Goda resultat av arbetet med Kosovos säkerhetssektor

I fem år har FBA haft en rådgivare sekunderad till Kosovos säkerhetsrådssekretariat. Nu avslutas projektet i Europas yngsta land. "Kosovo ska nu stå på egna ben", säger Andreas Berg som har haft tjänsten de senaste två åren.

2010 gav den svenska regeringen FBA i uppdrag att tillsätta en civil rådgivare i säkerhetssektorreform. Denne skulle sekunderas till Kosovos säkerhetsrådssekretariat, som stödjer Kosovos regering i alla säkerhetsrelaterade frågor.

De två senaste åren har Andreas Berg varit FBA:s man i Pristina, Kosovos huvudstad.
– Jag har bland annat varit med och gett råd kring arbetet med att ta fram en nationell strategi mot radikalisering. Sedan 2013 har cirka 250-300 medborgare i Kosovo rest till Syrien för att ansluta sig till Daesh och kriga. Det är många per capita. Kosovos strategi mot radikalisering tar upp hur myndigheterna kan arbeta för att förhindra sådan radikalisering, säger Andreas.

Strategin gäller inte bara religiös radikalisering utan även andra typer av extremism, som albansk och serbisk extremnationalism.
– Kosovo har i och med strategin kommit längre än många länder i Västeuropa, som saknar strategier mot radikalisering. Man kan säga att Kosovo går i täten i den här frågan, och FBA har varit med och bidragit till det, säger Lennart Danielsson, ansvarig för FBA:s arbete med säkerhetssektorreform.

Han fortsätter:
– Förutom att vår rådgivare i Kosovo har kunnat vara med och påverka arbetet med strategin mot radikalisering, har också ett viktigt arbete skett med en översyn av säkerhetssektorn i Kosovo. Översynen fördelar tydligt olika uppgifter mellan olika aktörer i Kosovos säkerhetssektor.

Framgångarna har lett till att den svenska sekunderingen till Kosovos säkerhetsrådssekretariat nu avvecklas.
– Jag får komma hem och söka nytt jobb, berättar Andreas. Det har varit unikt att i två år få representera FBA på egen hand nere i Kosovo. FBA sekunderar ju annars personal till fredsinsatser som leds av till exempel FN eller EU. Den här sekunderingen har varit väldigt speciell, en bilateral sekundering av en enskild svensk direkt till en myndighet i Kosovo.

­– FBA har genom sekunderingen visat att den här typen av tjänst fungerar bra. Vi kan ha en enskild rådgivare ute i ett annat lands statsapparat, och vi kan därigenom påverka och nå resultat. Även om det tar tid, säger Lennart.

Andreas berättar att Kosovo fortfarande har stora utmaningar som hög arbetslöshet, korruption, organiserad brottslighet och svaga statliga institutioner. Landet lider också av stor utflyttning och politisk instabilitet.
– Men situationen går framåt, sammanfattar Andreas sina erfarenheter från Kosovo

Mödosam väg mot demokrati i Myanmar

Myanmars historia präglas av inbördeskrig med etniska förtecken, brittisk överhöghet och brutalt militärstyre. FBA har i uppdrag att bidra till en demokratisk utveckling i landet. Arbetet, som sker i liten skala och på lång sikt, handlar om att skapa förutsättningar för att bygga fred.

2019-10-01 15:37

• Skrivet av Marianne Boqvist

Han lämnade vapnen i bilen – en berättelse från Fredsarkivet

”Några mil från Luena stoppades vår kortege i en vägspärr av män med automatkarbiner. Spänningen var kännbar, men som fälttolk skickades jag fram för att förhandla. Jag bestämde mig för att lämna vapnen i bilen. Obeväpnad satt jag på kofångaren mellan bilens strålkastare och pratade med männen i vägspärren… De var nervösa och en av dem tappade sin karbin flera gånger under vårt samtal. Efter en stunds diskussion lät de oss passera.”

Detta är ett utdrag ur ... Läs hela inlägget »

2019-10-17 14:12
  • Skrivet av Gabriela Elroy

Bureaucratic gender mainstreaming – what’s not to get excited about?

The room is full of representatives from the Jordanian security forces. They are in Sweden on a study trip and have come to FBA to learn more about our work on promoting gender equality in the context of international peace and security generally, and our experience from supporting gender mainstreaming more specifically. I have decided to talk about the conceptual thinking behind much of the work that we do, whether it is with the EU’s Common ... Läs hela inlägget »

2019-10-08 13:36
  • Skrivet av Sofia Zitouni

Unga fredsledare vill ta steg mot försoning i Irak

I Bagdad har den gröna zonen öppnats för allmänheten. Här vid floden Tigris låg tidigare Saddam Husseins palats, och i området huserar nu den irakiska regeringen och internationella organisationer som till exempel FN. Denna del av Iraks huvudstad har varit starkt befäst och bevakad sedan USA:s invasion 2003, och avspärrad för alla utan särskilda passerkort. Men nu har murarna rivits.

Fortfarande är dock Irak ett av de mest terrordrabbade länderna i världen, och säkerhetssituationen begränsar våra möjligheter ... Läs hela inlägget »

2019-09-24 11:13

Assessing the Rule of Law in Public Administration: the Mining Sector

More than three years after the adoption of the SDGs, the world faces several troubling and mutually reinforcing trends: loss of biodiversity and ecosystem services, climate change and rising inequality, conflict and fragility. Underpinning these linked trends are patterns of unsustainable management of natural resources, including the mining sector.

FBA, UNDP, Swedish Environmental Protection Agency

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet