Tre korta med Ingmar Karlsson – är det dags att tala med terroristen?

Ingmar Karlsson är diplomat, författare och gästforskare vid Centrum för Mellanösternstudier vid Lunds universitet. Han medverkar på FBA:s seminarium ”Time to talk to the terrorist?” i Almedalen.

Vi pratar ofta om det nya konfliktlandskapet, vad är det som är nytt?

Det gamla talesättet ”min fiendes fiende är min vän” stämmer inte längre. Vi ser nya allianser och motsättningar, kanske kan man säga att min väns vän har blivit min fiende. Idag är exempelvis USA och Iran på samma sida i kampen mot IS. Gamla mönster om vem som är fiende och vem som är vän stämmer inte längre. Konflikterna blir allt mer komplexa.

Mellanöstern är oroligare än på många år, hur spår du att den närmaste utvecklingen kommer att bli?

Jag fruktar att vi bara sett början på oroligheterna och de stora flyktingströmmarna. IS attackerar allt fler grupper, exempelvis är den drusiska minoriteten hotad, och den stora ismailitiska minoriteten utanför IS-styrda Palmyra kan vara nästa grupp på IS lista. Gränserna på kartan i Mellanöstern motsvarar inte längre verkligenheten.

Dagens seminarium handlar om att tala med terroristen, vilka är dina tankar om det?

Vi kan inte fortsätta kategorisera människor som goda eller onda, förr eller senare måste vi prata med de som är klassade som terrorister. Nyckeln är att lyssna och försöka se vad som finns bakom terrorstämpeln. Hur homogen är den här gruppen, finns det krafter inom gruppen att stimulera och stödja, och så småningom samtala med? Vi pratar naturligtvis om långa processer, det finns ingen quick fix i detta.

Seminariet genomförs 30 juni kl. 14.00 på scenen Sverige i världen. Se seminariet live eller i efterhand här.

Start för fredsbyggarprogrammet för unga i Irak

Irak är svårt sargat efter många år av konflikt och våldsamma protester mot bristerna i samhället har skakat landet den senaste tiden. Nu startar FBA ett program för unga fredsbyggare i Irak, för att stärka dem i deras arbete att på en icke-våldsam väg bidra till utveckling i landet.

2019-10-28 16:39

• Skrivet av Jessica Rothman

Peace-making and cheese-making in Georgia

Exactly ten years had passed since I last worked in Georgia, when I returned for my deployment to the EU Monitoring Mission (EUMM), in the country that has a special place in my heart. I arrived with so much curiosity and excitement, wondering how Georgia had developed and recovered after the war in 2008. The first thing that struck me was the condition of the cars, where were all the dilapidated Ladas and Volgas that used ... Läs hela inlägget »

2019-12-05 10:23
  • Skrivet av Eric Mellado-Åhlin

Revising the UN guidelines for support to the disarmament, demobilization and reintegration of ex-combatants: a high-hanging fruit

One of my first tasks as a desk officer at FBA, working with disarmament, demobilization and reintegration (DDR) of former combatants, was to assist in arranging a conference in Stockholm. As the conference approached, I understood that the goal – to unite the 25 UN agencies of the Inter-Agency Working Group on DDR and come to agreement on the way forward for the revision of the Integrated DDR Standards (IDDRS) – was more complicated than I ... Läs hela inlägget »

2019-11-26 14:01
  • Skrivet av Helen Wilandh

Ingen lätt uppgift att samordna säkerhetsarbetet på en komplex kontinent

Efter flera veckors förberedelser blev det nyligen till slut dags för FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder att delta i Afrikanska unionens högnivåmöte i Djibouti, tillsammans med mig som är projektledare för FBA:s arbete med Sveriges biståndsstrategi för Afrika söder om Sahara. Mötet ägde rum i huvudstaden Djibouti, som har samma namn som det lilla strategiskt placerade landet vid Adenviken, med USA:s enda permanenta militärbas i Afrika och Kinas första flottbas utanför Kina.

Närmare 170 personer från det internationella samfundet deltog, ... Läs hela inlägget »

2019-11-18 11:28

Insights from the Inside: Women’s Mediation Networks as a Tool for Influencing Peace Processes

Civil society-led networks of women have for decades worked hard to promote peace in conflict areas around the world, and lately, a new wave of women's mediation networks are being established that are led by states or regional organizations. All these networks share a collective aim: To promote women's inclusion and influence in mediated peace processes.

FBA, Uppsala University, PRIO

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet