Röster om FBA:s ledarskapsprogram i Liberia

Här reflekterar två av deltagarna i FBA:s nya ledarskapsprogram i Liberia om vad de tar med sig från den första utbildningsveckan som genomfördes i februari. Bägge betonar att de fått ökad kunskap och stärkta färdigheter.

Porträtt av Fatu Bolay.

Fatu Bolay

Fatu Bolay är 18 år och kommer från Gbarnga i länet Bong. Hon representerar Messengers of Peace – Liberia och driver en ”fredsklubb” på sin skola där unga möts varje vecka för att diskutera och organisera gemensamma aktiviteter.

– Det som nog gjort störst intryck på mig är det sydafrikanska begreppet ”ubuntu”. En insikt om att jag finns i relation till andra, att det är i samspel med andra som jag blir till. Jag har också blivit påmind om att det enda sättet att skapa förändring är att själv vara den förändring som jag vill se. Nu vill jag resa tillbaka till mitt län och vara en förebild, och försöka se till att fler människor blir engagerade i fredsarbete.

Porträtt av Ruth Fatu Armah.

Ruth Fatu Armah

Ruth Fatu Armah är 26 år och kommer från Kakata i länet Margibi. Hon är aktiv i WIPNET:s ungdomsgren. Ruth är engagerad i många frågor, bland annat stöttar hon personer som utsatts för våldtäkt att anmäla övergreppet, och hon medlar också mellan olika parter i konflikter.

– Övningarna, dialogen och reflektionerna bidrog verkligen till att jag känner mig bättre rustad. Allt vi diskuterade anpassades till vår nivå och vår kontext. När jag kommer tillbaka hem vill jag bli ännu mer aktiv, och göra ännu mer. Jag ser fram emot nästa steg i programmet och att åka till Sverige i juni för fortsatt utbildning.

”Vi kan inte längre ta freden för givet – det borde vi alla inse och göra mer för att försvara den.”

Sedan 2018 är Fredrik Wesslau sekunderad av FBA till EU:s rådgivande insats i Ukraina, (EUAM). I rollen som biträdande insatschef är han del i att leda organisationens dagliga arbete och strategiska riktning.

2022-09-29 14:51

Gender Assessment of the 2021 Electoral Process in Puntland

On October 25, 2021, Puntland became the first federal member state in Somalia to hold democratic elections to district councils. “One person one vote” elections were conducted in three “early districts” of Eyl, Ufeyn and Qardho. In addition to their historic significance, these elections offer an important opportunity to learn lessons, not least when it comes to the promotion of gender equality and the political participation of women.

FBA, Puntland Development and Research Center
2022
Till följd av Rysslands invasion har FBA både ökat och anpassat sitt arbete i Ukraina.

FBA i Ukraina

Så här bistår FBA