Forskare och praktiker sammanförs av FBA

Dagens krig ser annorlunda ut än gårdagens. Med ett lapptäcke av parter, inslag av religiös extremism och terrorism, och den högsta graden av militära interventioner i inomstatliga konflikter sedan andra världskrigets slut. FBA arrangerar nu en serie konferenser där forskare och personer som arbetar praktiskt med konfliktförebyggande får utbyta erfarenheter om hur fred byggs bäst i vår tid.

Det råder brist på arenor där forskare och praktiker kan mötas. Därför arrangerar FBA under 2017 en serie konferenser där freds- och konfliktforskare deltar tillsammans med till exempel diplomater och biståndsarbetare, och andra personer som arbetar praktiskt med konfliktförebyggande.
– Tanken är att praktikerna kan föra fram frågor som de önskar att forskarna studerar. Medan forskarna kan föra fram viktiga resultat som de önskar att praktikerna tar till sig, säger FBA:s forskningschef Mimmi Söderberg Kovacs.

Årets första konferens för dialog mellan forskare och praktiker hölls i Stockholm den 7-8 juni, på temat fredsbyggande och medling. Deltog gjorde ett 20-tal framstående freds- och konfliktforskare från ett flertal länder, och ett 30-tal praktiker. Praktikerna bestod bland annat av personal från Utrikesdepartementet, Sida, Dag Hammarskjöld Foundation och FBA:s egen personal som arbetar med konfliktförebyggande på olika sätt.
– Förhoppningsvis leder denna konferens till många intressanta diskussioner och idéer. Vi hoppas att det här kan stimulera ny forskning som behövs, och få beslutsfattare och praktiker att läsa och ta till sig den forskning som redan finns, säger Mimmi Söderberg Kovacs.

FBA har i uppdrag av den svenska regeringen att främja forskning om fredsbyggande. Som en del i detta lanserades år 2005 de internationella forskararbetsgrupperna med medlemmar som handplockas av FBA. För att erbjudas att ingå i en arbetsgrupp ska en forskare bland annat bedriva studier som är av hög relevans för FBA:s verksamhet, och ha uppnått ett visst renommé. Sedan 2005 har grupperna växt och i dagsläget ingår ett 100-tal personer i fem grupper, som är fokuserade på fredsbevarande insatser, konfliktförebyggande, rättsstatsuppbyggnad, säkerhetssektorreform samt kvinnor, fred och säkerhet.

Medlemmarna kan varje år ansöka om forskningsanslag från FBA och delta i workshops arrangerade av myndigheten. I gengäld får FBA tillgång till nya forskningsrön som är viktiga för utvecklingen av myndighetens verksamhet. De flesta forskarna som deltog i konferensen i Stockholm är medlemmar i en eller flera av forskararbetsgrupperna.

Govinda Clayton, en av forskarna som var på plats under konferensen, är medlem i arbetsgruppen som forskar om konfliktförebyggande och har fått medel för sina studier från FBA.
– Min forskning handlar om medling och fredsbyggande i inbördeskrig, och hur olika metoder för konflikthantering kan komplettera varandra. Tack vare FBA:s forskningsanslag har jag och min kollega, professor Han Dorussen, kunnat samla in ny data om den politiska och icke-militära dimensionen av fredsinsatser. Vår forskning bidrar till bilden av hur effektiva olika konfliktförebyggande åtgärder är, och vilka förutsättningar som krävs för att en viss metod ska vara som mest effektiv. Förhoppningsvis kan forskningsresultaten vara till nytta vid utformningen av framtida fredsinsatser, till exempel FN- och EU-insatser, säger han.

Govinda Clayton är från Storbritannien men bor i Schweiz där han arbetar för Center for Security Studies på universitetet ETH Zürich. Han leder också Conflict Research Society och är vice redaktör för tidskriften International Peacekeeping.
– Det har blivit tydligt för mig i mitt arbete att politiker och praktiker inte talar samma språk som forskare. Det är ett problem att de två sidorna sällan möts, och det kan försvåra båda gruppernas jobb. Jag tycker att den här serien av konferenser är ett väldigt bra initiativ av FBA. Upplägget uppmuntrar verkligen till samarbete. Praktikerna får en möjlighet att ta del av den senaste spetsforskningen, och vi akademiker får chansen att lyssna till ledande aktörer som arbetar i fält. Det här är ett initiativ som båda sidorna behöver, och denna första konferens har varit väldigt nyttig för alla oss som haft turen att få vara med.

I september kommer årets andra konferens för dialog mellan forskare och praktiker att hållas i Addis Abeba, Etiopien, och i november hålls årets tredje och sista konferens i Bogotà, Colombia.
– FBA har tidigare arrangerat ett möte per år och forskararbetsgrupp. På årsmötena har forskarna inom en grupp kunnat diskutera sina studier, metoder och resultat, utbyta erfarenheter och knyta kontakter. FBA har samtidigt kunnat få ta del av den senaste forskningen inom området fred och säkerhet. I år testar vi att göra det här i stället. Tre konferenser där medlemmar från samtliga forskararbetsgrupper bjuds in, samtidigt som även praktiker får delta. Förhoppningen är att det ska vara både effektivt och inspirerande och leda till ringar på vattnet, säger Mimmi Söderberg Kovacs.

Så stärks regionala krafter för fred i Afrika

Miljoner människor i Afrika söder om Sahara är på flykt på grund av krig. Nu inleder FBA samarbeten med flera organisationer i regionen för att bidra till en fredlig utveckling. Ett av samarbetena är med ECOWAS, en organisation för 15 länder i Västafrika, där FBA bland annat erbjuder utbildning för nyckelpersoner.

2017-11-10 12:48

Responsive and Responsible: Politically Smart Rule of Law Reform in Conflict and Fragile States

There is a long-standing recognition that rule of law is an essential element in achieving sustainable peace and development. In recent years it has gained even more prominence in policy discourse and as a core ingredient of broad-based international commitments, with the Sustainable Development Goals and in particular Goal 16 as a clear indicator for where we are headed. Yet, what has been lacking in rule of law reform, or at least it has been only marginally represented, is a political approach to address the underlying causes of problems and obstacles to rule of law.

Richard Sannerholm, Shane Quinn and Andrea Rabus

• Skrivet av Maria Nystedt

Om vikten av att respektera mänskliga rättigheter – och att skapa förutsättningar för samtal bakom en vikvägg i Libyen

Den 10 december är den internationella dagen för mänskliga rättigheter. Samma datum 1948 antogs FN:s allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna. Man skulle nästan kunna säga ’grattis på födelsedagen’ men riskerar då att missa att idén om att det ska finnas mänskliga rättigheter har funnits långt tidigare.

Mänskliga rättigheter och demokrati är grundpelarna för svenskt utvecklingssamarbete, och centrala i FBA:s arbete.

Om man tittar på FBA:s långsiktiga mål syns det tydligt. Det första målet handlar om att FBA:s ... Läs hela inlägget »

2017-12-08 10:27
  • Skrivet av Tobias Petrelius

FBA arbetar för att stärka dem som tystats, förtryckts och ignorerats i Afghanistan