Så jobbade svenska myndigheter med resolution 1325 under 2015

Hur arbetade FBA och andra svenska myndigheter under 2015 för att genomföra regeringens handlingsplan för FN:s säkerhetsrådsresolution 1325?

FBA jobbar med att integrera ett genusperspektiv i hela sin verksamhet och att bidra till genomförandet av resolution 1325. Den årliga indikatorrapporten som tas fram av en myndighetsgemensam arbetsgrupp ledd av FBA och bestående av Försvarsmakten, Kriminalvården, MSB, Polisen och Sida visar hur myndigheterna arbetat med jämställdhet kopplat till freds- och säkerhetsfrågor under 2015. För FBA:s del konstateras att myndigheten kommit långt i sitt arbete.

Ett stort antal områden undersöks i rapporten. Bland annat kan det nämnas att FBA under 2015 rekryterade 40 personer till internationella fredsfrämjande insatser. Av dessa var 21 kvinnor och 19 män. Resultatet kan ses som en följd av att FBA:s enhet för personalförsörjning och insatsstöd medvetet arbetar för att nå ut till både kvinnor och män i sina rekryteringar till internationella insatser.

För årets rapportering efterfrågades även exempel på väl genomfört arbete inom området genus och resolution 1325. FBA framhöll då sitt kontinuerliga samarbete med EU:s utrikestjänst gällande resolution 1325. Ett framstående exempel på detta samarbete är den omfattande utvärderingen av EU:s implementering av resolution 1325 som FBA genomfört. Utvärderingens slutsatser och rekommendationer har bland annat lett till att den internationella genusrådgivarpositionen återinfördes i insatsen EULEX Kosovo samt att FBA ombads stödja etableringen av ett Gender Focal Point-nätverk i samma insats. Utvärderingens rekommendationer har även haft direkt effekt på inrättandet av ”den höga rådgivaren för genus och 1325” inom EEAS. Vidare har samarbetet med EU även inneburit framtagandet av en utbildningsmanual för genus och resolution 1325 för användning i EU:s insatser.