Seminarium om Folke Bernadotte och svensk fredsmedling

Den 17 september arrangerade FBA tillsammans med Medelhavsmuseet ett seminarium om internationell fredsmedling följt av invigningen av en utställning om Folke Bernadottes gärning som FN:s första medlare i Israel-Palestinakonflikten. Se seminariet i efterhand på länken ovan.

Under seminariet på Medelhavsmuseet i Stockholm diskuterades svenska erfarenheter och framtida utsikter inom området internationell fredsmedling. En panel bestående av  ambassadör Sven-Olof Petersson, journalisten och författaren Bitte Hammargren, Robert Egnell, docent i krigsvetenskap på Försvarshögskolan, Kai Eide, Norges ambassadör till Sverige, Ann Dismorr, ambassadör och Isak Svensson, docent i freds- och konfliktforskning vid Uppsala universitet, bidrog med sina perspektiv på ämnet.

Efter seminariet invigde H.K.H. Kronprinsessan Victoria utställningen "Fredsmedlaren" som uppmärksammar Folke Bernadottes uppdrag som FN:s första medlare i Israel-Palestinakonflikten. Ett uppdrag som också blev hans sista då han mördades i Jerusalem den 17 september 1948.

”Vi kan inte längre ta freden för givet – det borde vi alla inse och göra mer för att försvara den.”

Sedan 2018 är Fredrik Wesslau sekunderad av FBA till EU:s rådgivande insats i Ukraina, (EUAM). I rollen som biträdande insatschef är han del i att leda organisationens dagliga arbete och strategiska riktning.

2022-09-29 14:51

Gender Assessment of the 2021 Electoral Process in Puntland

On October 25, 2021, Puntland became the first federal member state in Somalia to hold democratic elections to district councils. “One person one vote” elections were conducted in three “early districts” of Eyl, Ufeyn and Qardho. In addition to their historic significance, these elections offer an important opportunity to learn lessons, not least when it comes to the promotion of gender equality and the political participation of women.

FBA, Puntland Development and Research Center
2022
Till följd av Rysslands invasion har FBA både ökat och anpassat sitt arbete i Ukraina.

FBA i Ukraina

Så här bistår FBA