Framstående kvinnliga medlare samlades i Stockholm

Den 16 december stod FBA värd för ett högnivåseminarium där några av världens främsta kvinnliga fredsmedlare samlades. Samtidigt presenterades de fyra första medlemmarna i det medlingsnätverk som FBA fått i uppdrag att skapa.

Studier visar att endast två procent av chefsmedlarna i internationella fredsprocesser under åren 1992-2001 var kvinnor, och att det påverkar hur fredsavtal designas och inverkar på fredens hållbarhet. FBA har fått i uppdrag att skapa ett svenskt medlingsnätverk för kvinnor, som inom två år ska kunna bidra till fredsprocesser runt om i världen.

Nu har de första medlemmarna i nätverket presenterats. En av dem är Karin Landgren, som tidigare varit FN:s generalsekreterare Ban Ki-moons särskilda representant till Liberia och chef för den fredsbevarande styrkan UNMIL i landet.

– Det här är ett viktigt initiativ med starkt signalvärde. Vi kan inte längre motivera att halva befolkningen stängs ute från att tala om freden och framtiden, säger Karin Landgren.

Andra bekräftade medlemmar är Lena Sundh, ambassadör i Angola med mångårig erfarenhet som diplomat, Marika Fahlén, diplomat med mångårig erfarenhet från FN-systemet, samt Marie Jacobsson, som är folkrättsrådgivare vid Utrikesdepartementet med erfarenhet från flera internationella fredsprocesser.

– Vi på FBA har arbetat med freds- och medlingsprocesser i ett antal år och har god överblick kring vilka svenska kvinnor som har rätt kompetens. I ett första led har vi identifierat dessa fyra personer, som är några av de mest framstående kvinnorna vi har inom området, säger Sofie Karlsson som leder arbetet på FBA.

16 december bjöd FBA tillsammans med Utrikesdepartementet in till ett högnivåmöte i Stockholm, där nätverkets medlemmar tillsammans med en rad internationellt erkända medlare deltog i ett samtal om kvinnors roll i fredsprocesser och medling. Vid mötet deltog medlare som bidragit i fredsprocesser i bland annat Filippinerna, Jemen, Afghanistan, Uganda, Nepal, Burundi, Östtimor, Sudan och Liberia.

Det svenska medlingsnätverket, som kommer att uppgå till omkring 30 medlemmar, kommer att kopplas samman med olika kvinnliga nätverk runt om i världen, inklusive det nyligen uppstartade nordiska nätverket, vilket stöds av de nordiska regeringarna och drivs gemensamt av norska Peace Research Institute Oslo och NOREF, finska Crisis Management Initiative och isländska UNU-GEST.

FBA:s arbete med medlingsnätverket för kvinnor är en del i vårt arbete med konfliktförebyggande och konfliktlösning och FN:s säkerhetsråds resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet.

Foto: Karin Landgren är en av medlemmarna i medlingsnätverket. UN Photo/Staton Winter.

Pilotutbildning för kvinnliga fredsbyggare i Colombia

Colombia har fått en ny president. Hur det kommer att påverka den pågående fredsprocessen återstår att se. Men FBA:s stöd för en fredlig utveckling i landet fortsätter. Under sommaren har FBA hållit en pilotutbildning i säkerhet, dialog och medling för kvinnoorganisationer i Colombia.

2018-08-20 14:21

MEST LÄSTA

Una perspectiva de género en la construcción de la paz

This training manual has been developed to provide an introduction in Spanish to the policy framework on United Nations Security Council Resolution 1325 (UNSCR 1325) and its follow-up resolutions on women, peace and security.

Gabriela Elroy

• Skrivet av Carl Fredrik Birkoff

Cross-border cooperation between Ethiopia and Kenya for conflict prevention and peacebuilding

Within the framework of the strategy for Sweden’s regional development cooperation with sub-Saharan Africa 2016-2021 FBA is expected to contribute to increased regional integration and strengthened capacity to address cross-border challenges and opportunities at regional levels. This assignment is very much in line with the innovative, comprehensive and integrated cross-border programme between Ethiopia and Kenya initiated by the Ethiopian and Kenyan governments, in partnership with the Intergovernmental Authority on Development (IGAD) and the United Nations.

During the ... Läs hela inlägget »

2018-08-16 14:57
  • Skrivet av Anna Wikner

Varje utsänd är en pusselbit i den svenska utrikespolitiken

Jag jobbar med fred, brukar jag säga när mina barn frågar vad jag gör. Pretentiöst? Ja, men det låter betydligt roligare än byråkrat. Och det är en stor tillfredsställelse att veta att det jag gör i förlängningen – i en förvisso lång kedja – faktiskt syftar till fred, säkerhet och utveckling globalt.

Men de som med ännu större träffsäkerhet kan säga att de arbetar med fred är FBA:s runt 70 utsända kvinnor och män som är sekunderade ... Läs hela inlägget »

2018-08-07 10:35

Vardag i Filippinerna: starka kvinnor, politiska dynastier, bomber, rebeller och historiska fredsframsteg

”Minst tio döda i bilbomb i Filippinerna.” Så löd en tämligen oansenlig rubrik i det svenska nyhetsflödet i slutet av juli. Den islamistiska terrorgruppen Abu Sayyaf, mest känd för brutala kidnappningar av västerlänningar, har tagit på sig dådet som denna gång riktades mot filippinsk militär.

Den här typen av attacker är, tack och lov, ovanliga i landet och en betydligt mer positiv nyhet är det historiska undertecknandet av the Bangsamoro Organic Law den 26 juli. Lagstiftningen utgör ... Läs hela inlägget »

2018-08-01 13:28

Stefan Åström