Framstående kvinnliga medlare samlades i Stockholm

Den 16 december stod FBA värd för ett högnivåseminarium där några av världens främsta kvinnliga fredsmedlare samlades. Samtidigt presenterades de fyra första medlemmarna i det medlingsnätverk som FBA fått i uppdrag att skapa.

Studier visar att endast två procent av chefsmedlarna i internationella fredsprocesser under åren 1992-2001 var kvinnor, och att det påverkar hur fredsavtal designas och inverkar på fredens hållbarhet. FBA har fått i uppdrag att skapa ett svenskt medlingsnätverk för kvinnor, som inom två år ska kunna bidra till fredsprocesser runt om i världen.

Nu har de första medlemmarna i nätverket presenterats. En av dem är Karin Landgren, som tidigare varit FN:s generalsekreterare Ban Ki-moons särskilda representant till Liberia och chef för den fredsbevarande styrkan UNMIL i landet.

– Det här är ett viktigt initiativ med starkt signalvärde. Vi kan inte längre motivera att halva befolkningen stängs ute från att tala om freden och framtiden, säger Karin Landgren.

Andra bekräftade medlemmar är Lena Sundh, ambassadör i Angola med mångårig erfarenhet som diplomat, Marika Fahlén, diplomat med mångårig erfarenhet från FN-systemet, samt Marie Jacobsson, som är folkrättsrådgivare vid Utrikesdepartementet med erfarenhet från flera internationella fredsprocesser.

– Vi på FBA har arbetat med freds- och medlingsprocesser i ett antal år och har god överblick kring vilka svenska kvinnor som har rätt kompetens. I ett första led har vi identifierat dessa fyra personer, som är några av de mest framstående kvinnorna vi har inom området, säger Sofie Karlsson som leder arbetet på FBA.

16 december bjöd FBA tillsammans med Utrikesdepartementet in till ett högnivåmöte i Stockholm, där nätverkets medlemmar tillsammans med en rad internationellt erkända medlare deltog i ett samtal om kvinnors roll i fredsprocesser och medling. Vid mötet deltog medlare som bidragit i fredsprocesser i bland annat Filippinerna, Jemen, Afghanistan, Uganda, Nepal, Burundi, Östtimor, Sudan och Liberia.

Det svenska medlingsnätverket, som kommer att uppgå till omkring 30 medlemmar, kommer att kopplas samman med olika kvinnliga nätverk runt om i världen, inklusive det nyligen uppstartade nordiska nätverket, vilket stöds av de nordiska regeringarna och drivs gemensamt av norska Peace Research Institute Oslo och NOREF, finska Crisis Management Initiative och isländska UNU-GEST.

FBA:s arbete med medlingsnätverket för kvinnor är en del i vårt arbete med konfliktförebyggande och konfliktlösning och FN:s säkerhetsråds resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet.

Foto: Karin Landgren är en av medlemmarna i medlingsnätverket. UN Photo/Staton Winter.

Våld vid val utmanar fred och demokratisk utveckling

Nu går 84 miljoner röstberättigade till valurnorna i Nigeria. Men risken för våld i samband med president- och parlamentsvalet ligger som en mörk skugga över Afrikas folkrikaste land. Vid tidigare val har hundratals människor omkommit. Även i många andra länder hotar valvåld freden. FBA bedriver forskning och utbildning för att förebygga valvåld och skickar valobservatörer som genom sin närvaro kan bidra till lugn.

2019-02-13 11:07