Forskningsbidrag

FBA finansierar varje år forskningsprojekt inom fred, säkerhet och utveckling som medlemmarna i våra internationella forskararbetsgrupper genomför. Bidragen ska främja empiriska, vetenskapliga studier med hög policyrelevans.

Sedan 2005 har FBA gett stöd till ungefär 150 forskningsprojekt, däribland datainsamlingar, enkätstudier och experimentella studier. FBA:s forskningsfrämjande bidrag har genererat ett stort antal vetenskapliga artiklar, böcker och andra publikationer som är av vikt för policyutveckling.

Forskningsbidraget utlyses en gång per år och är öppet för medlemmarna i FBA:s forskararbetsgrupper att söka. Ansökningarna bereds av en kommitté bestående av personer med forskningsbakgrund samt erfarna praktiker.

Beviljade forskningsbidrag de senaste åren

Under 2021 beviljas sammanlagt 2,7 miljoner kronor till 10 forskningsprojekt och 1 forskningsworkshop. Se en sammanfattning av forskarna och projekten som beviljas bidrag.

Under 2020 beviljas sammanlagt 3,5 miljoner kronor till 10 forskningsprojekt och 2 forskningsworkshoppar. Se en sammanfattning av forskarna och projekten som beviljas bidrag.

Under 2019 beviljades sammanlagt 3,3 miljoner kronor till 12 forskningsprojekt och 2 forskningsworkshoppar. Se en sammanfattning av forskarna och projekten som beviljats bidrag.

Under 2018 beviljades sammanlagt 3 miljoner kronor till 13 forskningsprojekt. Se en sammanfattning av forskarna och projekten som beviljats bidrag.

Under 2017 beviljades sammanlagt 2,4 miljoner kronor till 11 forskningsprojekt. Se en sammanfattning av forskarna och projekten som beviljats bidrag.

MER FRÅN FÖRSTASIDAN

Svenskt ordförandeskap vill stärka säkerheten i OSSE

I år leder Sverige arbetet i OSSE, som står inför en utmanande säkerhetssituation. I regionen pågår flera konflikter: Ukraina, Nagorno-Karabach och den politiska krisen i Belarus. Sverige värnar den europeiska säkerhetsordningen och betonar att demokrati och mänskliga rättigheter är en förutsättning för säkerhet. FBA ger olika stöd till OSSE och det svenska ordförandeskapet för att bidra till lösningar till dessa utdragna konflikter i regionen.

2021-05-07 09:20

Våra samarbetsländer

FBA har i uppdrag att bidra till Sveriges bistånd i frågor som rör fred och säkerhet

Läs mer om de länder där vi arbetar

FBA-BLOGGEN

Läs våra publikationer

Reintegration or Recidivism? Why ex-combatants in the Democratic Republic of Congo (DRC) return to arms

The objective of this report is to identify the most prominent factors behind recidivism, or return to armed violence, among female and male ex-combatants in North Kivu in the Democratic Republic of Congo. In doing so, the report aims to provide evidence-based knowledge to inform policy and practice on issues of relevance for DDR processes, both in the DRC and internationally.

Dokument