Stort intresse för valobservation

Det blev stort gensvar när FBA öppnade för nyrekrytering av valobservatörer. Över 1100 personer har anmält intresse att bidra till genomförandet av fria och rättvisa val i världen. I fjol sände FBA valobservatörer till 16 länder. Insatserna skedde främst i OSSE:s och EU:s regi.

Vi är glada över det stora intresset för valobservation. Det är en viktig del av det svenska demokratistödet, säger Niklas Lindskog, handläggare vid FBA.

Regeringen beslutar vilka länder Sverige ska sända valobservatörer till. Under 2016 var valen i Georgien, Makedonien, Moldavien, Montenegro, Ukraina och Vitryssland särskilt prioriterade bland OSSE:s och ODIHR:s insatser (Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa och dess kontor för demokratiska institutioner). Särskilt prioriterade länder bland EU:s valobservationsinsatser var till exempel Tunisien, Palestina, Afghanistan och Colombia.

Det är inte klart vilka länder Sverige kommer att skicka valobservatörer till under 2017, men vi förbereder oss nu för att kunna sända valobservatörer till Östtimor och Armenien som håller val inom de närmaste månaderna, säger Niklas Lindskog.

Alla utbildas inför valobservatörsuppdrag

FBA tog över uppdraget att rekrytera, utbilda och utstationera svenska valobservatörer från Sida för ett drygt år sedan. I december 2016 och januari 2017 öppnade FBA för nyrekrytering av valobservatörer till resursbasen. Resultatet blev drygt 1100 ansökningar. En hög andel av de sökande har relevanta erfarenheter.

Omkring 60 personer kommer att väljas ut. Det är det antal vi behöver och har kapacitet att ta hand om för närvarande. FBA utbildar alla valobservatörer och vi vill också vara säkra på att de kommer ut i fält inom en rimlig tid efter rekrytering och genomförd utbildningsinsats, säger Niklas Lindskog.

Under fjolåret sände FBA ut drygt 114 valobservatörer. De flesta åker som korttidsobservatörer ett par veckor i direkt anslutning till valdagen, medan ett mindre antal åker som långtidsobservatörer under sex till åtta veckor.

Foto: OSSE

”Vi kan inte längre ta freden för givet – det borde vi alla inse och göra mer för att försvara den.”

Sedan 2018 är Fredrik Wesslau sekunderad av FBA till EU:s rådgivande insats i Ukraina, (EUAM). I rollen som biträdande insatschef är han del i att leda organisationens dagliga arbete och strategiska riktning.

2022-09-29 14:51

Gender Assessment of the 2021 Electoral Process in Puntland

On October 25, 2021, Puntland became the first federal member state in Somalia to hold democratic elections to district councils. “One person one vote” elections were conducted in three “early districts” of Eyl, Ufeyn and Qardho. In addition to their historic significance, these elections offer an important opportunity to learn lessons, not least when it comes to the promotion of gender equality and the political participation of women.

FBA, Puntland Development and Research Center
2022
Till följd av Rysslands invasion har FBA både ökat och anpassat sitt arbete i Ukraina.

FBA i Ukraina

Så här bistår FBA