Framstående kvinnliga medlare samlades i Stockholm

Den 16 december stod FBA värd för ett högnivåseminarium där några av världens främsta kvinnliga fredsmedlare samlades. Samtidigt presenterades de fyra första medlemmarna i det medlingsnätverk som FBA fått i uppdrag att skapa.

Studier visar att endast två procent av chefsmedlarna i internationella fredsprocesser under åren 1992-2001 var kvinnor, och att det påverkar hur fredsavtal designas och inverkar på fredens hållbarhet. FBA har fått i uppdrag att skapa ett svenskt medlingsnätverk för kvinnor, som inom två år ska kunna bidra till fredsprocesser runt om i världen.

Nu har de första medlemmarna i nätverket presenterats. En av dem är Karin Landgren, som tidigare varit FN:s generalsekreterare Ban Ki-moons särskilda representant till Liberia och chef för den fredsbevarande styrkan UNMIL i landet.

– Det här är ett viktigt initiativ med starkt signalvärde. Vi kan inte längre motivera att halva befolkningen stängs ute från att tala om freden och framtiden, säger Karin Landgren.

Andra bekräftade medlemmar är Lena Sundh, ambassadör i Angola med mångårig erfarenhet som diplomat, Marika Fahlén, diplomat med mångårig erfarenhet från FN-systemet, samt Marie Jacobsson, som är folkrättsrådgivare vid Utrikesdepartementet med erfarenhet från flera internationella fredsprocesser.

– Vi på FBA har arbetat med freds- och medlingsprocesser i ett antal år och har god överblick kring vilka svenska kvinnor som har rätt kompetens. I ett första led har vi identifierat dessa fyra personer, som är några av de mest framstående kvinnorna vi har inom området, säger Sofie Karlsson som leder arbetet på FBA.

16 december bjöd FBA tillsammans med Utrikesdepartementet in till ett högnivåmöte i Stockholm, där nätverkets medlemmar tillsammans med en rad internationellt erkända medlare deltog i ett samtal om kvinnors roll i fredsprocesser och medling. Vid mötet deltog medlare som bidragit i fredsprocesser i bland annat Filippinerna, Jemen, Afghanistan, Uganda, Nepal, Burundi, Östtimor, Sudan och Liberia.

Det svenska medlingsnätverket, som kommer att uppgå till omkring 30 medlemmar, kommer att kopplas samman med olika kvinnliga nätverk runt om i världen, inklusive det nyligen uppstartade nordiska nätverket, vilket stöds av de nordiska regeringarna och drivs gemensamt av norska Peace Research Institute Oslo och NOREF, finska Crisis Management Initiative och isländska UNU-GEST.

FBA:s arbete med medlingsnätverket för kvinnor är en del i vårt arbete med konfliktförebyggande och konfliktlösning och FN:s säkerhetsråds resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet.

Foto: Karin Landgren är en av medlemmarna i medlingsnätverket. UN Photo/Staton Winter.

Så ska befolkningens röster höras i fredssamtalen mellan talibanerna och regeringen i Afghanistan

Historiska fredssamtal mellan Afghanistans regering och talibanrörelsen har precis börjat. Men hur ska befolkningens prioriteringar komma upp på förhandlingsbordet? En ny plattform, som drivs av det afghanska civilsamhället med finansiering av EU via Sida, och praktiskt stöd från FBA, ska samla in åsikter från olika delar av befolkningen och föra in dem i samtalen.

2020-09-16 09:55

På internationella uppdrag

• Skrivet av Rhodri Williams

Civil society as a critical partner: rule of law and accountability in the Liberian COVID response

The rule of law is broadly recognized as necessary for good governance, peace and security. The UN 2030 Agenda recognizes this dynamic in all countries, rich or poor. However, the impact of the rule of law – or its absence – is most strongly felt in countries struggling with conflict and crisis.

As part of its work in Liberia, the FBA has supported local partners to apply rule of law principles in public administration. This reflects a ... Läs hela inlägget »

2020-09-14 09:51
  • Skrivet av Andreas Berg

There and back again – the unexpected journeys of year COVID

What is the last ‘normal’ thing you remember doing? In the extreme year of 2020, many of us have asked this question, trying to remember the last event or activity where we blissfully, innocently, spent time in public spaces without caution, moving through crowds, kissing cheeks, and sharing food in a way that now feels reckless or at least decadent and daring. For me the answer would probably be attending a wine festival in Kyiv in ... Läs hela inlägget »

2020-09-09 09:08
  • Skrivet av Ola Pettersson

Redo för en höst med svåra avvägningar

Då var hösten här. Jag är tillbaka på jobbet efter en sommar som varit rätt normal, åtminstone jämfört med våren.

När pandemin bröt ut i våras hade FBA ungefär 80 personer utsända på internationella uppdrag i fredsinsatser som leds av främst FN, EU och OSSE i ett tjugotal olika länder. När världen fick panik och gränserna började stängas fick mina kollegor jobba hårt med att ta reda på hur detta påverkade vår utsända personal – var befann ... Läs hela inlägget »

2020-09-03 09:06

Mitigating Election Violence through Dialogue and Mediation in West Africa

This brief discusses the role that dialogue and mediation training can play in addressing electoral violence, a serious problem to human life and democracy in many countries. Over fifty percent of the African states have experienced electoral violence since the 1990s.

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet

Saba Nowzari