Pressmeddelande: Världsledande forskare samlas i Stockholm

FBA har i tio år främjat forskning om fred, säkerhet och utveckling. Nu uppmärksammar vi jubileet med konferensen Research for Peace, som hålls i Stockholm den 9 juni och gästas av världsledande forskare från lärosäten som Yale, Harvard, Berkeley, Oxford och Uppsala universitet.

Efter flera år av en nedåtgående konflikttrend, ökar antalet krig och konflikter återigen globalt. Det finns ett stort behov av kunskap kring vilka metoder som är bäst lämpade för att skapa hållbar fred. För att möta behovet av kunskap har FBA under det senaste decenniet skapat fem internationellt sammansatta forskararbetsgrupper som bedriver forskning om konfliktförebyggande, fredsbevarande operationer, rättsstatsuppbyggnad, säkerhetssektorreform och FN:s säkerhetsrådsresolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet.

På konferensen Research for Peace, som är unik i sitt slag, sammanförs de fem grupperna för första gången. Det rör sig om ett hundratal forskare från hela världen som samlas på Hotel Clarion Sign i Stockholm för att diskutera utmaningar och möjligheter för hållbar fred, ihop med internationella beslutsfattare inom området.

Bland annat kommer Youssef Mahmoud att delta i ett seminarium om kvinnor, fred och säkerhet. Han sitter i FN:s högnivåpanel för fredsbevarande insatser och i den grupp som leder den globala översynen av FN:s säkerhetsrådsresolution 1325.

Under dagen kommer också ett panelsamtal att hållas om framtidens fredsbevarande operationer. Deltar gör bland annat Pia Stjernvall, chef för fredsinsatsen EUPOL Afghanistan, och Karin Landgren, FN:s generalsekreterares särskilda representant för Liberia.

Kontakt

Läs det fullständiga programmet för dagen här. Om du vill närvara på plats under konferensen eller är intresserad av att intervjua någon av deltagarna, vänligen kontakta agata.szymanska@fba.se eller maria.lundin@fba.se.

Du kan även följa konferensen live på fba.se hela den 9 juni. Webbsändningen startar klockan 9.15 och avslutas cirka 17.00. Du kan också följa konferensen på Twitter under #R4P2015.