Forskare och praktiker sammanförs av FBA

Dagens krig ser annorlunda ut än gårdagens. Med ett lapptäcke av parter, inslag av religiös extremism och terrorism, och den högsta graden av militära interventioner i inomstatliga konflikter sedan andra världskrigets slut. FBA arrangerar nu en serie konferenser där forskare och personer som arbetar praktiskt med konfliktförebyggande får utbyta erfarenheter om hur fred byggs bäst i vår tid.

Det råder brist på arenor där forskare och praktiker kan mötas. Därför arrangerar FBA under 2017 en serie konferenser där freds- och konfliktforskare deltar tillsammans med till exempel diplomater och biståndsarbetare, och andra personer som arbetar praktiskt med konfliktförebyggande.
– Tanken är att praktikerna kan föra fram frågor som de önskar att forskarna studerar. Medan forskarna kan föra fram viktiga resultat som de önskar att praktikerna tar till sig, säger FBA:s forskningschef Mimmi Söderberg Kovacs.

Årets första konferens för dialog mellan forskare och praktiker hölls i Stockholm den 7-8 juni, på temat fredsbyggande och medling. Deltog gjorde ett 20-tal framstående freds- och konfliktforskare från ett flertal länder, och ett 30-tal praktiker. Praktikerna bestod bland annat av personal från Utrikesdepartementet, Sida, Dag Hammarskjöld Foundation och FBA:s egen personal som arbetar med konfliktförebyggande på olika sätt.
– Förhoppningsvis leder denna konferens till många intressanta diskussioner och idéer. Vi hoppas att det här kan stimulera ny forskning som behövs, och få beslutsfattare och praktiker att läsa och ta till sig den forskning som redan finns, säger Mimmi Söderberg Kovacs.

FBA har i uppdrag av den svenska regeringen att främja forskning om fredsbyggande. Som en del i detta lanserades år 2005 de internationella forskararbetsgrupperna med medlemmar som handplockas av FBA. För att erbjudas att ingå i en arbetsgrupp ska en forskare bland annat bedriva studier som är av hög relevans för FBA:s verksamhet, och ha uppnått ett visst renommé. Sedan 2005 har grupperna växt och i dagsläget ingår ett 100-tal personer i fem grupper, som är fokuserade på fredsbevarande insatser, konfliktförebyggande, rättsstatsuppbyggnad, säkerhetssektorreform samt kvinnor, fred och säkerhet.

Medlemmarna kan varje år ansöka om forskningsanslag från FBA och delta i workshops arrangerade av myndigheten. I gengäld får FBA tillgång till nya forskningsrön som är viktiga för utvecklingen av myndighetens verksamhet. De flesta forskarna som deltog i konferensen i Stockholm är medlemmar i en eller flera av forskararbetsgrupperna.

Govinda Clayton, en av forskarna som var på plats under konferensen, är medlem i arbetsgruppen som forskar om konfliktförebyggande och har fått medel för sina studier från FBA.
– Min forskning handlar om medling och fredsbyggande i inbördeskrig, och hur olika metoder för konflikthantering kan komplettera varandra. Tack vare FBA:s forskningsanslag har jag och min kollega, professor Han Dorussen, kunnat samla in ny data om den politiska och icke-militära dimensionen av fredsinsatser. Vår forskning bidrar till bilden av hur effektiva olika konfliktförebyggande åtgärder är, och vilka förutsättningar som krävs för att en viss metod ska vara som mest effektiv. Förhoppningsvis kan forskningsresultaten vara till nytta vid utformningen av framtida fredsinsatser, till exempel FN- och EU-insatser, säger han.

Govinda Clayton är från Storbritannien men bor i Schweiz där han arbetar för Center for Security Studies på universitetet ETH Zürich. Han leder också Conflict Research Society och är vice redaktör för tidskriften International Peacekeeping.
– Det har blivit tydligt för mig i mitt arbete att politiker och praktiker inte talar samma språk som forskare. Det är ett problem att de två sidorna sällan möts, och det kan försvåra båda gruppernas jobb. Jag tycker att den här serien av konferenser är ett väldigt bra initiativ av FBA. Upplägget uppmuntrar verkligen till samarbete. Praktikerna får en möjlighet att ta del av den senaste spetsforskningen, och vi akademiker får chansen att lyssna till ledande aktörer som arbetar i fält. Det här är ett initiativ som båda sidorna behöver, och denna första konferens har varit väldigt nyttig för alla oss som haft turen att få vara med.

I september kommer årets andra konferens för dialog mellan forskare och praktiker att hållas i Addis Abeba, Etiopien, och i november hålls årets tredje och sista konferens i Bogotà, Colombia.
– FBA har tidigare arrangerat ett möte per år och forskararbetsgrupp. På årsmötena har forskarna inom en grupp kunnat diskutera sina studier, metoder och resultat, utbyta erfarenheter och knyta kontakter. FBA har samtidigt kunnat få ta del av den senaste forskningen inom området fred och säkerhet. I år testar vi att göra det här i stället. Tre konferenser där medlemmar från samtliga forskararbetsgrupper bjuds in, samtidigt som även praktiker får delta. Förhoppningen är att det ska vara både effektivt och inspirerande och leda till ringar på vattnet, säger Mimmi Söderberg Kovacs.

Nytt uppdrag för ett fredligare Myanmar

Inbördeskriget i Myanmar har pågått i över femtio år. På senare tid har våldet kraftigt intensifierats, med en omfattande humanitär kris som följd. Nu får FBA i uppdrag att arbeta för fred i Myanmar.

2018-04-27 10:56

Una perspectiva de género en la construcción de la paz

This training manual has been developed to provide an introduction in Spanish to the policy framework on United Nations Security Council Resolution 1325 (UNSCR 1325) and its follow-up resolutions on women, peace and security.

Gabriela Elroy

• Skrivet av Ludmila Ceban

Conflict resources and the rule of law

Over 40 per cent of all intrastate conflicts have a link to natural resources and, while it is not new evidence as such, less than a quarter of peace negotiations actually aim to resolve conflicts by addressing resource management mechanisms. By the same token, links to natural resources are rarely included in the design of peacekeeping operations or even conflict analysis to start with.

The risks for relapse are furthermore twice as high for conflicts associated with ... Läs hela inlägget »

2018-05-18 13:31
  • Skrivet av Ben Rhee

Challenges Forum: A platform for improving peace operations

Recently I joined the team at the International Secretariat of the Challenges Forum, or to give its full name: The International Forum for the Challenges of Peace Operations. Challenges Forum, CF for short, is a global partnership of 49 leading organizations and departments working on peace operations, representing 22 countries from across all regions of the global North and South.

Established in 1996, the aim of CF is to improve peace operations by identifying the critical challenges ... Läs hela inlägget »

2018-05-03 08:40
  • Skrivet av Erike Tanghøj

Men du unga man…

…hör jag mig själv säga högt i lunchrummet som en reaktion på en av våra praktikanters något underhållande fråga gällande min matlåda. I samma stund skäms jag. Jag har inte bara använt mig av en härskarteknik utan även agerat på en stereotyp bild av unga män som odugliga i köket. Jag av alla personer borde ha vetat och agerat bättre.

Veckan därpå sitter jag i New York och lyssnar på en debatt i FN:s säkerhetsråd om unga, ... Läs hela inlägget »

2018-04-30 09:47

Stefan Åström