”Vi har varit med och stärkt statsbyggnad i Palestina”

Under 2015 inledde FBA ett utbildningsprogram i praktisk diplomati för palestinska statstjänstemän. Nu har det sista utbildningstillfället hållits i Ramallah. ”Vi har varit med och stärkt statsbyggnad i Palestina, vilket på sikt naturligtvis är betydelsefullt för en fredlig utveckling”, säger FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder.

Utbildningsprogrammet togs fram efter en förfrågan från det palestinska utrikesdepartementet. Tidigare har två utbildningstillfällen hållits, ett i april 2015 för seniora palestinska statstjänstemän, och ett i september 2015 för statstjänstemän på mellannivå.

Det tredje och sista kurstillfället ägde rum i mars 2016 i Ramallah, Palestina, och riktade sig till nyanställda diplomater från det palestinska utrikesdepartementet.
– Det var en väldigt bra stämning på kursen och jag lärde mig mycket, som att använda olika verktyg för att göra analyser och planera strategiskt. Jag fick även träna på att skriva talepunkter, tal, rapporter och att hålla möten. Det interaktiva kursupplägget tillät mig att vara kreativ och nu är jag motiverad att få använda den kunskap jag har fått till att bli mer effektiv och produktiv i mitt arbete, säger Alaa Jadallah från det palestinska utrikesdepartementets Europaenhet.

Alla tre utbildningstillfällen har letts av personal från FBA, med stöd från de pensionerade svenska ambassadörerna Catherine von Heidenstam, Johan Molander och Sven-Olof Petersson, som även har agerat mentorer för de palestinska deltagarna. Utbildningsinsatsen innefattar ett mentorsprogram riktat till palestinska ambassadörer, där de har möjlighet att reflektera över specifika frågor tillsammans med de pensionerade svenska ambassadörerna.

Avslutningsceremonin hölls 17 mars med samtliga kursdeltagare på palestinska utrikesdepartementet i Ramallah. Deltog gjorde även Palestinas utrikesminister Riad al-Malki, Sveriges vice generalkonsul i Jerusalem Hans Grundberg, och FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder.
– Utbildningsprogrammet har stärkt den palestinska statsförvaltningen, särskilt utrikesförvaltningen, i att skapa rutiner och effektivisera arbetet. Det har också öppnat för ett givande utbyte. De kontakter vi byggt upp med den palestinska diplomatkåren kommer att vara viktiga för framtida samarbeten, säger Sven-Eric Söder.

När FBA:s utbildningsprogram nu avslutas kan alumner fortsätta att hålla kontakt med den mentor de tilldelats.
– Nu har vi tränat majoriteten av diplomaterna i Ramallah i det vi kallar praktisk diplomati. Vi kommer att bygga vidare på vårt nära samarbete för att inleda nya skräddarsydda projekt som ytterligare kan stärka palestinsk institutions- och statsbyggnad. Närmast blir det en fördjupningskurs i rapportskrivande, säger Lina Frödin, projektledare på FBA.

Utbildningskonceptet i praktisk diplomati kommer också att vidareutvecklas av FBA och användas i Ukraina senare under 2016.

Läs om starten av utbildningsprogrammet och det allra första utbildningstillfället här.

Läs om det andra utbildningstillfället här.

Somalia byggs upp efter 20 år av krig

Somalia är ett av världens mest krigsdrabbade länder, och har i över 20 år saknat en centralregering med kontroll över hela landet. Men internationella ansträngningar pågår för att ena Somalia och bygga fred. Sverige fördubblar nu sitt bistånd till Somalia, och FBA får i uppdrag att arbeta med Sveriges utvecklingssamarbete med landet.

2018-07-02 16:22

MEST LÄSTA

Una perspectiva de género en la construcción de la paz

This training manual has been developed to provide an introduction in Spanish to the policy framework on United Nations Security Council Resolution 1325 (UNSCR 1325) and its follow-up resolutions on women, peace and security.

Gabriela Elroy

• Skrivet av Carl Fredrik Birkoff

Cross-border cooperation between Ethiopia and Kenya for conflict prevention and peacebuilding

Within the framework of the strategy for Sweden’s regional development cooperation with sub-Saharan Africa 2016-2021 FBA is expected to contribute to increased regional integration and strengthened capacity to address cross-border challenges and opportunities at regional levels. This assignment is very much in line with the innovative, comprehensive and integrated cross-border programme between Ethiopia and Kenya initiated by the Ethiopian and Kenyan governments, in partnership with the Intergovernmental Authority on Development (IGAD) and the United Nations.

During the ... Läs hela inlägget »

2018-08-16 14:57
  • Skrivet av Anna Wikner

Varje utsänd är en pusselbit i den svenska utrikespolitiken

Jag jobbar med fred, brukar jag säga när mina barn frågar vad jag gör. Pretentiöst? Ja, men det låter betydligt roligare än byråkrat. Och det är en stor tillfredsställelse att veta att det jag gör i förlängningen – i en förvisso lång kedja – faktiskt syftar till fred, säkerhet och utveckling globalt.

Men de som med ännu större träffsäkerhet kan säga att de arbetar med fred är FBA:s runt 70 utsända kvinnor och män som är sekunderade ... Läs hela inlägget »

2018-08-07 10:35

Vardag i Filippinerna: starka kvinnor, politiska dynastier, bomber, rebeller och historiska fredsframsteg

”Minst tio döda i bilbomb i Filippinerna.” Så löd en tämligen oansenlig rubrik i det svenska nyhetsflödet i slutet av juli. Den islamistiska terrorgruppen Abu Sayyaf, mest känd för brutala kidnappningar av västerlänningar, har tagit på sig dådet som denna gång riktades mot filippinsk militär.

Den här typen av attacker är, tack och lov, ovanliga i landet och en betydligt mer positiv nyhet är det historiska undertecknandet av the Bangsamoro Organic Law den 26 juli. Lagstiftningen utgör ... Läs hela inlägget »

2018-08-01 13:28

Stefan Åström