FBA på Bokmässan

Under Bokmässan i Göteborg 26- 29 september finns FBA på Internationella torget i en monter bredvid den stora scenen.

I montern står vi torsdag till söndag och svarar på frågor om vår verksamhet. Vi har handläggare på plats som berättar om rekrytering och utsändandeverksamhet, FBA:s kurser och övningar och arbete med policy och metodutveckling.

Scensamtal

På lördag har vi två scensamtal på stora scenen på Internationella torget, om dialog och försoning i Kenya och ett samtal om framgångar, fördomar och floppar – att vara politisk rådgivare i EU. Samtalen filmas och kan ses live och i efterhand på Bambuser.

Folke Bernadottesamlingarna på Bokmässan

Besök Folke Bernadottesamlingarna i monter B05:71 och titta på  skärmutställningen om svenska fredsinsatser över tid.

Fredag och lördag mellan kl. 13-15 står Bernt Bernander i montern och signerar sina memoarer och visar sitt arkiv som nu är en del av samlingarna. Bernander var FN:s förste platschef i Bagdad och ledde de humanitära insatserna i Irak efter Gulfkrigets slut 1991.

”Vi kan inte längre ta freden för givet – det borde vi alla inse och göra mer för att försvara den.”

Sedan 2018 är Fredrik Wesslau sekunderad av FBA till EU:s rådgivande insats i Ukraina, (EUAM). I rollen som biträdande insatschef är han del i att leda organisationens dagliga arbete och strategiska riktning.

2022-09-29 14:51

Gender Assessment of the 2021 Electoral Process in Puntland

On October 25, 2021, Puntland became the first federal member state in Somalia to hold democratic elections to district councils. “One person one vote” elections were conducted in three “early districts” of Eyl, Ufeyn and Qardho. In addition to their historic significance, these elections offer an important opportunity to learn lessons, not least when it comes to the promotion of gender equality and the political participation of women.

FBA, Puntland Development and Research Center
2022
Till följd av Rysslands invasion har FBA både ökat och anpassat sitt arbete i Ukraina.

FBA i Ukraina

Så här bistår FBA