Experter från FBA bidrar till att stödja säkerhetssektorreform i EU:s partnerländer

FBA är en av tre aktörer som får i uppdrag att stödja utvecklingen av säkerhetssektorn – till exempel polis, militär och rättsväsende – i EU:s partnerländer. Syftet är att stärka den demokratiska kontrollen över säkerhetssektorn och göra den bättre rustad för att möta de skiftande behov som kvinnor, män, flickor och pojkar har.

EU vill stärka stödet till nationella reformprocesser och har därför gett FBA och två andra organisationer i uppdrag att genomföra projektet EU Security Sector Governance Facility. Projektet är en del i implementeringen av EU:s nya ramverk för säkerhetssektorreform (SSR).

EU:s olika aktörer – som utrikestjänsten EEAS, EU:s internationella insatser och delegationer – kommer att skicka förfrågningar till projektet när det finns behov av stöd i de länder där EU har ett samarbete på plats.

– Uppdragen kan exempelvis handla om att kartlägga och analysera behov inom polis, kriminalvård och domstolsväsende. Eller att bistå länder som utvecklar sin lagstiftning med rådgivning, och utbildning inom en rad områden, säger Hanna Högberg, handläggare på FBA.

Projektet förväntas generera nya lärdomar för FBA:s SSR-arbete. Det ger även FBA en möjlighet att arbeta för de principer som myndigheten anser vara särskilt viktiga för att få till stånd reformprocesser som är hållbara, såsom jämställdhetsintegrering, demokratisk insyn och kontroll av säkerhetssektorn.

– Det ger oss möjlighet att direkt stödja viktiga reformprocesser i EU:s partnerländer. Vi kommer att kunna dra fördel av det arbete vi redan gör och få erfarenheter som kan föda in i annan verksamhet som FBA:s kurser och utvecklingssamarbete, säger Hanna Högberg.

Hon förklarar att FBA:s medverkan i projektet föll sig naturligt eftersom myndigheten sedan många år har ett nära samarbete med EU i SSR-frågor. FBA hade bland annat en aktiv roll i arbetet med att ta fram EU:s nya ramverk för säkerhetssektorreform som antogs 2016. I samband med detta var Hanna Högberg under en period utlånad till PRISM, den enhet inom EU:s utrikestjänst som samordnade framtagandet av det nya ramverket och nu ansvarar för genomförandet.

Förutom FBA medverkar The Geneva Centre for the Democratic Control of Armed Forces (DCAF) i Schweiz och Justice Coopération Internationale (JCI) i Frankrike i det konsortium som ska leda projektet. Ytterligare två organisationer är knutna till projektet: nederländska Clingendael och Ghana-baserade African Security Sector Network.

– Det är välkända organisationer med gott rykte som FBA har samarbetat länge med, säger Hanna Högberg.

För att kunna erbjuda EU:s partnerländer ett flexibelt och mångsidigt stöd har konsortiet har satt ihop en resursbas bestående av 100 framstående experter med bred kunskap inom frågor som rör säkerhetssektorreform i olika delar av världen.

Projektet omfattar tjugo miljoner svenska kronor och löper fram till 2020.

Här kan du läsa mer om EU Security Sector Governance Facility.