Tre korta med Ingmar Karlsson – är det dags att tala med terroristen?

Ingmar Karlsson är diplomat, författare och gästforskare vid Centrum för Mellanösternstudier vid Lunds universitet. Han medverkar på FBA:s seminarium ”Time to talk to the terrorist?” i Almedalen.

Vi pratar ofta om det nya konfliktlandskapet, vad är det som är nytt?

Det gamla talesättet ”min fiendes fiende är min vän” stämmer inte längre. Vi ser nya allianser och motsättningar, kanske kan man säga att min väns vän har blivit min fiende. Idag är exempelvis USA och Iran på samma sida i kampen mot IS. Gamla mönster om vem som är fiende och vem som är vän stämmer inte längre. Konflikterna blir allt mer komplexa.

Mellanöstern är oroligare än på många år, hur spår du att den närmaste utvecklingen kommer att bli?

Jag fruktar att vi bara sett början på oroligheterna och de stora flyktingströmmarna. IS attackerar allt fler grupper, exempelvis är den drusiska minoriteten hotad, och den stora ismailitiska minoriteten utanför IS-styrda Palmyra kan vara nästa grupp på IS lista. Gränserna på kartan i Mellanöstern motsvarar inte längre verkligenheten.

Dagens seminarium handlar om att tala med terroristen, vilka är dina tankar om det?

Vi kan inte fortsätta kategorisera människor som goda eller onda, förr eller senare måste vi prata med de som är klassade som terrorister. Nyckeln är att lyssna och försöka se vad som finns bakom terrorstämpeln. Hur homogen är den här gruppen, finns det krafter inom gruppen att stimulera och stödja, och så småningom samtala med? Vi pratar naturligtvis om långa processer, det finns ingen quick fix i detta.

Seminariet genomförs 30 juni kl. 14.00 på scenen Sverige i världen. Se seminariet live eller i efterhand här.

Somalia byggs upp efter 20 år av krig

Somalia är ett av världens mest krigsdrabbade länder, och har i över 20 år saknat en centralregering med kontroll över hela landet. Men internationella ansträngningar pågår för att ena Somalia och bygga fred. Sverige fördubblar nu sitt bistånd till Somalia, och FBA får i uppdrag att arbeta med Sveriges utvecklingssamarbete med landet.

2018-07-02 16:22

MEST LÄSTA

Una perspectiva de género en la construcción de la paz

This training manual has been developed to provide an introduction in Spanish to the policy framework on United Nations Security Council Resolution 1325 (UNSCR 1325) and its follow-up resolutions on women, peace and security.

Gabriela Elroy

• Skrivet av Carl Fredrik Birkoff

Cross-border cooperation between Ethiopia and Kenya for conflict prevention and peacebuilding

Within the framework of the strategy for Sweden’s regional development cooperation with sub-Saharan Africa 2016-2021 FBA is expected to contribute to increased regional integration and strengthened capacity to address cross-border challenges and opportunities at regional levels. This assignment is very much in line with the innovative, comprehensive and integrated cross-border programme between Ethiopia and Kenya initiated by the Ethiopian and Kenyan governments, in partnership with the Intergovernmental Authority on Development (IGAD) and the United Nations.

During the ... Läs hela inlägget »

2018-08-16 14:57
  • Skrivet av Anna Wikner

Varje utsänd är en pusselbit i den svenska utrikespolitiken

Jag jobbar med fred, brukar jag säga när mina barn frågar vad jag gör. Pretentiöst? Ja, men det låter betydligt roligare än byråkrat. Och det är en stor tillfredsställelse att veta att det jag gör i förlängningen – i en förvisso lång kedja – faktiskt syftar till fred, säkerhet och utveckling globalt.

Men de som med ännu större träffsäkerhet kan säga att de arbetar med fred är FBA:s runt 70 utsända kvinnor och män som är sekunderade ... Läs hela inlägget »

2018-08-07 10:35

Vardag i Filippinerna: starka kvinnor, politiska dynastier, bomber, rebeller och historiska fredsframsteg

”Minst tio döda i bilbomb i Filippinerna.” Så löd en tämligen oansenlig rubrik i det svenska nyhetsflödet i slutet av juli. Den islamistiska terrorgruppen Abu Sayyaf, mest känd för brutala kidnappningar av västerlänningar, har tagit på sig dådet som denna gång riktades mot filippinsk militär.

Den här typen av attacker är, tack och lov, ovanliga i landet och en betydligt mer positiv nyhet är det historiska undertecknandet av the Bangsamoro Organic Law den 26 juli. Lagstiftningen utgör ... Läs hela inlägget »

2018-08-01 13:28

Stefan Åström