Pressmeddelande: Tala med terrorister och framtidens fredsinsatser – FBA:s seminarier i Almedalen

Under 2015 års Almedalsvecka arrangerar FBA en rad olika seminarier om fred, säkerhet och utveckling.

Almedalsveckan i Visby inleds med att FBA under måndag 29 juni arrangerar ett seminarium om Liberias väg framåt efter ebolaepidemin. Seminariet hålls klockan 14–14.45 på Sverige i världen-scenen. Deltar gör bland andra Lisa Ljungström, projektledare på FBA och Claes J.B. Löfgren, journalist som rapporterat från Liberia.

Tisdag 30 juni arrangerar FBA ett seminarium med titeln ”Time to talk to the terrorists?” på Sverige i världen-scenen klockan 14–14.45. Jonathan Powell, som under sin tid som stabschef hos Tony Blair var den brittiska regeringens chefsförhandlare på Nordirland, delar med sig av sina erfarenheter av att medla med terroriststämplade organisationer. Deltar gör även journalisten Bitte Hammargren och Ingmar Karlsson, ambassadör och senior fellow vid Centrum för Mellanösternstudier.

Onsdag 1 juli arrangerar FBA, tillsammans med FOI och SIDA, ett seminarium om konflikten och flyktingkatastrofen i Syrien och i Irak, samt de möjligheter som finns till lösning och återuppbyggnad av samhället. Seminariet hålls klockan 11–11.50 på Sverige i världen-scenen. Talar gör Ewa Werner-Dahlin, avdelningschef för Asien, Nordafrika och humanitärt bistånd på Sida, ihop med John Rydqvist, säkerhetspolitisk analytiker på FOI, och Sofie Karlsson, FBA, tidigare i Syrien för OPCW, organisationen för förstörelse av kemiska vapen.

Onsdag 1 juli arrangerar FBA ett seminarium om framtidens fredsinsatser, klockan 14–14.45 på Sverige i världen-scenen. Deltar gör Ameerah Haq, vice ordförande för FN:s högnivåpanel för fredsbevarande insatser, och Kai Eide, Norges ambassadör i Sverige och tidigare FN:s generalsekreterares särskilda representant för Afghanistan. De talar ihop med FBA:s ställföreträdande generaldirektör Jonas Alberoth. Samtalet leds av journalisten Marika Griehsel.

FBA arrangerar även två seminarier tillsammans med Utrikespolitiska förbundet i ABF-huset. Onsdag 1 juli klockan 17.15–18 talar biståndsminister Isabella Lövin med Richard Zajac-Sannerholm, programansvarig för rättsstatsuppbyggnad vid FBA, om att bygga fred i sviktande stater. Torsdag 2 juli klockan 10–11 talar fyra av FBA:s nuvarande och tidigare utsända i internationella fredsinsatser om att vara svensk civil expert på plats i ett konfliktområde.

Läs ett detaljerat program för FBA:s deltagande i Almedalsveckan 2015 här. På vår webbplats kommer du även att kunna se våra seminarier live och i efterhand.

Kontakt

Om du är intresserad av att intervjua någon av deltagarna, vänligen kontakta Marianne Kihlberg, kommunikationschef på FBA.