Stort intresse för valobservation

Det blev stort gensvar när FBA öppnade för nyrekrytering av valobservatörer. Över 1100 personer har anmält intresse att bidra till genomförandet av fria och rättvisa val i världen. I fjol sände FBA valobservatörer till 16 länder. Insatserna skedde främst i OSSE:s och EU:s regi.

Vi är glada över det stora intresset för valobservation. Det är en viktig del av det svenska demokratistödet, säger Niklas Lindskog, handläggare vid FBA.

Regeringen beslutar vilka länder Sverige ska sända valobservatörer till. Under 2016 var valen i Georgien, Makedonien, Moldavien, Montenegro, Ukraina och Vitryssland särskilt prioriterade bland OSSE:s och ODIHR:s insatser (Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa och dess kontor för demokratiska institutioner). Särskilt prioriterade länder bland EU:s valobservationsinsatser var till exempel Tunisien, Palestina, Afghanistan och Colombia.

Det är inte klart vilka länder Sverige kommer att skicka valobservatörer till under 2017, men vi förbereder oss nu för att kunna sända valobservatörer till Östtimor och Armenien som håller val inom de närmaste månaderna, säger Niklas Lindskog.

Alla utbildas inför valobservatörsuppdrag

FBA tog över uppdraget att rekrytera, utbilda och utstationera svenska valobservatörer från Sida för ett drygt år sedan. I december 2016 och januari 2017 öppnade FBA för nyrekrytering av valobservatörer till resursbasen. Resultatet blev drygt 1100 ansökningar. En hög andel av de sökande har relevanta erfarenheter.

Omkring 60 personer kommer att väljas ut. Det är det antal vi behöver och har kapacitet att ta hand om för närvarande. FBA utbildar alla valobservatörer och vi vill också vara säkra på att de kommer ut i fält inom en rimlig tid efter rekrytering och genomförd utbildningsinsats, säger Niklas Lindskog.

Under fjolåret sände FBA ut drygt 114 valobservatörer. De flesta åker som korttidsobservatörer ett par veckor i direkt anslutning till valdagen, medan ett mindre antal åker som långtidsobservatörer under sex till åtta veckor.

Foto: OSSE

Somalia byggs upp efter 20 år av krig

Somalia är ett av världens mest krigsdrabbade länder, och har i över 20 år saknat en centralregering med kontroll över hela landet. Men internationella ansträngningar pågår för att ena Somalia och bygga fred. Sverige fördubblar nu sitt bistånd till Somalia, och FBA får i uppdrag att arbeta med Sveriges utvecklingssamarbete med landet.

2018-07-02 16:22

MEST LÄSTA

Una perspectiva de género en la construcción de la paz

This training manual has been developed to provide an introduction in Spanish to the policy framework on United Nations Security Council Resolution 1325 (UNSCR 1325) and its follow-up resolutions on women, peace and security.

Gabriela Elroy

• Skrivet av Carl Fredrik Birkoff

Cross-border cooperation between Ethiopia and Kenya for conflict prevention and peacebuilding

Within the framework of the strategy for Sweden’s regional development cooperation with sub-Saharan Africa 2016-2021 FBA is expected to contribute to increased regional integration and strengthened capacity to address cross-border challenges and opportunities at regional levels. This assignment is very much in line with the innovative, comprehensive and integrated cross-border programme between Ethiopia and Kenya initiated by the Ethiopian and Kenyan governments, in partnership with the Intergovernmental Authority on Development (IGAD) and the United Nations.

During the ... Läs hela inlägget »

2018-08-16 14:57
  • Skrivet av Anna Wikner

Varje utsänd är en pusselbit i den svenska utrikespolitiken

Jag jobbar med fred, brukar jag säga när mina barn frågar vad jag gör. Pretentiöst? Ja, men det låter betydligt roligare än byråkrat. Och det är en stor tillfredsställelse att veta att det jag gör i förlängningen – i en förvisso lång kedja – faktiskt syftar till fred, säkerhet och utveckling globalt.

Men de som med ännu större träffsäkerhet kan säga att de arbetar med fred är FBA:s runt 70 utsända kvinnor och män som är sekunderade ... Läs hela inlägget »

2018-08-07 10:35

Vardag i Filippinerna: starka kvinnor, politiska dynastier, bomber, rebeller och historiska fredsframsteg

”Minst tio döda i bilbomb i Filippinerna.” Så löd en tämligen oansenlig rubrik i det svenska nyhetsflödet i slutet av juli. Den islamistiska terrorgruppen Abu Sayyaf, mest känd för brutala kidnappningar av västerlänningar, har tagit på sig dådet som denna gång riktades mot filippinsk militär.

Den här typen av attacker är, tack och lov, ovanliga i landet och en betydligt mer positiv nyhet är det historiska undertecknandet av the Bangsamoro Organic Law den 26 juli. Lagstiftningen utgör ... Läs hela inlägget »

2018-08-01 13:28

Stefan Åström