FBA på Bokmässan

Under Bokmässan i Göteborg 26- 29 september finns FBA på Internationella torget i en monter bredvid den stora scenen.

I montern står vi torsdag till söndag och svarar på frågor om vår verksamhet. Vi har handläggare på plats som berättar om rekrytering och utsändandeverksamhet, FBA:s kurser och övningar och arbete med policy och metodutveckling.

Scensamtal

På lördag har vi två scensamtal på stora scenen på Internationella torget, om dialog och försoning i Kenya och ett samtal om framgångar, fördomar och floppar – att vara politisk rådgivare i EU. Samtalen filmas och kan ses live och i efterhand på Bambuser.

Folke Bernadottesamlingarna på Bokmässan

Besök Folke Bernadottesamlingarna i monter B05:71 och titta på  skärmutställningen om svenska fredsinsatser över tid.

Fredag och lördag mellan kl. 13-15 står Bernt Bernander i montern och signerar sina memoarer och visar sitt arkiv som nu är en del av samlingarna. Bernander var FN:s förste platschef i Bagdad och ledde de humanitära insatserna i Irak efter Gulfkrigets slut 1991.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

An Introduction to Human Rights and Security Sector Reform

Successful security sector reform (SSR) must be guided by the understanding of people as rights-holders and the state, including core security actors, as duty-bearers in providing security as a service to the people.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet