Framstående kvinnliga medlare samlades i Stockholm

Den 16 december stod FBA värd för ett högnivåseminarium där några av världens främsta kvinnliga fredsmedlare samlades. Samtidigt presenterades de fyra första medlemmarna i det medlingsnätverk som FBA fått i uppdrag att skapa.

Studier visar att endast två procent av chefsmedlarna i internationella fredsprocesser under åren 1992-2001 var kvinnor, och att det påverkar hur fredsavtal designas och inverkar på fredens hållbarhet. FBA har fått i uppdrag att skapa ett svenskt medlingsnätverk för kvinnor, som inom två år ska kunna bidra till fredsprocesser runt om i världen.

Nu har de första medlemmarna i nätverket presenterats. En av dem är Karin Landgren, som tidigare varit FN:s generalsekreterare Ban Ki-moons särskilda representant till Liberia och chef för den fredsbevarande styrkan UNMIL i landet.

– Det här är ett viktigt initiativ med starkt signalvärde. Vi kan inte längre motivera att halva befolkningen stängs ute från att tala om freden och framtiden, säger Karin Landgren.

Andra bekräftade medlemmar är Lena Sundh, ambassadör i Angola med mångårig erfarenhet som diplomat, Marika Fahlén, diplomat med mångårig erfarenhet från FN-systemet, samt Marie Jacobsson, som är folkrättsrådgivare vid Utrikesdepartementet med erfarenhet från flera internationella fredsprocesser.

– Vi på FBA har arbetat med freds- och medlingsprocesser i ett antal år och har god överblick kring vilka svenska kvinnor som har rätt kompetens. I ett första led har vi identifierat dessa fyra personer, som är några av de mest framstående kvinnorna vi har inom området, säger Sofie Karlsson som leder arbetet på FBA.

16 december bjöd FBA tillsammans med Utrikesdepartementet in till ett högnivåmöte i Stockholm, där nätverkets medlemmar tillsammans med en rad internationellt erkända medlare deltog i ett samtal om kvinnors roll i fredsprocesser och medling. Vid mötet deltog medlare som bidragit i fredsprocesser i bland annat Filippinerna, Jemen, Afghanistan, Uganda, Nepal, Burundi, Östtimor, Sudan och Liberia.

Det svenska medlingsnätverket, som kommer att uppgå till omkring 30 medlemmar, kommer att kopplas samman med olika kvinnliga nätverk runt om i världen, inklusive det nyligen uppstartade nordiska nätverket, vilket stöds av de nordiska regeringarna och drivs gemensamt av norska Peace Research Institute Oslo och NOREF, finska Crisis Management Initiative och isländska UNU-GEST.

FBA:s arbete med medlingsnätverket för kvinnor är en del i vårt arbete med konfliktförebyggande och konfliktlösning och FN:s säkerhetsråds resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet.

Foto: Karin Landgren är en av medlemmarna i medlingsnätverket. UN Photo/Staton Winter.

Start för fredsbyggarprogrammet för unga i Irak

Irak är svårt sargat efter många år av konflikt och våldsamma protester mot bristerna i samhället har skakat landet den senaste tiden. Nu startar FBA ett program för unga fredsbyggare i Irak, för att stärka dem i deras arbete att på en icke-våldsam väg bidra till utveckling i landet.

2019-10-28 16:39

• Skrivet av Jessica Rothman

Peace-making and cheese-making in Georgia

Exactly ten years had passed since I last worked in Georgia, when I returned for my deployment to the EU Monitoring Mission (EUMM), in the country that has a special place in my heart. I arrived with so much curiosity and excitement, wondering how Georgia had developed and recovered after the war in 2008. The first thing that struck me was the condition of the cars, where were all the dilapidated Ladas and Volgas that used ... Läs hela inlägget »

2019-12-05 10:23
  • Skrivet av Eric Mellado-Åhlin

Revising the UN guidelines for support to the disarmament, demobilization and reintegration of ex-combatants: a high-hanging fruit

One of my first tasks as a desk officer at FBA, working with disarmament, demobilization and reintegration (DDR) of former combatants, was to assist in arranging a conference in Stockholm. As the conference approached, I understood that the goal – to unite the 25 UN agencies of the Inter-Agency Working Group on DDR and come to agreement on the way forward for the revision of the Integrated DDR Standards (IDDRS) – was more complicated than I ... Läs hela inlägget »

2019-11-26 14:01
  • Skrivet av Helen Wilandh

Ingen lätt uppgift att samordna säkerhetsarbetet på en komplex kontinent

Efter flera veckors förberedelser blev det nyligen till slut dags för FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder att delta i Afrikanska unionens högnivåmöte i Djibouti, tillsammans med mig som är projektledare för FBA:s arbete med Sveriges biståndsstrategi för Afrika söder om Sahara. Mötet ägde rum i huvudstaden Djibouti, som har samma namn som det lilla strategiskt placerade landet vid Adenviken, med USA:s enda permanenta militärbas i Afrika och Kinas första flottbas utanför Kina.

Närmare 170 personer från det internationella samfundet deltog, ... Läs hela inlägget »

2019-11-18 11:28

Insights from the Inside: Women’s Mediation Networks as a Tool for Influencing Peace Processes

Civil society-led networks of women have for decades worked hard to promote peace in conflict areas around the world, and lately, a new wave of women's mediation networks are being established that are led by states or regional organizations. All these networks share a collective aim: To promote women's inclusion and influence in mediated peace processes.

FBA, Uppsala University, PRIO

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet