FBA bidrar till att bygga upp Irak efter IS

Irak måste byggas upp igen efter kriget mot IS. FBA får en viktig roll att spela i arbetet. Den svenska regeringen har gett FBA i uppdrag att stödja freds- och statsbyggande i Irak de kommande fem åren.

Irak är ett sargat land, med kriget mot IS, ständiga terrordåd och tre miljoner internflyktingar. Regeringen har nu antagit en ny strategi för Sveriges utvecklingssamarbete med Irak, som gäller åren 2017–2021 och omfattar 200 miljoner kronor per år. Strategin ger FBA i uppdrag att tillsammans med Sida verka för en fredlig utveckling i landet.

– Irak befinner sig i ett väldigt utsatt läge. Kriget mot IS har kostat enormt mycket, i människoliv och i resurser. Det finns hela samhällen som jämnats med grunden. Barn som missat flera års skolgång. Det nya strategiuppdraget ger FBA en möjlighet att arbeta långsiktigt med att stödja återuppbyggnaden av Irak, säger Joel Ahlberg.

Joel Ahlberg har redan arbetat i flera år på FBA med stöd till Irak. 2003 invaderade USA landet och diktatorn Saddam Hussein störtades. Tiden därefter präglades av våld och kaos. För att stödja försoningsprocessen drev FBA ett projekt under 2008–2010 där representanter för olika grupper i Irak sammanfördes för att diskutera och lösa konflikter. Det följdes av ett projekt under 2013–2015 där FBA sammanförde akademiker, politiker och tjänstemän från olika delar av landet för att ta fram en analys av hur Iraks oljetillgångar kan användas för att skapa långsiktig utveckling för befolkningen.

– Uppdraget som FBA nu har fått av den svenska regeringen knyter an till tidigare insatser i Irak. Det är bra och viktigt att ta tillvara på tidigare erfarenheter och kontakter som redan byggts upp, säger Joel Ahlberg.

Under de kommande åren ska FBA framför allt stödja den irakiska regeringen i deras arbete för fred och säkerhet.
– Irak behöver hitta sätt att se framåt. Målsättningen är att FBA ska vara en betydelsefull partner till den irakiska regeringen när de söker strategier för framtiden.

Det är inget enkelt uppdrag som FBA har fått. Inte minst på grund av det svåra säkerhetsläget i Irak, där nya terrordåd sker varje vecka.
– Säkerhetsläget är en stor utmaning och vi kommer förstås att få ta ständig hänsyn till det när vi planerar arbetet.

Just nu pågår en militär offensiv mot terrorgruppen IS i Mosul, Iraks näst största stad.
– När Mosul stegvis återtas från IS av irakiska regeringsstyrkor är det ett framsteg, men samtidigt väcks många frågor. Hur ska arvet efter IS hanteras? Och hur ska olika folkgrupper kunna enas och leva sida vid sida? Irak är väldigt splittrat, mellan araber och kurder, kristna och muslimer, shia och sunni och så vidare. Det behövs en politisk dialog för att lösa konflikterna, säger Joel Ahlberg.

Foto: UN Photo/Sarmad Al-Safy