Nationell dialog om Iraks olja – unikt FBA-projekt

I två år har irakiska ledare utvecklat det politiska samarbetet i den heta oljefrågan. Projektet, som nu avslutas, har drivits av FBA. "Det är den första nationella dialogen som har förts i oljefrågan," säger projektledare Joel Ahlberg från FBA.

Irak är en av världens största oljeexportörer, och samtidigt det enda oljeproducerande landet i världen utan olje- och gaslagstiftning. Hur oljan ska hanteras är en av de största konfliktfrågorna i Irak, slår Joel fast. De huvudsakliga stridsfrågorna handlar om vilken part som har rätt att skriva på oljekontrakt, hur oljan ska exporteras och hur intäkterna ska fördelas.
– Det är väldigt tillfredsställande att vi lyckats genomföra det här projektet.

Projektet, som delades in i två faser, påbörjades i slutet av 2013 och pågick till slutet av 2015. I den första fasen sammanfördes akademiker och tjänstemän från olika grupper i Irak under tre workshops; två i Irak och en i Sverige. De tog fram en genomarbetad analys av oljefrågan, som tar fasta på hur man kan skapa utveckling i Irak.

Analysen samlades i en rapport, med tre huvudsakliga slutsatser:

• Irak måste satsa på långsiktig utveckling. Det omfattar upprättandet av en oljefond för att finansiera förbättringar av utbildning, hälsovård och infrastruktur och för att stödja framväxten av produktiva sektorer som jordbruk och industri.
  • Irak behöver stifta en olje- och gaslag. Med en olje- och gaslag kan Irak utöva full suveränitet över oljeresurserna.
  • Avsaknaden av oljelagstiftning, och en plan för långsiktig utveckling, utgör en grogrund för korruption i Irak. I dagsläget kommer oljeintäkterna bara eliterna till del. Korruptionen måste bekämpas.

I den andra fasen av projektet överlämnades analysen till irakiska politiker från olika partier.
– Analysen har tagits emot väl, säger Joel.

Samtidigt är det svårt att just nu genomföra större politiska reformer i Irak.
– Det ekonomiska utrymmet har krympt i takt med att oljepriset har sjunkit, och kriget mot terrorgruppen IS slukar i dagsläget 20 procent av Iraks statsbudget, berättar Joel.

Han ser ändå att projektet har haft effekt.
– Det är en framgång i sig att olika parter samarbetat med varandra på ett konstruktivt sätt om de här sakerna. Den kanske största insikten för de inblandade är att den allmänna misskötseln av oljesektorn är ett större problem än enskilda aktörers agerande.

– Oljefrågan har en otrolig sprängkraft. Det rör inte bara pengar. Den oreglerade oljeproduktionen har negativa konsekvenser för miljön och orsakar föroreningar i jorden och luften. Människor som bor vid oljefälten drabbas också av hälsoproblem. Att FBA fått personer från så många olika delar av det irakiska samhället att delta i diskussioner om hur problemen kan lösas, är i sig unikt, avslutar Joel Ahlberg.