FBA på Bokmässan

Under Bokmässan i Göteborg 26- 29 september finns FBA på Internationella torget i en monter bredvid den stora scenen.

I montern står vi torsdag till söndag och svarar på frågor om vår verksamhet. Vi har handläggare på plats som berättar om rekrytering och utsändandeverksamhet, FBA:s kurser och övningar och arbete med policy och metodutveckling.

Scensamtal

På lördag har vi två scensamtal på stora scenen på Internationella torget, om dialog och försoning i Kenya och ett samtal om framgångar, fördomar och floppar – att vara politisk rådgivare i EU. Samtalen filmas och kan ses live och i efterhand på Bambuser.

Folke Bernadottesamlingarna på Bokmässan

Besök Folke Bernadottesamlingarna i monter B05:71 och titta på  skärmutställningen om svenska fredsinsatser över tid.

Fredag och lördag mellan kl. 13-15 står Bernt Bernander i montern och signerar sina memoarer och visar sitt arkiv som nu är en del av samlingarna. Bernander var FN:s förste platschef i Bagdad och ledde de humanitära insatserna i Irak efter Gulfkrigets slut 1991.

Flexibla krishanteringsteam i Armenien står förebild för framtida EU-insatser

När demokratin är på tillbakagång i världen och krig rasar i Europa ökar förväntningar på EU som global företrädare för demokrati, mänskliga rättigheter och en regelbaserad världsordning. EU:s stärker nu sin krishanteringsförmåga och medlemsländerna är överens om en ny så kallad civil pakt. I EU:s observatörsinsats i Armenien har arbetssätt prövats som gett lärdomar för framtiden.

2023-05-24 08:44

På internationella uppdrag

Strategic peace mediation and dialogue efforts to shift conflict systems

When working with or in complex conflict systems, including on dialogue, peace mediation or peace process support, a critical question is how we can best contribute to positive substantive shifts in these systems. FBA’s two thematic units working with dialogue, peace mediation and peace process support have explored these issues during the last few years. During this time, Anita Ernstorfer, an expert in peacebuilding and long-standing FBA consultant, has been a key partner in this conversation.

2023
Till följd av Rysslands invasion har FBA både ökat och anpassat sitt arbete i Ukraina.

FBA i Ukraina

Så här bistår FBA
Våren 2023 är Sverige ordförande i EU:s ministerråd.

Sveriges EU-ordförandeskap

Våren 2023 är Sverige ordförande i EU:s ministerråd.

Det här gör FBA

Läs mer och ansök