Forskningsbidrag

FBA finansierar varje år forskningsprojekt inom fred, säkerhet och utveckling som medlemmarna i våra internationella forskararbetsgrupper genomför. Bidragen ska främja empiriska, vetenskapliga studier med hög policyrelevans.

Sedan 2005 har FBA gett stöd till ungefär 150 forskningsprojekt, däribland datainsamlingar, enkätstudier och experimentella studier. FBA:s forskningsfrämjande bidrag har genererat ett stort antal vetenskapliga artiklar, böcker och andra publikationer som är av vikt för policyutveckling.

Forskningsbidraget utlyses en gång per år och är öppet för medlemmarna i FBA:s forskararbetsgrupper att söka. Ansökningarna bereds av en kommitté bestående av personer med forskningsbakgrund samt erfarna praktiker.

Beviljade forskningsbidrag de senaste åren

Under 2020 beviljas sammanlagt 3,5 miljoner kronor till 10 forskningsprojekt och 2 forskningsworkshoppar. Se en sammanfattning av forskarna och projekten som beviljas bidrag.

Under 2019 beviljades sammanlagt 3,3 miljoner kronor till 12 forskningsprojekt och 2 forskningsworkshoppar. Se en sammanfattning av forskarna och projekten som beviljats bidrag.

Under 2018 beviljades sammanlagt 3 miljoner kronor till 13 forskningsprojekt. Se en sammanfattning av forskarna och projekten som beviljats bidrag.

Under 2017 beviljades sammanlagt 2,4 miljoner kronor till 11 forskningsprojekt. Se en sammanfattning av forskarna och projekten som beviljats bidrag.

MER FRÅN FÖRSTASIDAN

Långt kvar innan kvinnor är involverade i fredsarbetet på riktigt

Tjugo år efter att FN:s säkerhetsrådsresolution 1325 slog fast att kvinnor skulle delta på lika villkor i alla faser av arbetet med att förebygga och hantera konflikter är kvinnors möjligheter att påverka fred och säkerhet fortfarande ingen självklarhet.

2020-07-03 10:00

Våra samarbetsländer

FBA har i uppdrag att bidra till Sveriges bistånd i frågor som rör fred och säkerhet

Läs mer om de länder där vi arbetar

VI I FÄLT

FBA-BLOGGEN

Läs våra publikationer

Image description

An Introduction to Human Rights and Security Sector Reform

Successful security sector reform (SSR) must be guided by the understanding of people as rights-holders and the state, including core security actors, as duty-bearers in providing security as a service to the people.

Dokument