”Vi har varit med och stärkt statsbyggnad i Palestina”

Under 2015 inledde FBA ett utbildningsprogram i praktisk diplomati för palestinska statstjänstemän. Nu har det sista utbildningstillfället hållits i Ramallah. ”Vi har varit med och stärkt statsbyggnad i Palestina, vilket på sikt naturligtvis är betydelsefullt för en fredlig utveckling”, säger FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder.

Utbildningsprogrammet togs fram efter en förfrågan från det palestinska utrikesdepartementet. Tidigare har två utbildningstillfällen hållits, ett i april 2015 för seniora palestinska statstjänstemän, och ett i september 2015 för statstjänstemän på mellannivå.

Det tredje och sista kurstillfället ägde rum i mars 2016 i Ramallah, Palestina, och riktade sig till nyanställda diplomater från det palestinska utrikesdepartementet.
– Det var en väldigt bra stämning på kursen och jag lärde mig mycket, som att använda olika verktyg för att göra analyser och planera strategiskt. Jag fick även träna på att skriva talepunkter, tal, rapporter och att hålla möten. Det interaktiva kursupplägget tillät mig att vara kreativ och nu är jag motiverad att få använda den kunskap jag har fått till att bli mer effektiv och produktiv i mitt arbete, säger Alaa Jadallah från det palestinska utrikesdepartementets Europaenhet.

Alla tre utbildningstillfällen har letts av personal från FBA, med stöd från de pensionerade svenska ambassadörerna Catherine von Heidenstam, Johan Molander och Sven-Olof Petersson, som även har agerat mentorer för de palestinska deltagarna. Utbildningsinsatsen innefattar ett mentorsprogram riktat till palestinska ambassadörer, där de har möjlighet att reflektera över specifika frågor tillsammans med de pensionerade svenska ambassadörerna.

Avslutningsceremonin hölls 17 mars med samtliga kursdeltagare på palestinska utrikesdepartementet i Ramallah. Deltog gjorde även Palestinas utrikesminister Riad al-Malki, Sveriges vice generalkonsul i Jerusalem Hans Grundberg, och FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder.
– Utbildningsprogrammet har stärkt den palestinska statsförvaltningen, särskilt utrikesförvaltningen, i att skapa rutiner och effektivisera arbetet. Det har också öppnat för ett givande utbyte. De kontakter vi byggt upp med den palestinska diplomatkåren kommer att vara viktiga för framtida samarbeten, säger Sven-Eric Söder.

När FBA:s utbildningsprogram nu avslutas kan alumner fortsätta att hålla kontakt med den mentor de tilldelats.
– Nu har vi tränat majoriteten av diplomaterna i Ramallah i det vi kallar praktisk diplomati. Vi kommer att bygga vidare på vårt nära samarbete för att inleda nya skräddarsydda projekt som ytterligare kan stärka palestinsk institutions- och statsbyggnad. Närmast blir det en fördjupningskurs i rapportskrivande, säger Lina Frödin, projektledare på FBA.

Utbildningskonceptet i praktisk diplomati kommer också att vidareutvecklas av FBA och användas i Ukraina senare under 2016.

Läs om starten av utbildningsprogrammet och det allra första utbildningstillfället här.

Läs om det andra utbildningstillfället här.

Möt de unga som kämpar för fred i Irak

Tidigare i år startade FBA ett program för unga fredsbyggare i Irak, för att stärka dem i deras arbete att på en icke-våldsam väg bidra till utveckling i landet. Just nu pågår det andra utbildningstillfället i staden Erbil. Här får du möta några av deltagarna.

2019-12-04 14:10