Almedalsseminarier om framtidens fredsbyggande

Under Almedalsveckan 2013 bjöd FBA in till sex seminarier om framtidens fredsbyggande.

Seminariedeltagare som Gunilla Carlsson, Jens Odlander och Leif Stenberg diskuterade bland annat rättsstatsuppbyggnad i Libyen, den somaliska diasporans roll i det krigshärjade Somalia och EU:s och FN:s roll i utdragna konflikter som i Syrien, Mali, Somalia och Kongo-Kinshasa. Vi deltog också i ett extrainsatt seminarium om situationen i Egypten efter Mursis avsättning. Här har vi samlat alla seminarier som FBA var med och arrangerade i Almedalen.

Hem och bygga upp sitt land

För att bygga fred måste Somalia byggas upp från grunden och behoven är enorma. Förhoppningarna ställs nu till diasporan, som är stor och utbredd i världen.

Med Gunilla Carlsson, Urban Sjöström, Liban Mohamud Yusuf och Yassin Mahi Mallin.

Nya konflikter – nya utmaningar – nya lösningar?

Hur löser vi nya, och nygamla konflikter, som t ex Syrien, Mali, Somalia och Kongo-Kinshasa? Konflikter som har många aktörer, där staten är i upplösning och centralmakten försvagad.

Med Jens Odlander, Peter Wallensteen, Sven-Eric Söder, Linda Nordin, och Samir Abu Eid.

Egypten - vad händer efter Mursi?

Extrainsatt seminarium med anledning av händelserna i Egypten.

Med Bitte Hammargren, Peter Wallensteen, Fredrik Uggla och Maria Malmström.

Israel – Palestina: Hur påverkas fredsutsikterna i Mellanösterns förändrade politiska landskap?

Det råder närmast dödläge i fredsprocessen mellan israeler och palestinier. Krig och politisk oro i regionen skymmer utsikterna för kompromisser och fred. Vad kan omvärlden göra och vad kan Sverige göra?

Med Karin Limdal, Axel Wernhoff, Leif Stenberg och Joakim Giöbel.

Fredsbyggande nu och efter 2015 - Sveriges bidrag till de dubbelt utsatta

För att nå utvecklingsresultat i länder som halkat efter i milleniemålsarbetet har Sverige med en rad andra länder engagerat sig i en internationellt antagen strategi för freds- och statsbyggande - ”The New Deal”. Hur bidrar Sverige och vad skiljer New Deal från andra fredsbyggande strategier?

Med Henrik Hammargren, Linda Nordin, Urban Sjöström och Désirée Pethrus.

Instabilt läge i ett postrevolutionärt Libyen – hur bygger man en rättsstat?

En svag centralmakt, miliser som vägrar lämna ifrån sig vapen, laglöshet och porösa gränser. Utmaningarna för Libyens regering är omfattande. Hur bygger man en fungerande rättsstat, demokrati och mänskliga rättigheter och hur ska gränserna kontrolleras?

Med Bitte Hammargren, Kristina Zetterlund och Rhodri Williams.

Sverige i världen och Säkerhetspolitiskt sommartorg

FBA är liksom tidigare år med och arrangerar Säkerhetspolitiskt sommartorg, ett forum för samtal om säkerhetspolitiska frågor mellan organisationer, myndigheter, politiker och många fler under Almedalsveckan i Visby. Nytt för i år var att FBA även ordnade två seminarier på Sverige i världen.

Samtliga seminarier var kostnadsfria och öppna för alla. Alla seminarier från Säkerhetspolitiskt sommartog och Sverige i världen finns att titta på i efterhand på deras hemsidor.