Goda resultat av arbetet med Kosovos säkerhetssektor

I fem år har FBA haft en rådgivare sekunderad till Kosovos säkerhetsrådssekretariat. Nu avslutas projektet i Europas yngsta land. "Kosovo ska nu stå på egna ben", säger Andreas Berg som har haft tjänsten de senaste två åren.

2010 gav den svenska regeringen FBA i uppdrag att tillsätta en civil rådgivare i säkerhetssektorreform. Denne skulle sekunderas till Kosovos säkerhetsrådssekretariat, som stödjer Kosovos regering i alla säkerhetsrelaterade frågor.

De två senaste åren har Andreas Berg varit FBA:s man i Pristina, Kosovos huvudstad.
– Jag har bland annat varit med och gett råd kring arbetet med att ta fram en nationell strategi mot radikalisering. Sedan 2013 har cirka 250-300 medborgare i Kosovo rest till Syrien för att ansluta sig till Daesh och kriga. Det är många per capita. Kosovos strategi mot radikalisering tar upp hur myndigheterna kan arbeta för att förhindra sådan radikalisering, säger Andreas.

Strategin gäller inte bara religiös radikalisering utan även andra typer av extremism, som albansk och serbisk extremnationalism.
– Kosovo har i och med strategin kommit längre än många länder i Västeuropa, som saknar strategier mot radikalisering. Man kan säga att Kosovo går i täten i den här frågan, och FBA har varit med och bidragit till det, säger Lennart Danielsson, ansvarig för FBA:s arbete med säkerhetssektorreform.

Han fortsätter:
– Förutom att vår rådgivare i Kosovo har kunnat vara med och påverka arbetet med strategin mot radikalisering, har också ett viktigt arbete skett med en översyn av säkerhetssektorn i Kosovo. Översynen fördelar tydligt olika uppgifter mellan olika aktörer i Kosovos säkerhetssektor.

Framgångarna har lett till att den svenska sekunderingen till Kosovos säkerhetsrådssekretariat nu avvecklas.
– Jag får komma hem och söka nytt jobb, berättar Andreas. Det har varit unikt att i två år få representera FBA på egen hand nere i Kosovo. FBA sekunderar ju annars personal till fredsinsatser som leds av till exempel FN eller EU. Den här sekunderingen har varit väldigt speciell, en bilateral sekundering av en enskild svensk direkt till en myndighet i Kosovo.

­– FBA har genom sekunderingen visat att den här typen av tjänst fungerar bra. Vi kan ha en enskild rådgivare ute i ett annat lands statsapparat, och vi kan därigenom påverka och nå resultat. Även om det tar tid, säger Lennart.

Andreas berättar att Kosovo fortfarande har stora utmaningar som hög arbetslöshet, korruption, organiserad brottslighet och svaga statliga institutioner. Landet lider också av stor utflyttning och politisk instabilitet.
– Men situationen går framåt, sammanfattar Andreas sina erfarenheter från Kosovo

Forskningens uppgift att nå ut med resultat som kan omsättas i handling

Efter 20 år med kvinnor, fred och säkerhetsagendan är vi ännu långt från att nå de uppsatta målen där kvinnors deltagande i fredsprocesser är en nyckelfråga. FN:s generalsekreterare har uppmanat internationella aktörer att se över sina arbetssätt. I vilken mån kan forskningen hjälpa oss utveckla arbetet för fred och säkerhet för att bli mer effektiva?

2020-12-18 11:41

• Skrivet av Sven-Eric Söder

Vi lever i en tid där det finns grogrund för våld och konflikt

Det hävdas ofta vid en betraktelse av världen att just vi, just nu upplever en tidsperiod av avgörande förändringar – eller ett paradigmskifte om vi så vill. Det är inte alltid sant. Men just nu tror jag att vi på goda grunder kan hävda att vi genomlever en tid med avgörande historiska förändringar.

Som alltid är den ekonomiska utvecklingen i världen formerande, och den ekonomiska utvecklingen är i stor utsträckning beroende av den tekniska utvecklingen. Kina utmanar ... Läs hela inlägget »

2021-01-12 11:22
  • Skrivet av Hanna Bertelman

Creating space for dialogue in Colombia

In Colombia, four years after the signing of the historic peace agreement between the government and the FARC guerrilla, local civil society actors are a pivotal force for promoting change. The FBA, together with CIASE, a network of women´s organizations, and the Colombian National Police is enabling a space for joint learning for civil society actors and police officers on human security, leadership, and dialogue and mediation.

As most of those who have seen a peace process ... Läs hela inlägget »

2020-12-16 11:56
  • Skrivet av Maja Bredman

Sinande hopp om fredsprocessen i Afghanistan när riktade attacker mot civila ökar

”Sluta springa västs ärenden. Vi vet var ni bor.”

Ungefär så löd budskapet i de hotbrev som några av kvinnorna inom civilsamhället i Afghanistan, som FBA samarbetar med, mottog endast dagar efter det att talibanerna och USA signerat ett så kallat fredsavtal den 29 februari i år. Breven var stämplade med talibanernas sigill och levererades till kvinnornas kontor eller hemadresser i Kabul, berättade kvinnorna för mig när jag träffade dem i Bryssel i början av mars. FBA ... Läs hela inlägget »

2020-11-27 13:32