Pressmeddelande: Kvinnligt nätverk för fredmedlare – högnivåmöte i Stockholm

Samtidigt som endast två procent av chefsmedlarna i fredsprocesser är kvinnor, visar studier att kvinnligt deltagandet har en positiv effekt på fredens hållbarhet. 16 december samlas några av världens främsta kvinnliga fredsmedlare i Stockholm, när FBA tillsammans med Utrikesdepartementet bjuder in till ett samtal om kvinnors roll i fredsprocesser.

– Det ska inte längre gå att förklara exkluderingen av kvinnor från medlingsprocesser med att hävda att det saknas kvinnor med rätt kompetens, säger Sofie Karlsson, som leder FBA:s arbete med att forma ett svenskt kvinnligt medlingsnätverk.

Uppdraget, som uppmärksammandes av Stefan Löfven under ett tal i FN i New York tidigare i år, syftar till att öka antalet svenska kvinnor inom medling, men också att öka antalet kvinnor från konfliktområden som deltar i lokala, nationella eller regionala fredsprocesser.

Det svenska medlingsnätverket, som nu börjar ta form, ska inom två år vara redo att sättas in i fredsprocesser runt om i världen. De första medlemmarna i nätverket samlas i Stockholm 16 december, då FBA arrangerar ett öppet seminarium om kvinnors roll i fredsprocesser.

Utrikesminister Margot Wallström deltar tillsammans med FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder på en presskonferens kl. 13, Bella Venetia, Rosenbad (inpassering sker via Kopparporten kl. 12.30-12.50.) Därefter inleds seminariet kl. 13.30 i Bankhallen, Malmtorgsgatan 3.

Kontakt

Anmälan till presskonferensen sker per e-post till erik.wirkensjo@gov.se. Ta med presslegitimation. Anmälan till det öppna seminariet sker till maja.jakobsson@fba.se. Begränsat antal platser.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

Mitigating Election Violence through Dialogue and Mediation in West Africa

This brief discusses the role that dialogue and mediation training can play in addressing electoral violence, a serious problem to human life and democracy in many countries. Over fifty percent of the African states have experienced electoral violence since the 1990s.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet