Forskningsbidrag

FBA finansierar varje år forskningsprojekt inom fred, säkerhet och utveckling som medlemmarna i våra internationella forskararbetsgrupper genomför. Bidragen ska främja empiriska, vetenskapliga studier med hög policyrelevans.

Sedan 2005 har FBA gett stöd till ungefär 150 forskningsprojekt, däribland datainsamlingar, enkätstudier och experimentella studier. FBA:s forskningsfrämjande bidrag har genererat ett stort antal vetenskapliga artiklar, böcker och andra publikationer som är av vikt för policyutveckling.

Forskningsbidraget utlyses en gång per år och är öppet för medlemmarna i FBA:s forskararbetsgrupper att söka. Ansökningarna bereds av en kommitté bestående av personer med forskningsbakgrund samt erfarna praktiker.

Beviljade forskningsbidrag de senaste åren

Under 2021 beviljas sammanlagt 2,7 miljoner kronor till 10 forskningsprojekt och 1 forskningsworkshop. Se en sammanfattning av forskarna och projekten som beviljas bidrag.

Under 2020 beviljas sammanlagt 3,5 miljoner kronor till 10 forskningsprojekt och 2 forskningsworkshoppar. Se en sammanfattning av forskarna och projekten som beviljas bidrag.

Under 2019 beviljades sammanlagt 3,3 miljoner kronor till 12 forskningsprojekt och 2 forskningsworkshoppar. Se en sammanfattning av forskarna och projekten som beviljats bidrag.

Under 2018 beviljades sammanlagt 3 miljoner kronor till 13 forskningsprojekt. Se en sammanfattning av forskarna och projekten som beviljats bidrag.

Under 2017 beviljades sammanlagt 2,4 miljoner kronor till 11 forskningsprojekt. Se en sammanfattning av forskarna och projekten som beviljats bidrag.

MER FRÅN FÖRSTASIDAN

Svenska medlingsnätverket för kvinnor växer

Sju nya medlemmar har valts in till det svenska medlingsnätverket för kvinnor, som FBA samordnar på uppdrag av regeringen. Sedan tidigare finns 14 medlemmar. Nätverket arbetar för att stärka kvinnors roll och aktiva deltagande i fredsprocesser både när det gäller att förebygga konflikter, lösa dem och bygga fred efter konflikt.

2021-11-10 14:33

Våra samarbetsländer

FBA har i uppdrag att bidra till Sveriges bistånd i frågor som rör fred och säkerhet

Läs mer om de länder där vi arbetar

FBA-BLOGGEN

Läs våra publikationer

Youth, Peace and Security Agenda - Strengthening institutional capacity for implementation

This policy brief aims to support organizations working on peace and security to strengthen institutional capacity and operational readiness for accelerating the implementation of the Youth, Peace and Security (YPS) agenda. The policy brief aims to guide decision-makers, managers and senior officials on how to create an enabling environment within their own organization by providing tangible entry points and recommendations in six priority areas.

Dokument