FBA lanserar fredsbyggarprogram i Kongo

FBA lanserar nu ett fredsbyggarprogram i Demokratiska republiken Kongo (DRK). 24 utvalda personer, som bedöms ha möjlighet att påverka utvecklingen i de krigsdrabbade östra delarna av landet, deltar i utbildningen.

FBA har fått i uppdrag av regeringen att bidra till att genomföra Sveriges strategi för bilateralt utvecklingssamarbete med DRK 2015-2019. Nu är FBA:s verksamhet i landet i full gång.

Den 12 mars 2017 invigdes fredsbyggarprogrammet i staden Goma i östra DRK. 24 representanter från både staten och icke-statliga organisationer var på plats. Deltagarna kommer under året att gå igenom tre utbildningstillfällen; veckan i mars kommer att följas av en vecka juni och en vecka i september. Efter det sista utbildningstillfället förväntas de utexaminerade deltagarna ha fördjupat sina kunskaper i inkluderande fredsbyggande. Det innebär bland annat att ta hänsyn till kvinnors och mäns olika säkerhetsbehov och att stärka kvinnors möjligheter att delta i arbetet för fred och säkerhet.

– DRK är ett av världens mest icke-jämställda länder. Att inkludera kvinnor i arbetet för att skapa fred i landet är centralt. Med fredsbyggarprogrammet vill vi stärka lokala aktörer som verkar för detta, säger projektledare Magdalena Tham Lindell.

Ett liknande program med tre utbildningstillfällen kommer sedan att hållas för en ny grupp deltagare under 2018 respektive 2019. Alla utbildningar genomförs på franska av FBA tillsammans med kongolesiska experter.

– Fredsbyggarprogrammet kommer att vara stommen i FBA:s arbete med Sveriges biståndsstrategi för DRK. Programmet erbjuder också en unik möjlighet för statsanställda och representanter från civilsamhället att mötas och föra en dialog, säger Magdalena Tham Lindell.

FBA har därtill skapat ett nätverk med personer som arbetar för fred och säkerhet i DRK, som både har fysiska möten och utbyter erfarenheter via en Facebookgrupp. I nätverket ingår deltagarna i fredsbyggarprogrammet men även andra personer. Dessutom utbildar FBA kongolesiska nyckelpersoner i säkerhetssektorreform och avväpning, demobilisering och återanpassning av före detta kombattanter. FBA har också sekunderat flera personer till FN-insatsen i DRK, MONUSCO.

– Genom att stötta fredsbyggande i DRK på flera olika sätt ska FBA:s samlade bidrag till fred och säkerhet i landet kunna svara upp mot lokala behov. Vårt arbetssätt ska vara så flexibelt som möjligt, säger Magdalena Tham Lindell.

Läs intervjuer med deltagare

Justine Namvura

Justine Namvura arbetar för att förebygga sexuellt och könsrelaterat våld, i sin roll som senior rådgivare på genderministeriet i provinsen Sydkivu i DRK.

Adolphe Balekembaka Musafiri

Adolphe Balekembaka Musafiri arbetar med att återanpassa barn som varit med i väpnade grupper till ett civilt liv. Han är projektkoordinator på den icke-statliga kongolesiska organisationen PDV.

Fakta: DRK i korthet

DRK är Afrikas till ytan näst största land och har cirka 78 miljoner invånare varav 11 miljoner bor i huvudstaden Kinshasa. Officiellt språk är franska och den absoluta majoriteten av invånarna är kristna.

Fram till år 1960 var DRK en belgisk koloni. Självständigheten följdes av att provinser försökte bryta sig ur landet, mord på den nyvalda premiärministern Patrice Lumumba, och slutligen en statskupp år 1965 då general Joseph Mobutu kom till makten. Mobutu var diktator till 1997 då han flydde landet under det första Kongokriget och rebelledaren Laurent Kabila tog makten. Det följdes av det andra Kongokriget 1998–2003, som brukar kallas Afrikas världskrig och resulterade i minst fyra miljoner döda.

Under brinnande krig mördades Laurent Kabila år 2001 och hans son Joseph Kabila utnämndes till ny statschef. I början av 2003 slöts ett fredsavtal och 2006 hölls allmänna val. Joseph Kabila blev president, han vann även presidentvalet 2011. I november 2016 skulle ett nytt presidentval ha hållits men det sköts upp till en osäker framtid. Trots att det formellt råder fred fortsätter strider att äga rum mellan olika rebellgrupper och regeringsstyrkor, framför allt i de östra delarna av DRK. DRK har i flera år haft bottenplatsen av alla världens länder i UNDP:s Human Development Index.

Forskningens uppgift att nå ut med resultat som kan omsättas i handling

Efter 20 år med kvinnor, fred och säkerhetsagendan är vi ännu långt från att nå de uppsatta målen där kvinnors deltagande i fredsprocesser är en nyckelfråga. FN:s generalsekreterare har uppmanat internationella aktörer att se över sina arbetssätt. I vilken mån kan forskningen hjälpa oss utveckla arbetet för fred och säkerhet för att bli mer effektiva?

2020-12-18 11:41

• Skrivet av Sven-Eric Söder

Vi lever i en tid där det finns grogrund för våld och konflikt

Det hävdas ofta vid en betraktelse av världen att just vi, just nu upplever en tidsperiod av avgörande förändringar – eller ett paradigmskifte om vi så vill. Det är inte alltid sant. Men just nu tror jag att vi på goda grunder kan hävda att vi genomlever en tid med avgörande historiska förändringar.

Som alltid är den ekonomiska utvecklingen i världen formerande, och den ekonomiska utvecklingen är i stor utsträckning beroende av den tekniska utvecklingen. Kina utmanar ... Läs hela inlägget »

2021-01-12 11:22
  • Skrivet av Hanna Bertelman

Creating space for dialogue in Colombia

In Colombia, four years after the signing of the historic peace agreement between the government and the FARC guerrilla, local civil society actors are a pivotal force for promoting change. The FBA, together with CIASE, a network of women´s organizations, and the Colombian National Police is enabling a space for joint learning for civil society actors and police officers on human security, leadership, and dialogue and mediation.

As most of those who have seen a peace process ... Läs hela inlägget »

2020-12-16 11:56
  • Skrivet av Maja Bredman

Sinande hopp om fredsprocessen i Afghanistan när riktade attacker mot civila ökar

”Sluta springa västs ärenden. Vi vet var ni bor.”

Ungefär så löd budskapet i de hotbrev som några av kvinnorna inom civilsamhället i Afghanistan, som FBA samarbetar med, mottog endast dagar efter det att talibanerna och USA signerat ett så kallat fredsavtal den 29 februari i år. Breven var stämplade med talibanernas sigill och levererades till kvinnornas kontor eller hemadresser i Kabul, berättade kvinnorna för mig när jag träffade dem i Bryssel i början av mars. FBA ... Läs hela inlägget »

2020-11-27 13:32

Lediga jobb