Forskare och praktiker sammanförs av FBA

Dagens krig ser annorlunda ut än gårdagens. Med ett lapptäcke av parter, inslag av religiös extremism och terrorism, och den högsta graden av militära interventioner i inomstatliga konflikter sedan andra världskrigets slut. FBA arrangerar nu en serie konferenser där forskare och personer som arbetar praktiskt med konfliktförebyggande får utbyta erfarenheter om hur fred byggs bäst i vår tid.

Det råder brist på arenor där forskare och praktiker kan mötas. Därför arrangerar FBA under 2017 en serie konferenser där freds- och konfliktforskare deltar tillsammans med till exempel diplomater och biståndsarbetare, och andra personer som arbetar praktiskt med konfliktförebyggande.
– Tanken är att praktikerna kan föra fram frågor som de önskar att forskarna studerar. Medan forskarna kan föra fram viktiga resultat som de önskar att praktikerna tar till sig, säger FBA:s forskningschef Mimmi Söderberg Kovacs.

Årets första konferens för dialog mellan forskare och praktiker hölls i Stockholm den 7-8 juni, på temat fredsbyggande och medling. Deltog gjorde ett 20-tal framstående freds- och konfliktforskare från ett flertal länder, och ett 30-tal praktiker. Praktikerna bestod bland annat av personal från Utrikesdepartementet, Sida, Dag Hammarskjöld Foundation och FBA:s egen personal som arbetar med konfliktförebyggande på olika sätt.
– Förhoppningsvis leder denna konferens till många intressanta diskussioner och idéer. Vi hoppas att det här kan stimulera ny forskning som behövs, och få beslutsfattare och praktiker att läsa och ta till sig den forskning som redan finns, säger Mimmi Söderberg Kovacs.

FBA har i uppdrag av den svenska regeringen att främja forskning om fredsbyggande. Som en del i detta lanserades år 2005 de internationella forskararbetsgrupperna med medlemmar som handplockas av FBA. För att erbjudas att ingå i en arbetsgrupp ska en forskare bland annat bedriva studier som är av hög relevans för FBA:s verksamhet, och ha uppnått ett visst renommé. Sedan 2005 har grupperna växt och i dagsläget ingår ett 100-tal personer i fem grupper, som är fokuserade på fredsbevarande insatser, konfliktförebyggande, rättsstatsuppbyggnad, säkerhetssektorreform samt kvinnor, fred och säkerhet.

Medlemmarna kan varje år ansöka om forskningsanslag från FBA och delta i workshops arrangerade av myndigheten. I gengäld får FBA tillgång till nya forskningsrön som är viktiga för utvecklingen av myndighetens verksamhet. De flesta forskarna som deltog i konferensen i Stockholm är medlemmar i en eller flera av forskararbetsgrupperna.

Govinda Clayton, en av forskarna som var på plats under konferensen, är medlem i arbetsgruppen som forskar om konfliktförebyggande och har fått medel för sina studier från FBA.
– Min forskning handlar om medling och fredsbyggande i inbördeskrig, och hur olika metoder för konflikthantering kan komplettera varandra. Tack vare FBA:s forskningsanslag har jag och min kollega, professor Han Dorussen, kunnat samla in ny data om den politiska och icke-militära dimensionen av fredsinsatser. Vår forskning bidrar till bilden av hur effektiva olika konfliktförebyggande åtgärder är, och vilka förutsättningar som krävs för att en viss metod ska vara som mest effektiv. Förhoppningsvis kan forskningsresultaten vara till nytta vid utformningen av framtida fredsinsatser, till exempel FN- och EU-insatser, säger han.

Govinda Clayton är från Storbritannien men bor i Schweiz där han arbetar för Center for Security Studies på universitetet ETH Zürich. Han leder också Conflict Research Society och är vice redaktör för tidskriften International Peacekeeping.
– Det har blivit tydligt för mig i mitt arbete att politiker och praktiker inte talar samma språk som forskare. Det är ett problem att de två sidorna sällan möts, och det kan försvåra båda gruppernas jobb. Jag tycker att den här serien av konferenser är ett väldigt bra initiativ av FBA. Upplägget uppmuntrar verkligen till samarbete. Praktikerna får en möjlighet att ta del av den senaste spetsforskningen, och vi akademiker får chansen att lyssna till ledande aktörer som arbetar i fält. Det här är ett initiativ som båda sidorna behöver, och denna första konferens har varit väldigt nyttig för alla oss som haft turen att få vara med.

I september kommer årets andra konferens för dialog mellan forskare och praktiker att hållas i Addis Abeba, Etiopien, och i november hålls årets tredje och sista konferens i Bogotà, Colombia.
– FBA har tidigare arrangerat ett möte per år och forskararbetsgrupp. På årsmötena har forskarna inom en grupp kunnat diskutera sina studier, metoder och resultat, utbyta erfarenheter och knyta kontakter. FBA har samtidigt kunnat få ta del av den senaste forskningen inom området fred och säkerhet. I år testar vi att göra det här i stället. Tre konferenser där medlemmar från samtliga forskararbetsgrupper bjuds in, samtidigt som även praktiker får delta. Förhoppningen är att det ska vara både effektivt och inspirerande och leda till ringar på vattnet, säger Mimmi Söderberg Kovacs.

FBA hedrar minnet av Folke Bernadotte

Den 17 september är det 70 år sedan Folke Bernadotte mördades i Jerusalem. Han hade 1948 utsetts till FN:s första medlare, och uppdraget gällde den israelisk-palestinska konflikten. Hans ansträngningar för fred lade grunden till FN:s första internationella insats.

2018-09-17 15:19

MEST LÄSTA

Una perspectiva de género en la construcción de la paz

This training manual has been developed to provide an introduction in Spanish to the policy framework on United Nations Security Council Resolution 1325 (UNSCR 1325) and its follow-up resolutions on women, peace and security.

Gabriela Elroy

• Skrivet av Pär Sköld

”Om vi kan bidra till att någon kan få fira ett lite mer hoppfyllt nyår vore det ett steg i rätt riktning”

Jag befinner mig just nu i Yangon för att analysera hur FBA ska ta sig an det uppdrag myndigheten fick av regeringen i våras som handlar om att bidra till inkluderande fredsbyggnad och respekt för rättsstatens principer i Myanmar. Ett stort, svårt och viktigt uppdrag som jag och några kollegor har fått privilegiet att på bästa sätt genomföra.

Idag är vi nog många som vant oss vid att använda Myanmar som namnet på det land vi tidigare ... Läs hela inlägget »

2018-09-19 14:02
  • Skrivet av Maja Permerup

”Närmare än så här kommer jag kanske aldrig ett Nobelpris”

Jag ligger i min hängmatta och lyssnar på Sommar i P1. Musiken tonar ut och jag hör Beatrice Fihn, chef för ICAN, International Campaign to Abolish Nuclear Weapons, som tilldelades Nobels fredspris förra året.

Det pirrar till i magen. Tänk att jag genom mitt jobb som handläggare för FBA:s stöd till civilsamhället har bidragit till att möjliggöra ett arbete som fått fredspriset! Närmare än så kommer jag kanske aldrig ett Nobelpris, tänker jag. Beatrice Fihn fortsätter: Störst ... Läs hela inlägget »

2018-09-13 13:08
  • Skrivet av Stina Larserud

Valobservation aktuellt även i Sverige

Valobservation är ett viktigt verktyg i arbetet för demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet världen över. Valobservationsinsatser bidrar till fred och utveckling och kan förhindra hot och våld i samband med val. Det är den svenska regeringen som beslutar om vilka länder Sverige ska skicka valobservatörer till.

Under 2018 har svenska valobservatörer närvarat vid val i bland annat Turkiet, Pakistan, Sierra Leone, Azerbajdzjan, El Salvador, Libanon, Mali, Montenegro, Paraguay, Ryssland, Tunisien och Zimbabwe. FBA ansvarar för rekrytering, utbildning ... Läs hela inlägget »

2018-09-04 08:55

Lediga jobb