FBA lanserar fredsbyggarprogram i Kongo

FBA lanserar nu ett fredsbyggarprogram i Demokratiska republiken Kongo (DRK). 24 utvalda personer, som bedöms ha möjlighet att påverka utvecklingen i de krigsdrabbade östra delarna av landet, deltar i utbildningen.

FBA har fått i uppdrag av regeringen att bidra till att genomföra Sveriges strategi för bilateralt utvecklingssamarbete med DRK 2015-2019. Nu är FBA:s verksamhet i landet i full gång.

Den 12 mars 2017 invigdes fredsbyggarprogrammet i staden Goma i östra DRK. 24 representanter från både staten och icke-statliga organisationer var på plats. Deltagarna kommer under året att gå igenom tre utbildningstillfällen; veckan i mars kommer att följas av en vecka juni och en vecka i september. Efter det sista utbildningstillfället förväntas de utexaminerade deltagarna ha fördjupat sina kunskaper i inkluderande fredsbyggande. Det innebär bland annat att ta hänsyn till kvinnors och mäns olika säkerhetsbehov och att stärka kvinnors möjligheter att delta i arbetet för fred och säkerhet.

– DRK är ett av världens mest icke-jämställda länder. Att inkludera kvinnor i arbetet för att skapa fred i landet är centralt. Med fredsbyggarprogrammet vill vi stärka lokala aktörer som verkar för detta, säger projektledare Magdalena Tham Lindell.

Ett liknande program med tre utbildningstillfällen kommer sedan att hållas för en ny grupp deltagare under 2018 respektive 2019. Alla utbildningar genomförs på franska av FBA tillsammans med kongolesiska experter.

– Fredsbyggarprogrammet kommer att vara stommen i FBA:s arbete med Sveriges biståndsstrategi för DRK. Programmet erbjuder också en unik möjlighet för statsanställda och representanter från civilsamhället att mötas och föra en dialog, säger Magdalena Tham Lindell.

FBA har därtill skapat ett nätverk med personer som arbetar för fred och säkerhet i DRK, som både har fysiska möten och utbyter erfarenheter via en Facebookgrupp. I nätverket ingår deltagarna i fredsbyggarprogrammet men även andra personer. Dessutom utbildar FBA kongolesiska nyckelpersoner i säkerhetssektorreform och avväpning, demobilisering och återanpassning av före detta kombattanter. FBA har också sekunderat flera personer till FN-insatsen i DRK, MONUSCO.

– Genom att stötta fredsbyggande i DRK på flera olika sätt ska FBA:s samlade bidrag till fred och säkerhet i landet kunna svara upp mot lokala behov. Vårt arbetssätt ska vara så flexibelt som möjligt, säger Magdalena Tham Lindell.

Läs intervjuer med deltagare

Justine Namvura

Justine Namvura arbetar för att förebygga sexuellt och könsrelaterat våld, i sin roll som senior rådgivare på genderministeriet i provinsen Sydkivu i DRK.

Adolphe Balekembaka Musafiri

Adolphe Balekembaka Musafiri arbetar med att återanpassa barn som varit med i väpnade grupper till ett civilt liv. Han är projektkoordinator på den icke-statliga kongolesiska organisationen PDV.

Fakta: DRK i korthet

DRK är Afrikas till ytan näst största land och har cirka 78 miljoner invånare varav 11 miljoner bor i huvudstaden Kinshasa. Officiellt språk är franska och den absoluta majoriteten av invånarna är kristna.

Fram till år 1960 var DRK en belgisk koloni. Självständigheten följdes av att provinser försökte bryta sig ur landet, mord på den nyvalda premiärministern Patrice Lumumba, och slutligen en statskupp år 1965 då general Joseph Mobutu kom till makten. Mobutu var diktator till 1997 då han flydde landet under det första Kongokriget och rebelledaren Laurent Kabila tog makten. Det följdes av det andra Kongokriget 1998–2003, som brukar kallas Afrikas världskrig och resulterade i minst fyra miljoner döda.

Under brinnande krig mördades Laurent Kabila år 2001 och hans son Joseph Kabila utnämndes till ny statschef. I början av 2003 slöts ett fredsavtal och 2006 hölls allmänna val. Joseph Kabila blev president, han vann även presidentvalet 2011. I november 2016 skulle ett nytt presidentval ha hållits men det sköts upp till en osäker framtid. Trots att det formellt råder fred fortsätter strider att äga rum mellan olika rebellgrupper och regeringsstyrkor, framför allt i de östra delarna av DRK. DRK har i flera år haft bottenplatsen av alla världens länder i UNDP:s Human Development Index.

Ökad kunskap om god samhällsstyrning i Ukraina – nu tar lokala aktörer arbetet vidare

FBA:s arbete med att stärka rättssäkerheten i offentlig förvaltning på lokal nivå i Ukraina har resulterat i förbättrad samhällsservice och ett kunskapslyft om medborgarnas rättigheter. Nu är lokala aktörer redo att driva arbetet med god samhällsstyrning vidare.

2018-12-28 15:44