Fredsinsatser upprätthåller verksamheten under pandemin

Internationella fredsinsatser har snabbt tvingats ställa om verksamheten till följd av coronapandemin. Mycket arbete utförs på distans, men såväl FN och EU som OSSE har personal på plats för att behålla nödvändig närvaro i fält och uppfylla insatsernas mandat.

– Ingen av fredsinsatserna har stängt och lagt ned verksamheten, utan alla fortsätter att verka, om än i varierande grad. Och vi fortsätter att rekrytera till dem, så att vi har väl förberedda experter att sända ut när situationen förändras, säger Niklas Lindskog, chef för FBA:s program för internationella insatser och sekundering.

FBA har ett 80-tal civila sekunderade experter inom området fred, säkerhet och utveckling, varav hälften för närvarande utför sitt arbete från Sverige. Planering, analys, samordning och viss stödverksamhet går att genomföra utan att vara på plats, och som i många andra sektorer sker en ökad digitalisering av arbetet.

– Många av våra utsända till FN-, EU- och OSSE-högkvarter kan fortsatt vara kvar på sina stationeringsorter. Medan för fältinsatser, där mandaten ofta förutsätter att personalen rör sig ute bland lokalbefolkningen och har kontakter med både civilsamhällesorganisationer och lokala myndigheter, är omställningen större, säger Lisa Buijsse som handlägger personal till internationella insatser vid FBA, och tillägger:

– För de fredsinsatser som bedriver utbildning och rådgivning har pandemiutbrottet också påverkat arbetssättet. Vissa satsningar har tvingats till en tillfällig paus medan andra kan drivas vidare med digitala lösningar, vilket vi ser som väldigt positivt.

Olika världsdelar har drabbats olika hårt av pandemin, och de aktuella värdländernas restriktioner gäller även personal i fredsinsatser. Det finns karantänsregler, inresebestämmelser och inte minst evakueringsmöjligheter för framför allt fältinsatser i högriskområden att ta hänsyn till, än mer än under ordinarie säkerhetsomständigheter. FN har till skillnad från EU och OSSE egen kapacitet för transporter och medicinska evakueringar, liksom tidigare vana av att bland annat verka under allvarliga utbrott av ebolasmitta i Liberia, Sierra Leone och Demokratiska republiken Kongo, samt under kolerautbrottet på Haiti. EU och OSSE har också kapacitet för evakueringar, dock inte i egen regi.

Vissa värdländer har undanbett sig personalbidrag från länder hårt drabbade av Covid-19 enligt fredsinsatsernas roteringssystem. Därför har FN beslutat om ett tillfälligt stopp för skifte av personal i fredsinsatserna för att minska risken för smittspridning till lokalbefolkningen i de aktuella länderna, såväl som bland fredsinsatspersonal. Endast den personal som bedöms ha helt nödvändiga uppgifter för att fredsinsatserna ska kunna verka och uppfylla sina mandat, ska stanna kvar på plats.

– Det är en balansgång i många fall eftersom fredsinsatsens närvaro är viktig för stabiliteten i landet och regionen; för att ge stöd till fredsprocesser samt skydda civila från våldsyttringar. Det är därför en betydelsefull politisk signal att stanna kvar, säger Anna Wikner, enhetschef vid FBA och fortsätter:

– Samtidigt måste FN, EU och OSSE och vi som utsändande myndighet med arbetsgivaransvar, utöver de vanliga skyldigheterna att värna personalen som detta medför, också både minska riskerna för att de smittas och sprider smitta.

Pandemin har uppenbara negativa effekter på hälsoutvecklingen i världen och utgör ett hårt slag mot den globala ekonomin, vilket i sin tur ger stigande arbetslöshet och ökande fattigdom. Detta ökar i vissa länder också risken för social och politisk oro. För aktörer vars syfte är att destabilisera ett land, förhindra val, störa en fredsprocess eller påverka utvecklingen i en riktning som gynnar deras intressen, är det internationella samfundets närvaro en faktor att förhålla sig till.

Just närvaron i fält och möjligheten att ha ögon och öron på marken, att kunna åka ut och tala med olika aktörer, göra överenskommelser, dämpa eskalerande konflikter på lokal nivå och skydda civilbefolkningen är viktiga skäl till att etablera fredsinsatser. Närvaron gör parterna medvetna om att överträdelser av avtal dokumenteras och rapporteras, anklagelser undersöks och uppgifter verifieras eller förkastas. Andra uppgifter för en fredsinsats kan vara att ge humanitär assistans, skydda viktig infrastruktur samt stötta värdlandets institutioner och lokala myndigheter.

I Ukraina finns SMM, en observationsinsats som drivs av OSSE, Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa, och i Georgien finns EU:s observationsinsats EUMM. Båda tar emot omfattande personalbidrag i form av svenska sekunderingar bland annat för att kunna ha patrullerande team som gör iakttagelser och samlar in uppgifter.

– Båda dessa observationsinsatser har ju tvingats förändra sitt patrullerande och även begränsa kontakterna med olika aktörer, liksom lokalbefolkningen, till följd av smittspridningen och de restriktioner som pandemin har medfört. Men det går fortfarande att göra vissa iakttagelser och dokumentera vad som sker på marken, säger Niklas Lindskog.

Foton: MONUSCO, FN:s fredsinsats i Demokratiska republiken Kongo.

• Skrivet av Kristian Edqvist

Truligt charmig union har störst chans i långa loppet

”Det vore kul att få läsa om något annat än covid”, får jag höra när jag ber om uppslag för detta blogginlägg.

Jag kunde omöjligt instämma mer! Jag är nog inte ensam om min vid det här laget välutvecklade allergi mot digitala möten. Den ständigt återkommande och numera oftast tämligen ansträngt vänliga uppmaningen: ”Dear Mr. Edqvist, kindly unmute yourself… again…” får det bokstavligen att krypa i kroppen. Om jag öppnar köksfönstret och sträcker huvudet vanskligt långt ut ... Läs hela inlägget »

2021-04-13 09:09

Youth, Peace and Security: A Programming Handbook

This handbook seeks to contribute to the operational readiness and capacity of UN practitioners to implement the youth, peace and security agenda.

UNFPA, UNDP, UN DPPA, FBA