”Lokal förankring är viktigast” – föreläsarna på FBA:s fredsbyggarprogram i Kongo berättar

Nu hålls det andra utbildningstillfället inom FBA:s fredsbyggarprogram i Demokratiska republiken Kongo (DRK). På plats i Goma tränas 24 utvalda deltagare i inkluderande fredsarbete. Se vår video där två av föreläsarna berättar mer om programmet.

FBA har i uppdrag av regeringen att bidra till att genomföra Sveriges strategi för bilateralt utvecklingssamarbete med DRK 2015-2019. Stommen i FBA:s arbete är det så kallade fredsbyggarprogrammet som invigdes med ett första utbildningstillfälle i mars 2017.

Den 4-9 juni hålls det andra utbildningstillfället inom fredsbyggarprogrammet, i staden Goma i östra DRK. Deltagarna är 24 utvalda personer som bedöms ha goda möjligheter att påverka utvecklingen i de konfliktdrabbade östra delarna av landet. I september kommer det tredje och sista utbildningstillfället att hållas och deltagarna i pilotprogrammet 2017 kommer att utexamineras.

Ett liknande program med tre utbildningstillfällen kommer sedan att hållas för en ny grupp deltagare under 2018 respektive 2019.

– Alla utbildningstillfällen hålls i Goma, på franska och med fyra kongolesiska experter som föreläsare och mentorer vid sidan av FBA:s utbildare. Vi vill att utbildningen ska vara anpassad efter deltagarna, den lokala kontexten och de utmaningar deltagarna vill ha stöd i att hantera, säger FBA:s projektledare Magdalena Tham Lindell.

Se vår video med två av de kongolesiska experter som föreläser under utbildningen ovan (filmen är på engelska). Här kan du läsa mer om fredsbyggarprogrammet, en nyhet från invigningen och intervjuer med deltagarna.

”Vi kan inte längre ta freden för givet – det borde vi alla inse och göra mer för att försvara den.”

Sedan 2018 är Fredrik Wesslau sekunderad av FBA till EU:s rådgivande insats i Ukraina, (EUAM). I rollen som biträdande insatschef är han del i att leda organisationens dagliga arbete och strategiska riktning.

2022-09-29 14:51

Gender Assessment of the 2021 Electoral Process in Puntland

On October 25, 2021, Puntland became the first federal member state in Somalia to hold democratic elections to district councils. “One person one vote” elections were conducted in three “early districts” of Eyl, Ufeyn and Qardho. In addition to their historic significance, these elections offer an important opportunity to learn lessons, not least when it comes to the promotion of gender equality and the political participation of women.

FBA, Puntland Development and Research Center
2022
Till följd av Rysslands invasion har FBA både ökat och anpassat sitt arbete i Ukraina.

FBA i Ukraina

Så här bistår FBA