FBA på Bokmässan

Under Bokmässan i Göteborg 26- 29 september finns FBA på Internationella torget i en monter bredvid den stora scenen.

I montern står vi torsdag till söndag och svarar på frågor om vår verksamhet. Vi har handläggare på plats som berättar om rekrytering och utsändandeverksamhet, FBA:s kurser och övningar och arbete med policy och metodutveckling.

Scensamtal

På lördag har vi två scensamtal på stora scenen på Internationella torget, om dialog och försoning i Kenya och ett samtal om framgångar, fördomar och floppar – att vara politisk rådgivare i EU. Samtalen filmas och kan ses live och i efterhand på Bambuser.

Folke Bernadottesamlingarna på Bokmässan

Besök Folke Bernadottesamlingarna i monter B05:71 och titta på  skärmutställningen om svenska fredsinsatser över tid.

Fredag och lördag mellan kl. 13-15 står Bernt Bernander i montern och signerar sina memoarer och visar sitt arkiv som nu är en del av samlingarna. Bernander var FN:s förste platschef i Bagdad och ledde de humanitära insatserna i Irak efter Gulfkrigets slut 1991.

Start för fredsbyggarprogrammet för unga i Irak

Irak är svårt sargat efter många år av konflikt och våldsamma protester mot bristerna i samhället har skakat landet den senaste tiden. Nu startar FBA ett program för unga fredsbyggare i Irak, för att stärka dem i deras arbete att på en icke-våldsam väg bidra till utveckling i landet.

2019-10-28 16:39

• Skrivet av Jessica Rothman

Peace-making and cheese-making in Georgia

Exactly ten years had passed since I last worked in Georgia, when I returned for my deployment to the EU Monitoring Mission (EUMM), in the country that has a special place in my heart. I arrived with so much curiosity and excitement, wondering how Georgia had developed and recovered after the war in 2008. The first thing that struck me was the condition of the cars, where were all the dilapidated Ladas and Volgas that used ... Läs hela inlägget »

2019-12-05 10:23
  • Skrivet av Eric Mellado-Åhlin

Revising the UN guidelines for support to the disarmament, demobilization and reintegration of ex-combatants: a high-hanging fruit

One of my first tasks as a desk officer at FBA, working with disarmament, demobilization and reintegration (DDR) of former combatants, was to assist in arranging a conference in Stockholm. As the conference approached, I understood that the goal – to unite the 25 UN agencies of the Inter-Agency Working Group on DDR and come to agreement on the way forward for the revision of the Integrated DDR Standards (IDDRS) – was more complicated than I ... Läs hela inlägget »

2019-11-26 14:01
  • Skrivet av Helen Wilandh

Ingen lätt uppgift att samordna säkerhetsarbetet på en komplex kontinent

Efter flera veckors förberedelser blev det nyligen till slut dags för FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder att delta i Afrikanska unionens högnivåmöte i Djibouti, tillsammans med mig som är projektledare för FBA:s arbete med Sveriges biståndsstrategi för Afrika söder om Sahara. Mötet ägde rum i huvudstaden Djibouti, som har samma namn som det lilla strategiskt placerade landet vid Adenviken, med USA:s enda permanenta militärbas i Afrika och Kinas första flottbas utanför Kina.

Närmare 170 personer från det internationella samfundet deltog, ... Läs hela inlägget »

2019-11-18 11:28

Insights from the Inside: Women’s Mediation Networks as a Tool for Influencing Peace Processes

Civil society-led networks of women have for decades worked hard to promote peace in conflict areas around the world, and lately, a new wave of women's mediation networks are being established that are led by states or regional organizations. All these networks share a collective aim: To promote women's inclusion and influence in mediated peace processes.

FBA, Uppsala University, PRIO

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet