FBA öppnar för nyrekrytering av valobservatörer

FBA rekryterar, utbildar och sänder ut svenskar som för EU:s och OSSE:s räkning deltar i valobservationsinsatser över hela världen. Nu behöver valresursbasen påfyllning, och FBA öppnar för nyrekrytering.

De flesta svenska valobservatörer tjänstgör som korttidsobservatörer under en till två veckors tid i samband med det aktuella valet eller omröstningen. För långtidsobservatörer sträcker sig uppdraget upp till tio veckor. För dem ligger fokus på att följa valkampanjen, mediebevakningen, hålla kontakt med representanter för civilsamhället och politiska aktörer, medan korttidsobservatörerna jobbar intensivt framför allt under valdagen då man besöker vallokaler och rapporterar sina iakttagelser därifrån.

– Det är både ett spännande och viktigt uppdrag. Valobservatörer bidrar till att säkra medborgarnas demokratiska rättigheter och bidrar också till internationell fred och utveckling, säger Niklas Lindskog som leder FBA:s arbete med rekryteringen.

FBA tog i januari 2016 över ansvaret från Sida att rekrytera, utbilda och sända ut svenskar till internationella valobservationsinsatser. I den nuvarande valresursbasen finns omkring 160 observatörer. Ungefär var tredje har inte deltagit i någon insats under de senaste två åren.

– Det finns ett stort intresse för valobservationsuppdragen, men de kräver också en relativt hög tillgänglighet. För att komma i fråga bör man kunna åka på ett uppdrag om året. Det krävs också att man har minst tre månaders erfarenhet av internationellt arbete eller praktik, säger Niklas Lindskog.

Andra krav på den som vill bli valobservatör är: god hälsa, gott omdöme och att man är införstådd med att uppdragen kan innebära arbete under påfrestande förhållanden. Dessutom krävs en relevant utbildning eller motsvarande kunskap inom exempelvis statsvetenskap, svenskt medborgarskap, kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift, körkort och tre års yrkeserfarenhet.

– Vi ser gärna att man har ytterligare språkkunskaper och dokumenterat intresse för demokratifrågor, mänskliga rättigheter och dokumenterad erfarenhet av arbete med val i Sverige eller internationellt. Vi strävar också efter en jämn könsfördelning, säger Niklas Lindskog.

De internationella valobservationsinsatserna sker på inbjudan av det aktuella landets regering. Vilka insatser Sverige ska skicka observatörer till beslutas årligen av den svenska regeringen. Sverige har deltagit i internationella valobservationsinsatser sedan 1989, främst i insatser som leds av EU eller OSSE, Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa, och deras kontor för demokratiska institutioner och mänskliga rättigheter (ODIHR).

Oavsett uppdrag arbetar observatören i team med ytterligare en person från ett annat land. Förutom valobservatörer sänder Sverige även ut valexperter som ingår i insatsens ledning, ett så kallat core team, dit observatörerna rapporterar.

– Denna nyrekryteringsperiod pågår till sista januari, och när urvalet är gjort kommer FBA under våren och hösten att ge de nya valobservatörerna grundutbildning som förbereder dem för uppdragen. Vi kommer även att öppna för påfyllning av valresursbasen vid fler tillfällen i framtiden, säger Niklas Lindskog.

Läs mer om kraven som ställs för att bli valobservatör här.

Observera att denna nyhet publicerades 2016-12-01 och sista datum att anmäla intresse till valresursbasen var 2017-01-31.

Foto: MONUSCO