"Zimbabwes framtid är ljus"

Freedom Nyamubaya var en av deltagarna när årets första FBA-kurs i säkerhetssektorreform (SSR) genomfördes.

Freedom är grundare av den zimbabwiska organisationen MOTSRUD (Management Outreach Training Services for Rural and Urban Development) och styrelseledamot i en organisation som arbetar med ett freds- och säkerhetsprogram i Zimbabwe (ZPSP). Hon är också poet och deltog i striderna för Zimbabwes självständighet.

Varför sökte du till kursen?

– Jag sökte för att jag ville få mer kunskap och färdigheter inom SSR-frågor, och samtidigt nätverka med och lära av andra aktörer som är aktiva inom området.

Vad tycker du om kursen hittills?

– Kursen har gett oss deltagare verktyg som vi kan tillämpa i våra olika kontexter. Många av deltagarna jobbar i fält, vilket har gett mig möjlighet att lära av andra och etablera nya kontakter. Jag tror också att jag har värdefulla erfarenheter att dela med gruppen, eftersom jag är en av få deltagare som arbetar med SSR-frågor permanent och i mitt eget land.

Kan du beskriva din organisation MOTSRUD och vad den gör?

– Efter mina år som stridande i Zimbabwes frihetskamp kände jag att jag behövde hitta ett sätt att vara till nytta igen, och därför skapade jag MOSTRUD i början av 80-talet. Syftet var att ge stöd till vidarebosättning för de många flyktingar och internflyktingar som fanns i Zimbabwe efter kriget. Det ursprungliga syftet med organisationen var därför att hjälpa till med rehabilitering, återanpassning och att ge utbildning inom jordbruksområdet.

Hur arbetar Zimbabwes fred- och säkerhetsprogram (ZPSP) med SSR-frågor?

– Vi arbetar med SSR ur ett mänskligt säkerhetsperspektiv i samarbete med olika universitet och genom att erbjuda utbildningar inom området. Jag kommer att ta med mig många av kursens koncept och verktyg till våra utbildningar i Zimbabwe. För att säkerhetssektorreform ska bli framgångsrik i Afrika krävs att en kritisk massa förstår vikten av god förvaltning av offentliga institutioner, särskilt de institutioner som tillhandahåller rättstjänster till fattiga män och kvinnor på den afrikanska landsbygden.

Du är också poet och inbördeskriget är ett genomgående tema i en stor del av ditt skrivande. Hur relaterar ditt skrivande till dina tidigare erfarenheter från kriget?

– Att skriva för mig är ett åtagande. Jag har alltid har haft en passion för skrivandet och det blev ett viktigt sätt för mig att bearbeta mina upplevelser från kriget. Om inte jag skriver om Zimbabwes frihetskamp kommer ingen att göra det.

Hur ser du på framtiden för Zimbabwe?

– Zimbabwes framtid är ljus. Med tanke på vår mörka förflutna vi bara kan gå framåt. En förutsättning för framsteg är att möjliggöra för zimbabwier att bruka jorden de besitter och genom det stiga ut ur fattigdomen.

Freedoms första publikation, "On the Road Again", var ett resultat av att en god vän samlat hennes bortkastade anteckningar och övertygat henne om att hennes skrivande är viktigt. Läs Poetry International Foundations artikel om hennes poesi här.

Somalia byggs upp efter 20 år av krig

Somalia är ett av världens mest krigsdrabbade länder, och har i över 20 år saknat en centralregering med kontroll över hela landet. Men internationella ansträngningar pågår för att ena Somalia och bygga fred. Sverige fördubblar nu sitt bistånd till Somalia, och FBA får i uppdrag att arbeta med Sveriges utvecklingssamarbete med landet.

2018-07-02 16:22

MEST LÄSTA

Una perspectiva de género en la construcción de la paz

This training manual has been developed to provide an introduction in Spanish to the policy framework on United Nations Security Council Resolution 1325 (UNSCR 1325) and its follow-up resolutions on women, peace and security.

Gabriela Elroy

• Skrivet av Carl Fredrik Birkoff

Cross-border cooperation between Ethiopia and Kenya for conflict prevention and peacebuilding

Within the framework of the strategy for Sweden’s regional development cooperation with sub-Saharan Africa 2016-2021 FBA is expected to contribute to increased regional integration and strengthened capacity to address cross-border challenges and opportunities at regional levels. This assignment is very much in line with the innovative, comprehensive and integrated cross-border programme between Ethiopia and Kenya initiated by the Ethiopian and Kenyan governments, in partnership with the Intergovernmental Authority on Development (IGAD) and the United Nations.

During the ... Läs hela inlägget »

2018-08-16 14:57
  • Skrivet av Anna Wikner

Varje utsänd är en pusselbit i den svenska utrikespolitiken

Jag jobbar med fred, brukar jag säga när mina barn frågar vad jag gör. Pretentiöst? Ja, men det låter betydligt roligare än byråkrat. Och det är en stor tillfredsställelse att veta att det jag gör i förlängningen – i en förvisso lång kedja – faktiskt syftar till fred, säkerhet och utveckling globalt.

Men de som med ännu större träffsäkerhet kan säga att de arbetar med fred är FBA:s runt 70 utsända kvinnor och män som är sekunderade ... Läs hela inlägget »

2018-08-07 10:35

Vardag i Filippinerna: starka kvinnor, politiska dynastier, bomber, rebeller och historiska fredsframsteg

”Minst tio döda i bilbomb i Filippinerna.” Så löd en tämligen oansenlig rubrik i det svenska nyhetsflödet i slutet av juli. Den islamistiska terrorgruppen Abu Sayyaf, mest känd för brutala kidnappningar av västerlänningar, har tagit på sig dådet som denna gång riktades mot filippinsk militär.

Den här typen av attacker är, tack och lov, ovanliga i landet och en betydligt mer positiv nyhet är det historiska undertecknandet av the Bangsamoro Organic Law den 26 juli. Lagstiftningen utgör ... Läs hela inlägget »

2018-08-01 13:28

Stefan Åström