Forskare och praktiker sammanförs av FBA

Dagens krig ser annorlunda ut än gårdagens. Med ett lapptäcke av parter, inslag av religiös extremism och terrorism, och den högsta graden av militära interventioner i inomstatliga konflikter sedan andra världskrigets slut. FBA arrangerar nu en serie konferenser där forskare och personer som arbetar praktiskt med konfliktförebyggande får utbyta erfarenheter om hur fred byggs bäst i vår tid.

Det råder brist på arenor där forskare och praktiker kan mötas. Därför arrangerar FBA under 2017 en serie konferenser där freds- och konfliktforskare deltar tillsammans med till exempel diplomater och biståndsarbetare, och andra personer som arbetar praktiskt med konfliktförebyggande.
– Tanken är att praktikerna kan föra fram frågor som de önskar att forskarna studerar. Medan forskarna kan föra fram viktiga resultat som de önskar att praktikerna tar till sig, säger FBA:s forskningschef Mimmi Söderberg Kovacs.

Årets första konferens för dialog mellan forskare och praktiker hölls i Stockholm den 7-8 juni, på temat fredsbyggande och medling. Deltog gjorde ett 20-tal framstående freds- och konfliktforskare från ett flertal länder, och ett 30-tal praktiker. Praktikerna bestod bland annat av personal från Utrikesdepartementet, Sida, Dag Hammarskjöld Foundation och FBA:s egen personal som arbetar med konfliktförebyggande på olika sätt.
– Förhoppningsvis leder denna konferens till många intressanta diskussioner och idéer. Vi hoppas att det här kan stimulera ny forskning som behövs, och få beslutsfattare och praktiker att läsa och ta till sig den forskning som redan finns, säger Mimmi Söderberg Kovacs.

FBA har i uppdrag av den svenska regeringen att främja forskning om fredsbyggande. Som en del i detta lanserades år 2005 de internationella forskararbetsgrupperna med medlemmar som handplockas av FBA. För att erbjudas att ingå i en arbetsgrupp ska en forskare bland annat bedriva studier som är av hög relevans för FBA:s verksamhet, och ha uppnått ett visst renommé. Sedan 2005 har grupperna växt och i dagsläget ingår ett 100-tal personer i fem grupper, som är fokuserade på fredsbevarande insatser, konfliktförebyggande, rättsstatsuppbyggnad, säkerhetssektorreform samt kvinnor, fred och säkerhet.

Medlemmarna kan varje år ansöka om forskningsanslag från FBA och delta i workshops arrangerade av myndigheten. I gengäld får FBA tillgång till nya forskningsrön som är viktiga för utvecklingen av myndighetens verksamhet. De flesta forskarna som deltog i konferensen i Stockholm är medlemmar i en eller flera av forskararbetsgrupperna.

Govinda Clayton, en av forskarna som var på plats under konferensen, är medlem i arbetsgruppen som forskar om konfliktförebyggande och har fått medel för sina studier från FBA.
– Min forskning handlar om medling och fredsbyggande i inbördeskrig, och hur olika metoder för konflikthantering kan komplettera varandra. Tack vare FBA:s forskningsanslag har jag och min kollega, professor Han Dorussen, kunnat samla in ny data om den politiska och icke-militära dimensionen av fredsinsatser. Vår forskning bidrar till bilden av hur effektiva olika konfliktförebyggande åtgärder är, och vilka förutsättningar som krävs för att en viss metod ska vara som mest effektiv. Förhoppningsvis kan forskningsresultaten vara till nytta vid utformningen av framtida fredsinsatser, till exempel FN- och EU-insatser, säger han.

Govinda Clayton är från Storbritannien men bor i Schweiz där han arbetar för Center for Security Studies på universitetet ETH Zürich. Han leder också Conflict Research Society och är vice redaktör för tidskriften International Peacekeeping.
– Det har blivit tydligt för mig i mitt arbete att politiker och praktiker inte talar samma språk som forskare. Det är ett problem att de två sidorna sällan möts, och det kan försvåra båda gruppernas jobb. Jag tycker att den här serien av konferenser är ett väldigt bra initiativ av FBA. Upplägget uppmuntrar verkligen till samarbete. Praktikerna får en möjlighet att ta del av den senaste spetsforskningen, och vi akademiker får chansen att lyssna till ledande aktörer som arbetar i fält. Det här är ett initiativ som båda sidorna behöver, och denna första konferens har varit väldigt nyttig för alla oss som haft turen att få vara med.

I september kommer årets andra konferens för dialog mellan forskare och praktiker att hållas i Addis Abeba, Etiopien, och i november hålls årets tredje och sista konferens i Bogotà, Colombia.
– FBA har tidigare arrangerat ett möte per år och forskararbetsgrupp. På årsmötena har forskarna inom en grupp kunnat diskutera sina studier, metoder och resultat, utbyta erfarenheter och knyta kontakter. FBA har samtidigt kunnat få ta del av den senaste forskningen inom området fred och säkerhet. I år testar vi att göra det här i stället. Tre konferenser där medlemmar från samtliga forskararbetsgrupper bjuds in, samtidigt som även praktiker får delta. Förhoppningen är att det ska vara både effektivt och inspirerande och leda till ringar på vattnet, säger Mimmi Söderberg Kovacs.

Terrorismbekämpning centralt i EU:s arbete för fred, säkerhet och utveckling

Mitt i rusningstrafiken den 11 mars 2004 exploderar pendeltåg på tre stationer i Spaniens huvudstad Madrid. Över 2 000 människor skadas och 191 dör. Bombdådet är det värsta som drabbat Europa i fredstid. Året därpå antar EU en strategi för att bekämpa terrorism.

2020-03-24 08:00

• Skrivet av Mirna Hanna

I sökandet efter identiteten

Har du någonsin känt ett tomrum i djupet av ditt sinne och din själ, som om du aldrig haft någonting? Som om du var en människa utan förflutet, utan arv? Om du någonsin har känt detta, har du känt smärtan av att förlora din identitet.

När en människa flyttar till ett nytt land med ett främmande språk och ett nytt samhälle som skiljer sig så mycket från det man växte upp i kan man känna att identiteten ... Läs hela inlägget »

2020-04-01 13:08
  • Skrivet av Tomas Brundin

Om att hålla huvudet kallt, hjärtat varmt och händerna rena

Tänk om antalet ord hade kunnat skapa fred mellan Israel och Palestina. Då hade ockupationen upphört och två självständiga stater levt sida vid sida i fred och säkerhet. Men så har det inte blivit.

Ändå är orden varje tjänstemans viktigaste verktyg. Det är orden som lägger grunden för det politiska och juridiska ramverk som sätter gränser för olika aktörers agerande. Det är åtminstone vad vi hoppas och tror. Men då gäller det att hålla huvudet kallt.

Den vanligaste ... Läs hela inlägget »

2020-03-26 10:58
  • Skrivet av Joel Ahlberg

Förändringens paradox i syrisk dialogprocess om rättvisa

Sedan drygt ett år tillbaka har jag haft förmånen att arbeta med en syrisk dialog-process om begreppet rättvisa. Målet har varit att utforska det politiska innehållet i begreppet rättvisa och utveckla gemensamma budskap vad gäller rättvisa. Processen handlar om att ge utrymme åt olika röster att höras i den syriska diskussionen om vad rättvisa kan innebära i ljuset av den bistra politiska verkligheten av en nio år lång konflikt.

En grupp politiker, juridiska experter och representanter från ... Läs hela inlägget »

2020-03-13 14:09

An Introduction to Human Rights and Security Sector Reform

Successful security sector reform (SSR) must be guided by the understanding of people as rights-holders and the state, including core security actors, as duty-bearers in providing security as a service to the people.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet