"Zimbabwes framtid är ljus"

Freedom Nyamubaya var en av deltagarna när årets första FBA-kurs i säkerhetssektorreform (SSR) genomfördes.

Freedom är grundare av den zimbabwiska organisationen MOTSRUD (Management Outreach Training Services for Rural and Urban Development) och styrelseledamot i en organisation som arbetar med ett freds- och säkerhetsprogram i Zimbabwe (ZPSP). Hon är också poet och deltog i striderna för Zimbabwes självständighet.

Varför sökte du till kursen?

– Jag sökte för att jag ville få mer kunskap och färdigheter inom SSR-frågor, och samtidigt nätverka med och lära av andra aktörer som är aktiva inom området.

Vad tycker du om kursen hittills?

– Kursen har gett oss deltagare verktyg som vi kan tillämpa i våra olika kontexter. Många av deltagarna jobbar i fält, vilket har gett mig möjlighet att lära av andra och etablera nya kontakter. Jag tror också att jag har värdefulla erfarenheter att dela med gruppen, eftersom jag är en av få deltagare som arbetar med SSR-frågor permanent och i mitt eget land.

Kan du beskriva din organisation MOTSRUD och vad den gör?

– Efter mina år som stridande i Zimbabwes frihetskamp kände jag att jag behövde hitta ett sätt att vara till nytta igen, och därför skapade jag MOSTRUD i början av 80-talet. Syftet var att ge stöd till vidarebosättning för de många flyktingar och internflyktingar som fanns i Zimbabwe efter kriget. Det ursprungliga syftet med organisationen var därför att hjälpa till med rehabilitering, återanpassning och att ge utbildning inom jordbruksområdet.

Hur arbetar Zimbabwes fred- och säkerhetsprogram (ZPSP) med SSR-frågor?

– Vi arbetar med SSR ur ett mänskligt säkerhetsperspektiv i samarbete med olika universitet och genom att erbjuda utbildningar inom området. Jag kommer att ta med mig många av kursens koncept och verktyg till våra utbildningar i Zimbabwe. För att säkerhetssektorreform ska bli framgångsrik i Afrika krävs att en kritisk massa förstår vikten av god förvaltning av offentliga institutioner, särskilt de institutioner som tillhandahåller rättstjänster till fattiga män och kvinnor på den afrikanska landsbygden.

Du är också poet och inbördeskriget är ett genomgående tema i en stor del av ditt skrivande. Hur relaterar ditt skrivande till dina tidigare erfarenheter från kriget?

– Att skriva för mig är ett åtagande. Jag har alltid har haft en passion för skrivandet och det blev ett viktigt sätt för mig att bearbeta mina upplevelser från kriget. Om inte jag skriver om Zimbabwes frihetskamp kommer ingen att göra det.

Hur ser du på framtiden för Zimbabwe?

– Zimbabwes framtid är ljus. Med tanke på vår mörka förflutna vi bara kan gå framåt. En förutsättning för framsteg är att möjliggöra för zimbabwier att bruka jorden de besitter och genom det stiga ut ur fattigdomen.

Freedoms första publikation, "On the Road Again", var ett resultat av att en god vän samlat hennes bortkastade anteckningar och övertygat henne om att hennes skrivande är viktigt. Läs Poetry International Foundations artikel om hennes poesi här.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

An Introduction to Human Rights and Security Sector Reform

Successful security sector reform (SSR) must be guided by the understanding of people as rights-holders and the state, including core security actors, as duty-bearers in providing security as a service to the people.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet