Tre korta med Ingmar Karlsson – är det dags att tala med terroristen?

Ingmar Karlsson är diplomat, författare och gästforskare vid Centrum för Mellanösternstudier vid Lunds universitet. Han medverkar på FBA:s seminarium ”Time to talk to the terrorist?” i Almedalen.

Vi pratar ofta om det nya konfliktlandskapet, vad är det som är nytt?

Det gamla talesättet ”min fiendes fiende är min vän” stämmer inte längre. Vi ser nya allianser och motsättningar, kanske kan man säga att min väns vän har blivit min fiende. Idag är exempelvis USA och Iran på samma sida i kampen mot IS. Gamla mönster om vem som är fiende och vem som är vän stämmer inte längre. Konflikterna blir allt mer komplexa.

Mellanöstern är oroligare än på många år, hur spår du att den närmaste utvecklingen kommer att bli?

Jag fruktar att vi bara sett början på oroligheterna och de stora flyktingströmmarna. IS attackerar allt fler grupper, exempelvis är den drusiska minoriteten hotad, och den stora ismailitiska minoriteten utanför IS-styrda Palmyra kan vara nästa grupp på IS lista. Gränserna på kartan i Mellanöstern motsvarar inte längre verkligenheten.

Dagens seminarium handlar om att tala med terroristen, vilka är dina tankar om det?

Vi kan inte fortsätta kategorisera människor som goda eller onda, förr eller senare måste vi prata med de som är klassade som terrorister. Nyckeln är att lyssna och försöka se vad som finns bakom terrorstämpeln. Hur homogen är den här gruppen, finns det krafter inom gruppen att stimulera och stödja, och så småningom samtala med? Vi pratar naturligtvis om långa processer, det finns ingen quick fix i detta.

Seminariet genomförs 30 juni kl. 14.00 på scenen Sverige i världen. Se seminariet live eller i efterhand här.