Pressmeddelande: Tala med terrorister och framtidens fredsinsatser – FBA:s seminarier i Almedalen

Under 2015 års Almedalsvecka arrangerar FBA en rad olika seminarier om fred, säkerhet och utveckling.

Almedalsveckan i Visby inleds med att FBA under måndag 29 juni arrangerar ett seminarium om Liberias väg framåt efter ebolaepidemin. Seminariet hålls klockan 14–14.45 på Sverige i världen-scenen. Deltar gör bland andra Lisa Ljungström, projektledare på FBA och Claes J.B. Löfgren, journalist som rapporterat från Liberia.

Tisdag 30 juni arrangerar FBA ett seminarium med titeln ”Time to talk to the terrorists?” på Sverige i världen-scenen klockan 14–14.45. Jonathan Powell, som under sin tid som stabschef hos Tony Blair var den brittiska regeringens chefsförhandlare på Nordirland, delar med sig av sina erfarenheter av att medla med terroriststämplade organisationer. Deltar gör även journalisten Bitte Hammargren och Ingmar Karlsson, ambassadör och senior fellow vid Centrum för Mellanösternstudier.

Onsdag 1 juli arrangerar FBA, tillsammans med FOI och SIDA, ett seminarium om konflikten och flyktingkatastrofen i Syrien och i Irak, samt de möjligheter som finns till lösning och återuppbyggnad av samhället. Seminariet hålls klockan 11–11.50 på Sverige i världen-scenen. Talar gör Ewa Werner-Dahlin, avdelningschef för Asien, Nordafrika och humanitärt bistånd på Sida, ihop med John Rydqvist, säkerhetspolitisk analytiker på FOI, och Sofie Karlsson, FBA, tidigare i Syrien för OPCW, organisationen för förstörelse av kemiska vapen.

Onsdag 1 juli arrangerar FBA ett seminarium om framtidens fredsinsatser, klockan 14–14.45 på Sverige i världen-scenen. Deltar gör Ameerah Haq, vice ordförande för FN:s högnivåpanel för fredsbevarande insatser, och Kai Eide, Norges ambassadör i Sverige och tidigare FN:s generalsekreterares särskilda representant för Afghanistan. De talar ihop med FBA:s ställföreträdande generaldirektör Jonas Alberoth. Samtalet leds av journalisten Marika Griehsel.

FBA arrangerar även två seminarier tillsammans med Utrikespolitiska förbundet i ABF-huset. Onsdag 1 juli klockan 17.15–18 talar biståndsminister Isabella Lövin med Richard Zajac-Sannerholm, programansvarig för rättsstatsuppbyggnad vid FBA, om att bygga fred i sviktande stater. Torsdag 2 juli klockan 10–11 talar fyra av FBA:s nuvarande och tidigare utsända i internationella fredsinsatser om att vara svensk civil expert på plats i ett konfliktområde.

Läs ett detaljerat program för FBA:s deltagande i Almedalsveckan 2015 här. På vår webbplats kommer du även att kunna se våra seminarier live och i efterhand.

Kontakt

Om du är intresserad av att intervjua någon av deltagarna, vänligen kontakta Marianne Kihlberg, kommunikationschef på FBA.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

An Introduction to Human Rights and Security Sector Reform

Successful security sector reform (SSR) must be guided by the understanding of people as rights-holders and the state, including core security actors, as duty-bearers in providing security as a service to the people.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet