Framstående kvinnliga medlare samlades i Stockholm

Den 16 december stod FBA värd för ett högnivåseminarium där några av världens främsta kvinnliga fredsmedlare samlades. Samtidigt presenterades de fyra första medlemmarna i det medlingsnätverk som FBA fått i uppdrag att skapa.

Studier visar att endast två procent av chefsmedlarna i internationella fredsprocesser under åren 1992-2001 var kvinnor, och att det påverkar hur fredsavtal designas och inverkar på fredens hållbarhet. FBA har fått i uppdrag att skapa ett svenskt medlingsnätverk för kvinnor, som inom två år ska kunna bidra till fredsprocesser runt om i världen.

Nu har de första medlemmarna i nätverket presenterats. En av dem är Karin Landgren, som tidigare varit FN:s generalsekreterare Ban Ki-moons särskilda representant till Liberia och chef för den fredsbevarande styrkan UNMIL i landet.

– Det här är ett viktigt initiativ med starkt signalvärde. Vi kan inte längre motivera att halva befolkningen stängs ute från att tala om freden och framtiden, säger Karin Landgren.

Andra bekräftade medlemmar är Lena Sundh, ambassadör i Angola med mångårig erfarenhet som diplomat, Marika Fahlén, diplomat med mångårig erfarenhet från FN-systemet, samt Marie Jacobsson, som är folkrättsrådgivare vid Utrikesdepartementet med erfarenhet från flera internationella fredsprocesser.

– Vi på FBA har arbetat med freds- och medlingsprocesser i ett antal år och har god överblick kring vilka svenska kvinnor som har rätt kompetens. I ett första led har vi identifierat dessa fyra personer, som är några av de mest framstående kvinnorna vi har inom området, säger Sofie Karlsson som leder arbetet på FBA.

16 december bjöd FBA tillsammans med Utrikesdepartementet in till ett högnivåmöte i Stockholm, där nätverkets medlemmar tillsammans med en rad internationellt erkända medlare deltog i ett samtal om kvinnors roll i fredsprocesser och medling. Vid mötet deltog medlare som bidragit i fredsprocesser i bland annat Filippinerna, Jemen, Afghanistan, Uganda, Nepal, Burundi, Östtimor, Sudan och Liberia.

Det svenska medlingsnätverket, som kommer att uppgå till omkring 30 medlemmar, kommer att kopplas samman med olika kvinnliga nätverk runt om i världen, inklusive det nyligen uppstartade nordiska nätverket, vilket stöds av de nordiska regeringarna och drivs gemensamt av norska Peace Research Institute Oslo och NOREF, finska Crisis Management Initiative och isländska UNU-GEST.

FBA:s arbete med medlingsnätverket för kvinnor är en del i vårt arbete med konfliktförebyggande och konfliktlösning och FN:s säkerhetsråds resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet.

Foto: Karin Landgren är en av medlemmarna i medlingsnätverket. UN Photo/Staton Winter.

Ukrainas framtid: Sveriges roll och internationellt stöd två år efter invasionen

Två år efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina bevittnar världen ett land präglat av motståndskraft och beslutsamhet att bygga en bättre framtid. "EU:s och Sveriges fortsatta stöd spelar en viktig roll för långsiktig fred och säkerhet i Ukraina", säger Johanna Gårdmark, chef för FBA:s nya Ukraina-enhet.

2024-02-23 08:59

På internationella uppdrag

• Skrivet av Per Olsson Fridh

Förändring i styrningen av FBA för 2024

2023 har passerat som ett av de våldsammaste och konfliktdrabbade åren på mycket länge. Inte bara den fruktansvärda utvecklingen I Israel och Palestina och det fortsatta ryska invasionskriget i Ukraina, utan det har också varit en förödande utveckling i Sudan, i Sahelområdet, Östra DRK. Väpnad konflikt har fortsatt på Afrikas horn, i Mocambique, i Syrien […]

Inlägget Förändring i styrningen av FBA för 2024  dök först upp på FBA-Bloggen.

2024-01-05 09:30
  • Skrivet av Per Olsson Fridh

Fred, säkerhet och mänskliga rättigheter

Under förra året dog det dubbelt så många i väpnade konflikter än året dessförinnan. När Uppsala Universitet snart ska sammanställa årets dödsiffror kommer de att behöva inkludera det exceptionellt stora antalet offer i Israel och Palestina, utöver de många andra pågående väpnade konflikterna runt om i världen. Återigen blir det tydligt att det främst är […]

Inlägget Fred, säkerhet och mänskliga rättigheter dök först upp på FBA-Bloggen.

2023-12-10 07:01
  • Skrivet av Carl Fredrik Birkoff

Därför behöver världen FN

Från FN-byggnaden i Monrovia i Liberia, med utsikt över havet, syns en bilpark med trasiga och sönderrostade vita FN-bilar. De är en påminnelse om FN:s fredsbevarande styrka, UNMIL:s långa närvaro i landet. Styrkan sattes in 2003, i slutskedet av inbördeskriget i Liberia, som pågick under två etapper från 1990 till 2003, och som krävde över […]

Inlägget Därför behöver världen FN dök först upp på FBA-Bloggen.

2023-10-24 09:23

An Insider’s View: Lessons from the Afghan Peace Process, 2001-2021

This insider’s view gives a first-hand account of the Afghan peace process between the government of the Islamic Republic of Afghanistan and the Taliban between 2001 and 2021.

Baryalai Helali
2024
Till följd av Rysslands invasion har FBA både ökat och anpassat sitt arbete i Ukraina.

FBA i Ukraina

Så här bistår FBA

Johanna Gårdmark

Johanna är expert på FBA:s arbete i Ukraina, internationella fredsinsatser och civil-militär samverkan