Pressmeddelande: Kvinnligt nätverk för fredmedlare – högnivåmöte i Stockholm

Samtidigt som endast två procent av chefsmedlarna i fredsprocesser är kvinnor, visar studier att kvinnligt deltagandet har en positiv effekt på fredens hållbarhet. 16 december samlas några av världens främsta kvinnliga fredsmedlare i Stockholm, när FBA tillsammans med Utrikesdepartementet bjuder in till ett samtal om kvinnors roll i fredsprocesser.

– Det ska inte längre gå att förklara exkluderingen av kvinnor från medlingsprocesser med att hävda att det saknas kvinnor med rätt kompetens, säger Sofie Karlsson, som leder FBA:s arbete med att forma ett svenskt kvinnligt medlingsnätverk.

Uppdraget, som uppmärksammandes av Stefan Löfven under ett tal i FN i New York tidigare i år, syftar till att öka antalet svenska kvinnor inom medling, men också att öka antalet kvinnor från konfliktområden som deltar i lokala, nationella eller regionala fredsprocesser.

Det svenska medlingsnätverket, som nu börjar ta form, ska inom två år vara redo att sättas in i fredsprocesser runt om i världen. De första medlemmarna i nätverket samlas i Stockholm 16 december, då FBA arrangerar ett öppet seminarium om kvinnors roll i fredsprocesser.

Utrikesminister Margot Wallström deltar tillsammans med FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder på en presskonferens kl. 13, Bella Venetia, Rosenbad (inpassering sker via Kopparporten kl. 12.30-12.50.) Därefter inleds seminariet kl. 13.30 i Bankhallen, Malmtorgsgatan 3.

Kontakt

Anmälan till presskonferensen sker per e-post till erik.wirkensjo@gov.se. Ta med presslegitimation. Anmälan till det öppna seminariet sker till maja.jakobsson@fba.se. Begränsat antal platser.

”Vi kan inte längre ta freden för givet – det borde vi alla inse och göra mer för att försvara den.”

Sedan 2018 är Fredrik Wesslau sekunderad av FBA till EU:s rådgivande insats i Ukraina, (EUAM). I rollen som biträdande insatschef är han del i att leda organisationens dagliga arbete och strategiska riktning.

2022-09-29 14:51

Gender Assessment of the 2021 Electoral Process in Puntland

On October 25, 2021, Puntland became the first federal member state in Somalia to hold democratic elections to district councils. “One person one vote” elections were conducted in three “early districts” of Eyl, Ufeyn and Qardho. In addition to their historic significance, these elections offer an important opportunity to learn lessons, not least when it comes to the promotion of gender equality and the political participation of women.

FBA, Puntland Development and Research Center
2022
Till följd av Rysslands invasion har FBA både ökat och anpassat sitt arbete i Ukraina.

FBA i Ukraina

Så här bistår FBA