FBA ny biståndsaktör i DR Kongo

FBA har för första gången fått i uppdrag av regeringen att bidra till en av Sveriges biståndsstrategier, något som tidigare varit framförallt Sidas uppgift. Vi har delvis fått en ny biståndskarta, säger FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder när myndigheten inleder ett nytt engagemang i Demokratiska republiken Kongo.

Regeringens strategier för biståndet, som tidigare kallats både landstrategier och resultatstrategier, är riktlinjer avsedda för Regeringskansliet, utlandsmyndigheterna och Sida som beskriver hur biståndet ska utformas i specifika länder, regioner eller ämnesområden. Nu har FBA för första gången fått direkta uppdrag, i den nya strategin för Demokratiska republiken Kongo (DRK).

– Vi välkomnar den här utvecklingen. Sverige har två biståndsmyndigheter, FBA och Sida, och vi ser fram emot att bidra och komplettera, inom ramen för regeringens biståndsstrategier, säger Sven-Eric Söder, generaldirektör på FBA.

FBA:s verksamhet i DRK syftar till att bidra till ökad mänsklig säkerhet och frihet från våld. Arbetet kommer att fokusera på framförallt säkerhetssektorreform, avväpningsfrågor och kvinnors och flickors säkerhet, med fokus på minskat sexuellt våld och ökat deltagande i fredsprocesser.

– Vi har tidigare haft sekonderad personal i DRK, bland annat en konflikt- och medlingsexpert till FN-insatsen Monusco. Vi har också upparbetade kontakter med en rad kongolesiska partnerorganisationer som fått stöd från FBA för arbete kopplat till FN:s säkerhetsrådsresolution 1325, om kvinnor, fred och säkerhet. Nu ser vi framför oss ett engagemang på ett bredare plan, säger Sven-Eric Söder.

DRK är ett av de länder i världen med svårast levnadsförhållanden. I alla fall om man ska tro UNDP:s Human Development Index, som jämför välståndet i världens länder, där DRK tillsammans med Niger återfinns i botten. DRK är ett konfliktland, men också ett post-konfliktland där återuppbyggnadsarbetet pågår samtidigt som delar av landet fortfarande befinner sig i konflikt. Sedan självständigheten 1960 har DRK genomgått flera krig och konflikter. Det andra Kongokriget, 1998-2003, var ett av de blodigaste krigen sedan andra världskriget och kallas ”Afrikas första världskrig”.

Stöd till fred och försoning, en demokratisk samhällsstyrning och respekt för de mänskliga rättigheterna utgör några av grundpelarna i det samlade svenska stödet till utvecklingen i DRK. Det svenska biståndet i DRK ska uppfylla de fem freds- och statsbyggande målen i New Deal, som fastslogs i Busan 2011, och sträva efter att komplettera andra aktörers verksamhet. Jämställdhetsperspektivet ska genomsyra all verksamhet.

– Demokratiska republiken Kongo är ett konflikthärjat land och en oerhört komplex miljö att gå in i som biståndsaktör. Att arbeta med konfliktkänslighet och respekt för den komplicerade kontexten är grundläggande. Att koppla det lokala och regionala perspektivet är också viktigt, eftersom många konflikter är grundade i lokala spänningar, om exempelvis land eller mellan olika folkgrupper, säger Lisa Ljungström, projektledare på FBA.

Ett regeringsbeslut togs 17 juni för DRK-strategin, som omfattar perioden 2015-2019. Det nära samarbetet mellan FBA och Sida är en förutsättning när operationaliseringsfasen nu inleds, där myndigheterna gemensamt tar fram program- och projektplaner för implementeringen av strategin.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

An Introduction to Human Rights and Security Sector Reform

Successful security sector reform (SSR) must be guided by the understanding of people as rights-holders and the state, including core security actors, as duty-bearers in providing security as a service to the people.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet