Stort intresse för valobservation

Det blev stort gensvar när FBA öppnade för nyrekrytering av valobservatörer. Över 1100 personer har anmält intresse att bidra till genomförandet av fria och rättvisa val i världen. I fjol sände FBA valobservatörer till 16 länder. Insatserna skedde främst i OSSE:s och EU:s regi.

Vi är glada över det stora intresset för valobservation. Det är en viktig del av det svenska demokratistödet, säger Niklas Lindskog, handläggare vid FBA.

Regeringen beslutar vilka länder Sverige ska sända valobservatörer till. Under 2016 var valen i Georgien, Makedonien, Moldavien, Montenegro, Ukraina och Vitryssland särskilt prioriterade bland OSSE:s och ODIHR:s insatser (Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa och dess kontor för demokratiska institutioner). Särskilt prioriterade länder bland EU:s valobservationsinsatser var till exempel Tunisien, Palestina, Afghanistan och Colombia.

Det är inte klart vilka länder Sverige kommer att skicka valobservatörer till under 2017, men vi förbereder oss nu för att kunna sända valobservatörer till Östtimor och Armenien som håller val inom de närmaste månaderna, säger Niklas Lindskog.

Alla utbildas inför valobservatörsuppdrag

FBA tog över uppdraget att rekrytera, utbilda och utstationera svenska valobservatörer från Sida för ett drygt år sedan. I december 2016 och januari 2017 öppnade FBA för nyrekrytering av valobservatörer till resursbasen. Resultatet blev drygt 1100 ansökningar. En hög andel av de sökande har relevanta erfarenheter.

Omkring 60 personer kommer att väljas ut. Det är det antal vi behöver och har kapacitet att ta hand om för närvarande. FBA utbildar alla valobservatörer och vi vill också vara säkra på att de kommer ut i fält inom en rimlig tid efter rekrytering och genomförd utbildningsinsats, säger Niklas Lindskog.

Under fjolåret sände FBA ut drygt 114 valobservatörer. De flesta åker som korttidsobservatörer ett par veckor i direkt anslutning till valdagen, medan ett mindre antal åker som långtidsobservatörer under sex till åtta veckor.

Foto: OSSE

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

Mitigating Election Violence through Dialogue and Mediation in West Africa

This brief discusses the role that dialogue and mediation training can play in addressing electoral violence, a serious problem to human life and democracy in many countries. Over fifty percent of the African states have experienced electoral violence since the 1990s.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet