FBA får uppdrag i regeringens globala strategi för hållbar fred

FBA får en viktig roll i regeringens nya globala strategi för hållbar fred. Genom strategin vill regeringen samordna det svenska utvecklingssamarbetet och öka förmågan att agera snabbt och flexibelt.

Antalet väpnade konflikter ökar i världen. Dagens konflikter är mer komplexa och inbegriper fler aktiva grupper vilket gör dem svårare att lösa. Konflikter är kostsamma. Förutom att orsaka mänskligt lidande hindrar de samhällen från att utvecklas genom att slå sönder ekonomisk infrastruktur och social stabilitet – viktiga förutsättningar för utveckling.

Sveriges nya strategi för hållbar fred ska bidra till stärkt kapacitet i det internationella arbetet med att förebygga konflikter, bygga fred och stabila stater så att människor i högre utsträckning ska kunna leva tryggt. Strategin ska också stärka kapaciteten att vid behov genomföra insatser både globalt och i enskilda länder.

– Det är en bred strategi som passar vårt uppdrag. FBA är en expertmyndighet med värdefull kompetens inom fred, säkerhet och utveckling och kan här nyttja en stor bredd av sin expertis. Eftersom vi utför uppdrag med egen personal har vi goda möjligheter att vara flexibla och anpassa våra insatser över tid, säger Markus Derblom, chef för FBA:s enhet för konfliktprevention, fredsbyggnad och samhällsstyrning.

Strategin löper under fem år fram till 2022, vilket Markus Derblom ser som en fördel. Positivt är också att strategin riktar in sig på flera av de senaste FN-resolutionerna på området, menar han.

– Det ger oss möjlighet att arbeta långsiktigt och utveckla våra partnerskap med internationella och lokala aktörer som är verksamma på plats runt om i världen.

FBA ska bidra till sex av strategins åtta delmål. Arbetet ska ske i samråd med Sida och berörda utlandsmyndigheter. Det handlar om insatser för att stödja dialog, medling och försoningsprocesser. Stärka ledarskap och samverkan i insatser till skydd för civila. Avväpning, demobilisering och återanpassning av stridande. Bygga upp rättssäkra demokratiska institutioner, öka medborgarnas deltagande och möjligheter att utkräva ansvar. Kvinnors och ungas deltagande står i fokus. För att skapa fred som är hållbar måste alla delar av ett lands befolkning vara delaktiga i fredsarbetet.

Strategin öppnar också för FBA att ge stöd på lokal nivå i enskilda länder. Exempelvis om en process för freds- eller statsbyggnad på nationell nivå behöver förstärkas.

FBA har ett antal viktiga strategiuppdrag sedan tidigare, bland annat Afrika söder om Sahara, Colombia, Demokratiska republiken Kongo, Irak, Liberia, och Mali. Och fler är på gång.

Foto: UN Photo/Tobin Jones

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

Mitigating Election Violence through Dialogue and Mediation in West Africa

This brief discusses the role that dialogue and mediation training can play in addressing electoral violence, a serious problem to human life and democracy in many countries. Over fifty percent of the African states have experienced electoral violence since the 1990s.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet