Det gemensamma huset – samarbete kring Iraks olja

På FBA:s inbjudan har ett 20-tal representanter från olika delar av Iraks politiska liv tillsammans nyligen genomfört konferensen ”Our shared house: a framework for national cooperation in oil”.

Konferensen innebär också att FBA:s tvååriga projekt för att finna hållbara, långsiktiga lösningar på fördelningen av oljeinkomster går in i sitt slutskede. Sida har finansierat projektet som är det andra irakiska dialogprojekt som FBA har genomfört sedan 2008. I det inledande projektet stödde myndigheten i närmare tre år den nationella försoningsprocessen. Fem möten arrangerades i Sverige med över 100 deltagare från elva olika provinser i Irak. FBA:s bidrag handlade om att erbjuda en arena för konflikthantering och nationell dialog.

I det nuvarande projektet ”Vägar till effektivt samarbete i Irak: nationella strategier och mekanismer för tillämpning” står oljefrågan i fokus och under konferensen har huset tillämpats som metafor för hur en gemensam lösning ska skapas. Detta projekt inleddes med en bred analys av en irakisk arbetsgrupp med bred representation. Även tre irakiska planeringsmöten samt två konferenser i Bagdad respektive Erbil har genomförts.

Under den nyligen genomförda konferensen diskuterades oljan ur fyra perspektiv: juridiskt, politiskt, utvecklingsmässigt och institutionellt för att slutligen resultera i ett antal rekommendationer. Enligt den irakiska konstitutionen ägs oljan av Iraks folk men i praktiken saknas nationell lagstiftning som reglerar hur oljeintäkterna ska investeras i såväl social som fysisk infrastruktur. Omfattande korruption och motsättningarna i tolkningen av konstitutionen mellan olika grupper är också problem som måste övervinnas.

Under tiden som FBA drivit projektet om politisk dialog i oljefrågan har en överenskommelse tecknats mellan den federala regeringen och Kurdistans regionala regering i december 2014.

- Vi har bidragit till att skapa en mötesplats för politiska motståndare under den här tiden. Nu ser man politiska möjligheter i samarbete, vilket man inte gjorde i inledningen av projektet, säger Joel Ahlberg, projektledare på Folke Bernadotteakademin.

Det irakiska folkets svåra väg mot fred och säkerhet illustrerades tydligt under helgen då rapporter kom från Anbarprovinsen att staden Ramadi fallit i terrororganisationen IS händer. Det seminarium som anordnades på tisdagen med två av deltagarna från konferensen, den irakiska premiärministerns rådgivare i försoningsfrågor, Mohammed Salman, och ledaren för den största sunnitiska klanen i Anbarprovinsen, shejk Naim al-Kooud, kom därför till stor del att handla om hur IS ska stoppas – snarare än om hur återuppbyggnaden i de befriade områdena ska inledas. Men trots de omedelbara utmaningarna i Irak måste det nationella försoningsarbetet fortsätta.

- Vi måste sträva efter en lösning som inkluderar alla och som alla kan vara nöjda med, inom konstitutionens ramar, sade Mohammed Salman.