Framstående kvinnliga medlare samlades i Stockholm

Den 16 december stod FBA värd för ett högnivåseminarium där några av världens främsta kvinnliga fredsmedlare samlades. Samtidigt presenterades de fyra första medlemmarna i det medlingsnätverk som FBA fått i uppdrag att skapa.

Studier visar att endast två procent av chefsmedlarna i internationella fredsprocesser under åren 1992-2001 var kvinnor, och att det påverkar hur fredsavtal designas och inverkar på fredens hållbarhet. FBA har fått i uppdrag att skapa ett svenskt medlingsnätverk för kvinnor, som inom två år ska kunna bidra till fredsprocesser runt om i världen.

Nu har de första medlemmarna i nätverket presenterats. En av dem är Karin Landgren, som tidigare varit FN:s generalsekreterare Ban Ki-moons särskilda representant till Liberia och chef för den fredsbevarande styrkan UNMIL i landet.

– Det här är ett viktigt initiativ med starkt signalvärde. Vi kan inte längre motivera att halva befolkningen stängs ute från att tala om freden och framtiden, säger Karin Landgren.

Andra bekräftade medlemmar är Lena Sundh, ambassadör i Angola med mångårig erfarenhet som diplomat, Marika Fahlén, diplomat med mångårig erfarenhet från FN-systemet, samt Marie Jacobsson, som är folkrättsrådgivare vid Utrikesdepartementet med erfarenhet från flera internationella fredsprocesser.

– Vi på FBA har arbetat med freds- och medlingsprocesser i ett antal år och har god överblick kring vilka svenska kvinnor som har rätt kompetens. I ett första led har vi identifierat dessa fyra personer, som är några av de mest framstående kvinnorna vi har inom området, säger Sofie Karlsson som leder arbetet på FBA.

16 december bjöd FBA tillsammans med Utrikesdepartementet in till ett högnivåmöte i Stockholm, där nätverkets medlemmar tillsammans med en rad internationellt erkända medlare deltog i ett samtal om kvinnors roll i fredsprocesser och medling. Vid mötet deltog medlare som bidragit i fredsprocesser i bland annat Filippinerna, Jemen, Afghanistan, Uganda, Nepal, Burundi, Östtimor, Sudan och Liberia.

Det svenska medlingsnätverket, som kommer att uppgå till omkring 30 medlemmar, kommer att kopplas samman med olika kvinnliga nätverk runt om i världen, inklusive det nyligen uppstartade nordiska nätverket, vilket stöds av de nordiska regeringarna och drivs gemensamt av norska Peace Research Institute Oslo och NOREF, finska Crisis Management Initiative och isländska UNU-GEST.

FBA:s arbete med medlingsnätverket för kvinnor är en del i vårt arbete med konfliktförebyggande och konfliktlösning och FN:s säkerhetsråds resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet.

Foto: Karin Landgren är en av medlemmarna i medlingsnätverket. UN Photo/Staton Winter.

FBA får nytt uppdrag i Afghanistan

Regeringen har gett i uppdrag till FBA att under de två kommande åren ge stöd till fredsprocessen i Afghanistan, och stärka kvinnors deltagande i processen. ”Konflikten i Afghanistan har blivit värre men vi ska titta på effektiva och innovativa sätt att stötta en fredlig utveckling”, säger projektledare Tobias Petrelius.

2018-04-12 13:26

Una perspectiva de género en la construcción de la paz

This training manual has been developed to provide an introduction in Spanish to the policy framework on United Nations Security Council Resolution 1325 (UNSCR 1325) and its follow-up resolutions on women, peace and security.

Gabriela Elroy

• Skrivet av Eric Mellado-Åhlin

Men vad jobbar du med – egentligen?

Min gamla klasskamrat var aningen skeptisk; att säga att jag bygger fred dög tydligen inte. Och jag kan förstå det, fredsbyggande är ett abstrakt begrepp som inte säger så mycket. Så jag gav det långa svaret. Jag är handläggare på FBA:s program för avväpning, demobilisering och återanpassning av före detta kombattanter, eller DDR, Disarmament, Demobilization and Reintegration.

Den första delen av DDR – avväpning – går ut på att personer som varit involverade i irreguljära väpnade grupper, ... Läs hela inlägget »

2018-04-17 10:58
  • Skrivet av Markus Derblom

Time for the Vikings to set sail again

In just about a week, the Viking-18 exercise will start. In rough figures, around 3000 people (out of which some 300 are civilians), of 60+ nationalities, will meet across nine international sites to do a multinational, joint and civil-military exercise. It is the grand finale of almost two years of hard work by a dedicated group of individuals from many nations and organizations, including FBA, which has the role of facilitating and coordinating the civilian strands ... Läs hela inlägget »

2018-04-10 13:19
  • Skrivet av Kristina Zetterlund

Teaming up for peace – the importance of strong mission leadership teams

Successful international peace operations call for strong and collaborative mission leadership teams, which are fully drawing on the benefits of diversity – including cultural, gender and geographic diversity.

Peace operations today are called on to tackle complex challenges. The conflicts are often complicated and the settings often unpredictable, at times even dangerous. In the same way, the solutions are rarely one-dimensional but require a multidimensional and comprehensive approach. At the same time, financial constraints are putting pressure ... Läs hela inlägget »

2018-03-26 11:03

Stefan Åström