Tre korta till Johan Tejpar

I anslutning till Almedalsseminariet "Afghanistan väljer väg - ett samtal om ödesåret 2014" passade FBA på att ställa tre korta frågor till Johan Tejpar, utsänd av FBA som senior rådgivare till insatsen EUPOL i Afghanistan och deltagare på seminariet.

Vad ser du som de största utmaningarna för ett stabilt Afghanistan?

Först och främst handlar det om att få till en politisk lösning mellan de två kvarvarande presidentkandidaterna och att se till att den väpnade motståndsrörelsen inte får ny luft under vingarna. Det måste även börja ske en egengenererad tillväxt; det är viktigt att det ges förutsättningar för att skapa jobb för den unga befolkningen men det är även viktigt för staten att få in skatteintäkter så att den kan tillhandahålla en grundläggande samhällelig service.

Vilken roll kan Sverige spela?

För det första kan Sverige fortsätta stödja genom ett generellt bistånd till Afghanistan.  Inom ramen för ett samlat och starkt EU kan Sverige även arbeta för att söka politiska lösningar och verka för att hindra våldsyttringar.

Hur ser du på utvecklingen under det kommande halvåret?

Den absoluta största frågan just nu rör den pågående valprocessen. Vem kommer att bli president och hur kommer det att emottas av befolkningen? Tillbakadragandet av de internationella styrkorna kommer även att spela en stor roll och det blir avgörande hur de afghanska säkerhetsstyrkorna kommer att kunna hantera upprätthållandet av säkerheten.