Ny rapport om kvinnor, fred och säkerhet i EU:s fältinsatser

Hur arbetar EU med kvinnors deltagande och säkerhet i konfliktområden? 28 mars lanserar FBA en rapport om EU:s arbete med FN:s säkerhetsrådsresolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet. Studien konstaterar att trots politiska beslut återstår mycket att göra.

FBA fick 2012 i uppdrag av regeringen att utvärdera hur FN:s säkerhetsrådsresolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet genomförs i EU:s civila krishanteringsinsatser inom ramen för den gemensamma säkerhets- och försvarspolitiken. FBA har granskat EU:s insatser i Georgien, Kosovo och på Västbanken.

Sedan 2005 har EU arbetat för att varje insats ska genomföra resolution 1325, genom att öka kvinnors politiska deltagande, stärka skydd mot våld och arbeta förebyggande, och genom att ha en genusrådgivare. Trots detta sker inte tillräckligt i insatserna för att integrera ett genusperspektiv och för att öka lokala kvinnors deltagande.

Rapporten visar att integreringsarbetet ofta är ytterst beroende av enskilda genusrådgivare och att det sällan genomförs i direkt anslutning till kärnverksamheten. Arbetet är i allmänhet inte utbrett i eller drivet av ledningen för att anpassa insatsens arbete med fred och utveckling efter både mäns och kvinnors situation och behov. Inte heller är arbetet anpassat efter den jämställdhetsutveckling som pågår i insatsområdet.

I rapporten finns ett antal rekommendationer, varav den mest framträdande är vikten av tydliga mål i mandatet och tydliga krav på återrapportering – en återrapportering som ska ges av den högsta ledningen.

Chefsansvaret är centralt för att lyckas med att genomföra resolution 1325, fastslår rapporten. För det behövs genusexpertis där insatserna planeras och utformas, och som sen kan ge insatsledningen stöd i hur de ska genomföra arbetet. Vikten av att synliggöra mäns och kvinnors situation lyfts fram, till exempel genom könsuppdelad information och statistik i rapportering.

Ladda ner rapporten Gender, Peace and Security in EU Field Missions här. Lanseringen av rapporten sker i samband med 2014 Stockholm Forum on Security and Development, samarrangerat av SIPRI och Utrikesdepartementet på temat Freedom from Violence. Läs en sammanfattning här.

Bakgrund: Rapporten föranleddes av en policyutvärdering som FBA genomförde 2012. Syftet med policyutvärderingen var att både kartlägga EU:s genuspolicy för GSFP-insatser och utvärdera termer som kunde påverka hur användbar policyn är för de som ska förverkliga den. Även då formulerades rekommendationer för att hantera de framkomna bristerna. Intressant, om än inte helt oväntat, återfinns flera av de svagheter identifierade i policyutvärderingen även i studien av arbetet i fält.