Kvinnors rätt i Afghanistan i fokus på Bokmässan

På Globala torget på Bokmässan höll FBA ett samtal med rubriken ”Fred i Afghanistan – en krigsförklaring mot landets kvinnor?”. Du kan se seminariet i efterhand här.

Afghanistan har länge varit ett av världens svåraste länder att leva i för kvinnor. Situationen förbättrades i viss mån efter talibanregimens fall 2001, men fortfarande saknar majoriteten kvinnor tillgång till hälso- och sjukvård, utbildning, deltagande i arbetslivet och i stort sett tillträde till offentligheten. Våld, diskriminering och grova kränkningar av kvinnors rättigheter är utbredda samhällsproblem.

FBA har i uppdrag av regeringen att bidra till Sveriges utvecklingssamarbete med Afghanistan, inom området fred, säkerhet och utveckling. Insatserna syftar till att bidra till ett fredligt och inkluderande samhälle, bland annat har strategiskt utvalda kvinnor från olika delar av Afghanistan utbildats i dialog och fredsmedling av FBA.

FBA samordnar också det svenska medlingsnätverket för kvinnor, som verkar för att stärka kvinnors roll i fredsprocesser. Under Bokmässan samtalade vår kommunikationschef Kicki Westin med Anna-Karin Johansson, en av nätverkets medlemmar, som tidigare varit generalsekreterare för Svenska Afghanistankommittén.

– Sverige bidrar genom nätverket till att stärka kvinnors politiska deltagande i olika delar av världen. Kvinnor måste vara med i fredsprocesser och ge sina perspektiv för att freden ska bli hållbar och tillgodose även deras behov och rättigheter. I ett land som Afghanistan där kvinnor och män i stora delar lever åtskilda är det viktigt att skapa möjlighet för kvinnor att ta plats och agera, säger Anna-Karin Johansson.

Trots att konflikten i Afghanistan i fjol var världens dödligaste, har samtal om fred på senare tid verkat vara inom räckhåll. USA och talibanerna har en tid förhandlat om villkor och garantier för ett amerikanskt tillbakadragande av trupp. Detta skapade oro för att kvinnors rättigheter skulle hamna i skymundan vid en snabb uppgörelse. Den afghanska regeringen var på väg att involveras när samtalen plötsligt avbröts, och det är i dagsläget oklart vad som kommer att ske.

– FBA arbetar med utbildning och rådgivning i konfliktländer och erbjuder plattformar där kvinnor kan mötas, diskutera och dela erfarenheter. På Globala torget berättade vi mer om detta, säger Kicki Westin.

Seminariet, som hölls den 26 september, filmades och går att se i efterhand nedan.