Framstående kvinnliga medlare samlades i Stockholm

Den 16 december stod FBA värd för ett högnivåseminarium där några av världens främsta kvinnliga fredsmedlare samlades. Samtidigt presenterades de fyra första medlemmarna i det medlingsnätverk som FBA fått i uppdrag att skapa.

Studier visar att endast två procent av chefsmedlarna i internationella fredsprocesser under åren 1992-2001 var kvinnor, och att det påverkar hur fredsavtal designas och inverkar på fredens hållbarhet. FBA har fått i uppdrag att skapa ett svenskt medlingsnätverk för kvinnor, som inom två år ska kunna bidra till fredsprocesser runt om i världen.

Nu har de första medlemmarna i nätverket presenterats. En av dem är Karin Landgren, som tidigare varit FN:s generalsekreterare Ban Ki-moons särskilda representant till Liberia och chef för den fredsbevarande styrkan UNMIL i landet.

– Det här är ett viktigt initiativ med starkt signalvärde. Vi kan inte längre motivera att halva befolkningen stängs ute från att tala om freden och framtiden, säger Karin Landgren.

Andra bekräftade medlemmar är Lena Sundh, ambassadör i Angola med mångårig erfarenhet som diplomat, Marika Fahlén, diplomat med mångårig erfarenhet från FN-systemet, samt Marie Jacobsson, som är folkrättsrådgivare vid Utrikesdepartementet med erfarenhet från flera internationella fredsprocesser.

– Vi på FBA har arbetat med freds- och medlingsprocesser i ett antal år och har god överblick kring vilka svenska kvinnor som har rätt kompetens. I ett första led har vi identifierat dessa fyra personer, som är några av de mest framstående kvinnorna vi har inom området, säger Sofie Karlsson som leder arbetet på FBA.

16 december bjöd FBA tillsammans med Utrikesdepartementet in till ett högnivåmöte i Stockholm, där nätverkets medlemmar tillsammans med en rad internationellt erkända medlare deltog i ett samtal om kvinnors roll i fredsprocesser och medling. Vid mötet deltog medlare som bidragit i fredsprocesser i bland annat Filippinerna, Jemen, Afghanistan, Uganda, Nepal, Burundi, Östtimor, Sudan och Liberia.

Det svenska medlingsnätverket, som kommer att uppgå till omkring 30 medlemmar, kommer att kopplas samman med olika kvinnliga nätverk runt om i världen, inklusive det nyligen uppstartade nordiska nätverket, vilket stöds av de nordiska regeringarna och drivs gemensamt av norska Peace Research Institute Oslo och NOREF, finska Crisis Management Initiative och isländska UNU-GEST.

FBA:s arbete med medlingsnätverket för kvinnor är en del i vårt arbete med konfliktförebyggande och konfliktlösning och FN:s säkerhetsråds resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet.

Foto: Karin Landgren är en av medlemmarna i medlingsnätverket. UN Photo/Staton Winter.

FBA i Almedalen 2018

Under 2018 års Almedalsvecka i Visby arrangerar FBA flera olika seminarier om fred, säkerhet och utveckling.

2018-06-19 17:35

MEST LÄSTA

Una perspectiva de género en la construcción de la paz

This training manual has been developed to provide an introduction in Spanish to the policy framework on United Nations Security Council Resolution 1325 (UNSCR 1325) and its follow-up resolutions on women, peace and security.

Gabriela Elroy

• Skrivet av Taleb Sobeh

Gammal historia och ungt hopp i Irak

Att för första gången få resa till Irak i tjänsten var en känslofylld upplevelse för mig som har växt upp med förnimmelsen av Bagdad som arabvärldens pärla, och berättelserna om Aladdin, Ali Baba och Sinbads äventyr. Trots att verkligheten inte stämde överens med mina förväntningar var upplevelsen av att komma till Bagdad unik och färgstark. Det kan inte gå någon förbi att krig nyligen har utkämpats här, det visade sig redan från luften och därefter även ... Läs hela inlägget »

2018-06-05 10:59
  • Skrivet av Sven-Eric Söder

Till minne av Folke Bernadotte och 70 år av FN-insatser för fred

En kikare, en dagbok och några FN-medaljer. Föremålen representerar vakande ögon i konfliktdrabbade länder, nedtecknade personliga reflektioner om utvecklingen på marken och den symboliska belöningen för väl genomfört uppdrag i fredens tjänst. På medaljens baksida står ”In the service of peace”.

När en porträttbyst av Folke Bernadotte i dag avtäcks i Den goda gärningens rum i Sveriges Riksdag kommer dessa föremål att placeras tätt intill, för att sätta personen som utsågs till FN:s första medlare i sitt rätta, historiska sammanhang. ... Läs hela inlägget »

2018-05-29 11:49
  • Skrivet av Ludmila Ceban

Conflict resources and the rule of law

Over 40 per cent of all intrastate conflicts have a link to natural resources and, while it is not new evidence as such, less than a quarter of peace negotiations actually aim to resolve conflicts by addressing resource management mechanisms. By the same token, links to natural resources are rarely included in the design of peacekeeping operations or even conflict analysis to start with.

The risks for relapse are furthermore twice as high for conflicts associated with ... Läs hela inlägget »

2018-05-18 13:31

Stefan Åström