Nordiska medlingsnätverket diskuterar kvinnor, fred och säkerhet i ljuset av covid-19

Den 3-4 juni samlades det nordiska medlingsnätverket för kvinnor för ett digitalt möte om hur arbetet med kvinnor, fred och säkerhet påverkas av coronapandemin. Här kan du ta del av spännande samtal med företrädare för regionala medlingsnätverk för kvinnor, civilsamhället, EU och de nordiska utrikesministrarna.

Världens kvinnor har tagit upp kampen mot covid-19. Det är ofta kvinnorna som utgör första linjen inom hälso- och sjukvården. Många kvinnor agerar också fredsmedlare i sina samhällen och argumenterar för lösningar för hållbar fred, jämställdhet och social rättvisa. Spridningen av covid-19 har samtidigt ökat kvinnors utsatthet, och kvinnoorganisationer motsätter sig de demokratiska inskränkningar som nu sker i flera länder under förevändningen att öka säkerheten.

Till följd av coronapandemin har det nordiska medlingsnätverkets årsmöte för 2020 som var planerat till juni skjutits till hösten. Istället genomfördes ett digitalt möte om hur arbetet med kvinnor, fred och säkerhet påverkas av covid-19.

– Vi ställer om för att svara upp mot den verklighet som vi står inför, säger Anna Möller Loswick, FBA:s insatshandläggare för det svenska medlingsnätverket för kvinnor.

Här kan du titta på de öppna sessionerna – OBS på engelska.

Panelsamtal som inleds av FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder

Beyond the pandemic: A critical time for the meaningful inclusion of women in mediation and peace processes

Samtal med de nordiska utrikesministrarna

Cooperation and leadership for women, peace and security in the times of Covid-19

Här kan du läsa en skriftlig sammanfattning av det som sades på mötet.

Här kan du läsa mer om det nordiska medlingsnätverket för kvinnor.

Foto: NOREF