Adolphe Balekembaka Musafiri

Adolphe Balekembaka Musafiri arbetar med att återanpassa barn som varit med i väpnade grupper till ett civilt liv. Han är projektkoordinator på den icke-statliga kongolesiska organisationen PDV.

– Jag arbetar med barn mellan 9 och 17 år som har tillhört olika väpnade grupper i provinsen Sydkivu. De flesta är i 12-årsåldern. Vi hjälper dem att återförenas med sina familjer och att få tillgång till hälsovård, både vanlig sjukvård och psykologisk hjälp. Vi kan även hjälpa dem att få utbildning eller jobb.

Varför ville du delta i FBA:s fredsbyggarprogram i DRK?

– När jag fick inbjudan kände jag att det var en bra möjlighet att lära mig mer om inkluderande fredsbyggande, särskilt att inkludera flickor och kvinnor i fredsarbetet. Jag kommer att kunna ta med mig mycket kunskaper tillbaka till mitt jobb, och föra kunskaperna vidare till mina kollegor. Man räknar med att ungefär 60 procent av barnen som tillhör eller har tillhört väpnade grupper här är pojkar och 40 procent flickor. Men flickorna har inte inkluderats i tidigare program för återanpassning. Organisationerna som arbetar med detta brukade tänka att flickor inte är riktiga ex-kombattanter eftersom de sällan har burit vapen. Flickorna har ofta andra uppgifter i de väpnade grupperna, som att laga mat eller så används de för sexuellt utnyttjande. Nu har det ändrats. PDV som jag arbetar för i dag tar hand om ungefär 45 procent flickor och 55 procent pojkar. Det är viktigt för mig att kunna se till båda könens behov i mitt arbete.

Vad kan flickorna och pojkarna ha för olika behov?

– De har ju ofta haft olika roller i de väpnade grupperna och kan därför behöva bearbeta vad som hänt på olika sätt. Flera av flickorna vi har tagit hand om har också blivit gravida under sin tid med en väpnad grupp. Vi hjälper dem med barnen och ser till att barnen får gå i skola. Samtidigt är det viktigt att inte bara fokusera på olikheterna. Vi ser till att barnen som ska få hjälp att få en utbildning kan välja mellan samma utbildningar oavsett om de är pojkar eller flickor. Det finns vissa utbildningar och yrken som traditionellt varit reserverade för män, och tvärtom, men vi anpassar oss inte efter det.

Hur ser du på framtiden?

– Det är viktigt att bygga fred men också att skapa jobb. Om det inte finns några alternativ kommer unga människor alltid att kunna rekryteras av väpnade grupper. Vissa barn och ungdomar går med i grupperna frivilligt, i andra fall är det familjerna som skickar iväg sina barn till en väpnad grupp som de tror kan beskydda dem. Det finns projekt som arbetar förebyggande och pratar med familjer i byarna om att de inte ska skicka iväg sina barn. Jag vill också säga att det redan har skett stora framsteg. Förut brukade den kongolesiska statsarmén ha minderåriga soldater, nu är det förbjudet enligt lag. De barn som finns kvar i väpnade grupper är med i icke-statliga väpnade rörelser, som rebellgrupperna M23 och FDLR eller lokala miliser, så kallade maimai-grupper.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

Mitigating Election Violence through Dialogue and Mediation in West Africa

This brief discusses the role that dialogue and mediation training can play in addressing electoral violence, a serious problem to human life and democracy in many countries. Over fifty percent of the African states have experienced electoral violence since the 1990s.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet