Ny webbplats samlar fredsveteranernas minnen

Hundratusentals svenskar har deltagit i internationella fredsinsatser sedan år 1848. Deras brev, foton och dagböcker finns tillgängliga i det digitala arkivet Folke Bernadottesamlingarna. Nu lanseras också webbplatsen veteranarkiv.fba.se – där du kan ta del av utvalda berättelser från utlandsveteranerna.

Folke Bernadottesamlingarna (FBS)  är en del av FBA. Det är ett digitalt arkiv med alla offentliga handlingar som rör Sveriges deltagande i internationella fredsinsatser genom historien, i inskannat format. I arkivet finns även digitaliserade personliga handlingar, som brev, foton, dagböcker och filmer, från utlandsveteraner.

Arkivet är en omistlig del av Sveriges historia och ett viktigt källmaterial för forskare och intresserad allmänhet. Det är kostnadsfritt åtkomligt via datorer vid anslutna bibliotek, lärosäten, departement och myndigheter i Sverige.

För att göra materialet ännu mer lättåtkomligt lanseras nu även webbplatsen veteranarkiv.fba.se. På sidan finns exempel på de värdefulla erfarenheter som de svenska utlandsveteranerna förvärvat, med början i Saar-bataljonen år 1934 fram till i dag.

Det är Riksbankens Jubileumsfond som har beviljat FBS medel för att under tre år samla in, digitalisera och tillgängliggöra personarkiv från Sveriges utlandsveteraner, såväl civila som militärer och poliser. Samtidigt utgör insamlandet en del av ett större erkännande från Sverige av veteranernas arbete för fred.