FBA ny biståndsaktör i DR Kongo

FBA har för första gången fått i uppdrag av regeringen att bidra till en av Sveriges biståndsstrategier, något som tidigare varit framförallt Sidas uppgift. Vi har delvis fått en ny biståndskarta, säger FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder när myndigheten inleder ett nytt engagemang i Demokratiska republiken Kongo.

Regeringens strategier för biståndet, som tidigare kallats både landstrategier och resultatstrategier, är riktlinjer avsedda för Regeringskansliet, utlandsmyndigheterna och Sida som beskriver hur biståndet ska utformas i specifika länder, regioner eller ämnesområden. Nu har FBA för första gången fått direkta uppdrag, i den nya strategin för Demokratiska republiken Kongo (DRK).

– Vi välkomnar den här utvecklingen. Sverige har två biståndsmyndigheter, FBA och Sida, och vi ser fram emot att bidra och komplettera, inom ramen för regeringens biståndsstrategier, säger Sven-Eric Söder, generaldirektör på FBA.

FBA:s verksamhet i DRK syftar till att bidra till ökad mänsklig säkerhet och frihet från våld. Arbetet kommer att fokusera på framförallt säkerhetssektorreform, avväpningsfrågor och kvinnors och flickors säkerhet, med fokus på minskat sexuellt våld och ökat deltagande i fredsprocesser.

– Vi har tidigare haft sekonderad personal i DRK, bland annat en konflikt- och medlingsexpert till FN-insatsen Monusco. Vi har också upparbetade kontakter med en rad kongolesiska partnerorganisationer som fått stöd från FBA för arbete kopplat till FN:s säkerhetsrådsresolution 1325, om kvinnor, fred och säkerhet. Nu ser vi framför oss ett engagemang på ett bredare plan, säger Sven-Eric Söder.

DRK är ett av de länder i världen med svårast levnadsförhållanden. I alla fall om man ska tro UNDP:s Human Development Index, som jämför välståndet i världens länder, där DRK tillsammans med Niger återfinns i botten. DRK är ett konfliktland, men också ett post-konfliktland där återuppbyggnadsarbetet pågår samtidigt som delar av landet fortfarande befinner sig i konflikt. Sedan självständigheten 1960 har DRK genomgått flera krig och konflikter. Det andra Kongokriget, 1998-2003, var ett av de blodigaste krigen sedan andra världskriget och kallas ”Afrikas första världskrig”.

Stöd till fred och försoning, en demokratisk samhällsstyrning och respekt för de mänskliga rättigheterna utgör några av grundpelarna i det samlade svenska stödet till utvecklingen i DRK. Det svenska biståndet i DRK ska uppfylla de fem freds- och statsbyggande målen i New Deal, som fastslogs i Busan 2011, och sträva efter att komplettera andra aktörers verksamhet. Jämställdhetsperspektivet ska genomsyra all verksamhet.

– Demokratiska republiken Kongo är ett konflikthärjat land och en oerhört komplex miljö att gå in i som biståndsaktör. Att arbeta med konfliktkänslighet och respekt för den komplicerade kontexten är grundläggande. Att koppla det lokala och regionala perspektivet är också viktigt, eftersom många konflikter är grundade i lokala spänningar, om exempelvis land eller mellan olika folkgrupper, säger Lisa Ljungström, projektledare på FBA.

Ett regeringsbeslut togs 17 juni för DRK-strategin, som omfattar perioden 2015-2019. Det nära samarbetet mellan FBA och Sida är en förutsättning när operationaliseringsfasen nu inleds, där myndigheterna gemensamt tar fram program- och projektplaner för implementeringen av strategin.

Pilotutbildning för kvinnliga fredsbyggare i Colombia

Colombia har fått en ny president. Hur det kommer att påverka den pågående fredsprocessen återstår att se. Men FBA:s stöd för en fredlig utveckling i landet fortsätter. Under sommaren har FBA hållit en pilotutbildning i säkerhet, dialog och medling för kvinnoorganisationer i Colombia.

2018-08-20 14:21

MEST LÄSTA

Una perspectiva de género en la construcción de la paz

This training manual has been developed to provide an introduction in Spanish to the policy framework on United Nations Security Council Resolution 1325 (UNSCR 1325) and its follow-up resolutions on women, peace and security.

Gabriela Elroy

• Skrivet av Carl Fredrik Birkoff

Cross-border cooperation between Ethiopia and Kenya for conflict prevention and peacebuilding

Within the framework of the strategy for Sweden’s regional development cooperation with sub-Saharan Africa 2016-2021 FBA is expected to contribute to increased regional integration and strengthened capacity to address cross-border challenges and opportunities at regional levels. This assignment is very much in line with the innovative, comprehensive and integrated cross-border programme between Ethiopia and Kenya initiated by the Ethiopian and Kenyan governments, in partnership with the Intergovernmental Authority on Development (IGAD) and the United Nations.

During the ... Läs hela inlägget »

2018-08-16 14:57
  • Skrivet av Anna Wikner

Varje utsänd är en pusselbit i den svenska utrikespolitiken

Jag jobbar med fred, brukar jag säga när mina barn frågar vad jag gör. Pretentiöst? Ja, men det låter betydligt roligare än byråkrat. Och det är en stor tillfredsställelse att veta att det jag gör i förlängningen – i en förvisso lång kedja – faktiskt syftar till fred, säkerhet och utveckling globalt.

Men de som med ännu större träffsäkerhet kan säga att de arbetar med fred är FBA:s runt 70 utsända kvinnor och män som är sekunderade ... Läs hela inlägget »

2018-08-07 10:35

Vardag i Filippinerna: starka kvinnor, politiska dynastier, bomber, rebeller och historiska fredsframsteg

”Minst tio döda i bilbomb i Filippinerna.” Så löd en tämligen oansenlig rubrik i det svenska nyhetsflödet i slutet av juli. Den islamistiska terrorgruppen Abu Sayyaf, mest känd för brutala kidnappningar av västerlänningar, har tagit på sig dådet som denna gång riktades mot filippinsk militär.

Den här typen av attacker är, tack och lov, ovanliga i landet och en betydligt mer positiv nyhet är det historiska undertecknandet av the Bangsamoro Organic Law den 26 juli. Lagstiftningen utgör ... Läs hela inlägget »

2018-08-01 13:28

Stefan Åström