Tre korta med Ingmar Karlsson – är det dags att tala med terroristen?

Ingmar Karlsson är diplomat, författare och gästforskare vid Centrum för Mellanösternstudier vid Lunds universitet. Han medverkar på FBA:s seminarium ”Time to talk to the terrorist?” i Almedalen.

Vi pratar ofta om det nya konfliktlandskapet, vad är det som är nytt?

Det gamla talesättet ”min fiendes fiende är min vän” stämmer inte längre. Vi ser nya allianser och motsättningar, kanske kan man säga att min väns vän har blivit min fiende. Idag är exempelvis USA och Iran på samma sida i kampen mot IS. Gamla mönster om vem som är fiende och vem som är vän stämmer inte längre. Konflikterna blir allt mer komplexa.

Mellanöstern är oroligare än på många år, hur spår du att den närmaste utvecklingen kommer att bli?

Jag fruktar att vi bara sett början på oroligheterna och de stora flyktingströmmarna. IS attackerar allt fler grupper, exempelvis är den drusiska minoriteten hotad, och den stora ismailitiska minoriteten utanför IS-styrda Palmyra kan vara nästa grupp på IS lista. Gränserna på kartan i Mellanöstern motsvarar inte längre verkligenheten.

Dagens seminarium handlar om att tala med terroristen, vilka är dina tankar om det?

Vi kan inte fortsätta kategorisera människor som goda eller onda, förr eller senare måste vi prata med de som är klassade som terrorister. Nyckeln är att lyssna och försöka se vad som finns bakom terrorstämpeln. Hur homogen är den här gruppen, finns det krafter inom gruppen att stimulera och stödja, och så småningom samtala med? Vi pratar naturligtvis om långa processer, det finns ingen quick fix i detta.

Seminariet genomförs 30 juni kl. 14.00 på scenen Sverige i världen. Se seminariet live eller i efterhand här.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

Mitigating Election Violence through Dialogue and Mediation in West Africa

This brief discusses the role that dialogue and mediation training can play in addressing electoral violence, a serious problem to human life and democracy in many countries. Over fifty percent of the African states have experienced electoral violence since the 1990s.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet