Framstående kvinnliga medlare samlades i Stockholm

Den 16 december stod FBA värd för ett högnivåseminarium där några av världens främsta kvinnliga fredsmedlare samlades. Samtidigt presenterades de fyra första medlemmarna i det medlingsnätverk som FBA fått i uppdrag att skapa.

Studier visar att endast två procent av chefsmedlarna i internationella fredsprocesser under åren 1992-2001 var kvinnor, och att det påverkar hur fredsavtal designas och inverkar på fredens hållbarhet. FBA har fått i uppdrag att skapa ett svenskt medlingsnätverk för kvinnor, som inom två år ska kunna bidra till fredsprocesser runt om i världen.

Nu har de första medlemmarna i nätverket presenterats. En av dem är Karin Landgren, som tidigare varit FN:s generalsekreterare Ban Ki-moons särskilda representant till Liberia och chef för den fredsbevarande styrkan UNMIL i landet.

– Det här är ett viktigt initiativ med starkt signalvärde. Vi kan inte längre motivera att halva befolkningen stängs ute från att tala om freden och framtiden, säger Karin Landgren.

Andra bekräftade medlemmar är Lena Sundh, ambassadör i Angola med mångårig erfarenhet som diplomat, Marika Fahlén, diplomat med mångårig erfarenhet från FN-systemet, samt Marie Jacobsson, som är folkrättsrådgivare vid Utrikesdepartementet med erfarenhet från flera internationella fredsprocesser.

– Vi på FBA har arbetat med freds- och medlingsprocesser i ett antal år och har god överblick kring vilka svenska kvinnor som har rätt kompetens. I ett första led har vi identifierat dessa fyra personer, som är några av de mest framstående kvinnorna vi har inom området, säger Sofie Karlsson som leder arbetet på FBA.

16 december bjöd FBA tillsammans med Utrikesdepartementet in till ett högnivåmöte i Stockholm, där nätverkets medlemmar tillsammans med en rad internationellt erkända medlare deltog i ett samtal om kvinnors roll i fredsprocesser och medling. Vid mötet deltog medlare som bidragit i fredsprocesser i bland annat Filippinerna, Jemen, Afghanistan, Uganda, Nepal, Burundi, Östtimor, Sudan och Liberia.

Det svenska medlingsnätverket, som kommer att uppgå till omkring 30 medlemmar, kommer att kopplas samman med olika kvinnliga nätverk runt om i världen, inklusive det nyligen uppstartade nordiska nätverket, vilket stöds av de nordiska regeringarna och drivs gemensamt av norska Peace Research Institute Oslo och NOREF, finska Crisis Management Initiative och isländska UNU-GEST.

FBA:s arbete med medlingsnätverket för kvinnor är en del i vårt arbete med konfliktförebyggande och konfliktlösning och FN:s säkerhetsråds resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet.

Foto: Karin Landgren är en av medlemmarna i medlingsnätverket. UN Photo/Staton Winter.

Ny rapport om Sveriges arbete med kvinnor, fred och säkerhet

Krav på ett jämställdhetsperspektiv i allt bistånd till konfliktländer, och mer bidrag till kvinnoorganisationer som arbetar för fred. Det är några av de insatser Sverige gjort för att leva upp till den nationella handlingsplanen för kvinnor, fred och säkerhet, enligt en ny rapport som FBA har sammanställt på uppdrag av regeringen.

2021-02-23 12:22

• Skrivet av Hans Fridlund

From Malmö to Mtskheta

Coming back from leave is often emotional for me. I am torn between missing relatives in Malmö, and feeling excited about being back at work. My holiday stay in Sweden was prolonged as a result of the European Union Monitoring Mission in Georgia (EUMM) deciding to extend leaves over Christmas amidst a spike in COVID-19 cases in Georgia, and I had made the most of a rare occasion to catch up with family and friends.

On top ... Läs hela inlägget »

2021-02-26 14:17
  • Skrivet av Rhodri Williams

Civil Society as a Critical Partner: Rule of Law and Accountability in the Liberian COVID-19 Response, Part II

Part One of this post highlighted the importance of the rule of law in supporting crisis response in countries struggling with the effects of conflict. One of the most important rule of law principles in such settings is accountability, particularly “downward accountability”, in which state authorities focus on serving citizens dependent on them.

Corruption and poor governance can lead to excessive upward accountability directed toward political superiors, leaving a gap between the state and ordinary citizens. Civil ... Läs hela inlägget »

2021-02-15 08:00
  • Skrivet av Kristin Valasek

Time for a joint vision on gender-responsive leadership

Right before the winter break, 236 women and men from 105 different organizations and 46 countries around the world joined our International Dialogue on Gender-Responsive Leadership, to discuss an absolutely critical and often missing part of the gender equality puzzle: gender-responsive leadership.

After twenty years of struggling to achieve the commitments of the global women, peace and security agenda, we at the FBA have learned that executives and managers are essential to success. Not just as supporters, ... Läs hela inlägget »

2021-02-10 10:40

Lediga jobb