Pressmeddelande: Världsledande forskare samlas i Stockholm

FBA har i tio år främjat forskning om fred, säkerhet och utveckling. Nu uppmärksammar vi jubileet med konferensen Research for Peace, som hålls i Stockholm den 9 juni och gästas av världsledande forskare från lärosäten som Yale, Harvard, Berkeley, Oxford och Uppsala universitet.

Efter flera år av en nedåtgående konflikttrend, ökar antalet krig och konflikter återigen globalt. Det finns ett stort behov av kunskap kring vilka metoder som är bäst lämpade för att skapa hållbar fred. För att möta behovet av kunskap har FBA under det senaste decenniet skapat fem internationellt sammansatta forskararbetsgrupper som bedriver forskning om konfliktförebyggande, fredsbevarande operationer, rättsstatsuppbyggnad, säkerhetssektorreform och FN:s säkerhetsrådsresolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet.

På konferensen Research for Peace, som är unik i sitt slag, sammanförs de fem grupperna för första gången. Det rör sig om ett hundratal forskare från hela världen som samlas på Hotel Clarion Sign i Stockholm för att diskutera utmaningar och möjligheter för hållbar fred, ihop med internationella beslutsfattare inom området.

Bland annat kommer Youssef Mahmoud att delta i ett seminarium om kvinnor, fred och säkerhet. Han sitter i FN:s högnivåpanel för fredsbevarande insatser och i den grupp som leder den globala översynen av FN:s säkerhetsrådsresolution 1325.

Under dagen kommer också ett panelsamtal att hållas om framtidens fredsbevarande operationer. Deltar gör bland annat Pia Stjernvall, chef för fredsinsatsen EUPOL Afghanistan, och Karin Landgren, FN:s generalsekreterares särskilda representant för Liberia.

Kontakt

Läs det fullständiga programmet för dagen här. Om du vill närvara på plats under konferensen eller är intresserad av att intervjua någon av deltagarna, vänligen kontakta agata.szymanska@fba.se eller maria.lundin@fba.se.

Du kan även följa konferensen live på fba.se hela den 9 juni. Webbsändningen startar klockan 9.15 och avslutas cirka 17.00. Du kan också följa konferensen på Twitter under #R4P2015.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

An Introduction to Human Rights and Security Sector Reform

Successful security sector reform (SSR) must be guided by the understanding of people as rights-holders and the state, including core security actors, as duty-bearers in providing security as a service to the people.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet