Goda resultat av arbetet med Kosovos säkerhetssektor

I fem år har FBA haft en rådgivare sekunderad till Kosovos säkerhetsrådssekretariat. Nu avslutas projektet i Europas yngsta land. "Kosovo ska nu stå på egna ben", säger Andreas Berg som har haft tjänsten de senaste två åren.

2010 gav den svenska regeringen FBA i uppdrag att tillsätta en civil rådgivare i säkerhetssektorreform. Denne skulle sekunderas till Kosovos säkerhetsrådssekretariat, som stödjer Kosovos regering i alla säkerhetsrelaterade frågor.

De två senaste åren har Andreas Berg varit FBA:s man i Pristina, Kosovos huvudstad.
– Jag har bland annat varit med och gett råd kring arbetet med att ta fram en nationell strategi mot radikalisering. Sedan 2013 har cirka 250-300 medborgare i Kosovo rest till Syrien för att ansluta sig till Daesh och kriga. Det är många per capita. Kosovos strategi mot radikalisering tar upp hur myndigheterna kan arbeta för att förhindra sådan radikalisering, säger Andreas.

Strategin gäller inte bara religiös radikalisering utan även andra typer av extremism, som albansk och serbisk extremnationalism.
– Kosovo har i och med strategin kommit längre än många länder i Västeuropa, som saknar strategier mot radikalisering. Man kan säga att Kosovo går i täten i den här frågan, och FBA har varit med och bidragit till det, säger Lennart Danielsson, ansvarig för FBA:s arbete med säkerhetssektorreform.

Han fortsätter:
– Förutom att vår rådgivare i Kosovo har kunnat vara med och påverka arbetet med strategin mot radikalisering, har också ett viktigt arbete skett med en översyn av säkerhetssektorn i Kosovo. Översynen fördelar tydligt olika uppgifter mellan olika aktörer i Kosovos säkerhetssektor.

Framgångarna har lett till att den svenska sekunderingen till Kosovos säkerhetsrådssekretariat nu avvecklas.
– Jag får komma hem och söka nytt jobb, berättar Andreas. Det har varit unikt att i två år få representera FBA på egen hand nere i Kosovo. FBA sekunderar ju annars personal till fredsinsatser som leds av till exempel FN eller EU. Den här sekunderingen har varit väldigt speciell, en bilateral sekundering av en enskild svensk direkt till en myndighet i Kosovo.

­– FBA har genom sekunderingen visat att den här typen av tjänst fungerar bra. Vi kan ha en enskild rådgivare ute i ett annat lands statsapparat, och vi kan därigenom påverka och nå resultat. Även om det tar tid, säger Lennart.

Andreas berättar att Kosovo fortfarande har stora utmaningar som hög arbetslöshet, korruption, organiserad brottslighet och svaga statliga institutioner. Landet lider också av stor utflyttning och politisk instabilitet.
– Men situationen går framåt, sammanfattar Andreas sina erfarenheter från Kosovo