"Zimbabwes framtid är ljus"

Freedom Nyamubaya var en av deltagarna när årets första FBA-kurs i säkerhetssektorreform (SSR) genomfördes.

Freedom är grundare av den zimbabwiska organisationen MOTSRUD (Management Outreach Training Services for Rural and Urban Development) och styrelseledamot i en organisation som arbetar med ett freds- och säkerhetsprogram i Zimbabwe (ZPSP). Hon är också poet och deltog i striderna för Zimbabwes självständighet.

Varför sökte du till kursen?

– Jag sökte för att jag ville få mer kunskap och färdigheter inom SSR-frågor, och samtidigt nätverka med och lära av andra aktörer som är aktiva inom området.

Vad tycker du om kursen hittills?

– Kursen har gett oss deltagare verktyg som vi kan tillämpa i våra olika kontexter. Många av deltagarna jobbar i fält, vilket har gett mig möjlighet att lära av andra och etablera nya kontakter. Jag tror också att jag har värdefulla erfarenheter att dela med gruppen, eftersom jag är en av få deltagare som arbetar med SSR-frågor permanent och i mitt eget land.

Kan du beskriva din organisation MOTSRUD och vad den gör?

– Efter mina år som stridande i Zimbabwes frihetskamp kände jag att jag behövde hitta ett sätt att vara till nytta igen, och därför skapade jag MOSTRUD i början av 80-talet. Syftet var att ge stöd till vidarebosättning för de många flyktingar och internflyktingar som fanns i Zimbabwe efter kriget. Det ursprungliga syftet med organisationen var därför att hjälpa till med rehabilitering, återanpassning och att ge utbildning inom jordbruksområdet.

Hur arbetar Zimbabwes fred- och säkerhetsprogram (ZPSP) med SSR-frågor?

– Vi arbetar med SSR ur ett mänskligt säkerhetsperspektiv i samarbete med olika universitet och genom att erbjuda utbildningar inom området. Jag kommer att ta med mig många av kursens koncept och verktyg till våra utbildningar i Zimbabwe. För att säkerhetssektorreform ska bli framgångsrik i Afrika krävs att en kritisk massa förstår vikten av god förvaltning av offentliga institutioner, särskilt de institutioner som tillhandahåller rättstjänster till fattiga män och kvinnor på den afrikanska landsbygden.

Du är också poet och inbördeskriget är ett genomgående tema i en stor del av ditt skrivande. Hur relaterar ditt skrivande till dina tidigare erfarenheter från kriget?

– Att skriva för mig är ett åtagande. Jag har alltid har haft en passion för skrivandet och det blev ett viktigt sätt för mig att bearbeta mina upplevelser från kriget. Om inte jag skriver om Zimbabwes frihetskamp kommer ingen att göra det.

Hur ser du på framtiden för Zimbabwe?

– Zimbabwes framtid är ljus. Med tanke på vår mörka förflutna vi bara kan gå framåt. En förutsättning för framsteg är att möjliggöra för zimbabwier att bruka jorden de besitter och genom det stiga ut ur fattigdomen.

Freedoms första publikation, "On the Road Again", var ett resultat av att en god vän samlat hennes bortkastade anteckningar och övertygat henne om att hennes skrivande är viktigt. Läs Poetry International Foundations artikel om hennes poesi här.

Möt de unga som kämpar för fred i Irak

Tidigare i år startade FBA ett program för unga fredsbyggare i Irak, för att stärka dem i deras arbete att på en icke-våldsam väg bidra till utveckling i landet. Just nu pågår det andra utbildningstillfället i staden Erbil. Här får du möta några av deltagarna.

2019-12-04 14:10