Nytt FBA-uppdrag i Colombia

FBA får i uppdrag att stötta den fortsatta fredsprocessen i Colombia. Det slår regeringen fast i den nya strategin för Sveriges utvecklingssamarbete med det krigshärjade landet. ”Det är otroligt positivt att Colombia nu har ett fredsavtal på plats, och jag är glad över att FBA får fortsätta bidra till fredsprocessen”, sa FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder på ett seminarium som FBA arrangerade om utvecklingen i Colombia.

FBA har i flera år stöttat fredsprocessen i Colombia, som i augusti utmynnade i ett fredsavtal mellan den colombianska regeringen och FARC-gerillan.

Nu har den svenska regeringen fattat beslut om en ny strategi för Sveriges utvecklingssamarbete med Colombia 2016–2020. FBA får enligt strategin i uppdrag att fortsätta bidra till fredsprocessen i Colombia genom att stötta colombianska myndigheter och civilsamhällesorganisationer verksamma i Colombia. Stödet kan ske genom till exempel utbildning, sekunderingar och rådgivning. Det rör områdena säkerhetssektorreform, kvinnors delaktighet i fredsprocessen och avväpning, demobilisering och återintegrering av före detta kombattanter.

Utvecklingen i Colombia och FBA:s nya uppdrag diskuterades under det seminarium som FBA arrangerade i Stockholm den 20 september.
– Jag är tacksam för allt stöd vi fått av FBA, sa Colombias ambassadör i Sverige, Sonia Durán Smela, under seminariet.
– Vi hoppas nu kunna bygga ett helt nytt land, ett nytt samhälle.

Eamon Gilmore, EU:s särskilda sändebud till fredsprocessen i Colombia, berättade att han ser flera styrkor i fredsavtalet. Bland annat att stor vikt läggs vid konfliktens offer och deras rätt till kompensation, utveckling av landsbygden och utjämning av ekonomiska skillnader, och FARC:s förvandling från väpnad rörelse till politiskt parti med garanterade platser i parlamentet under en övergångsperiod. Han nämnde också att politiskt mod från president Santos sida har varit en viktig förutsättning för att driva processen framåt.
– Det är ett historiskt avtal, sa Eamon Gilmore.

Stefan Åström, projektledare på FBA:s program för avväpning, demobilisering och återintegrering av före detta kombattanter med lång erfarenhet av arbete i Colombia, kommenterade de snabba förändringarna i landet.
Saker vi har hoppats på, men inte trott skulle kunna hända, håller på att ske. En av de viktiga saker FBA gjort under åren har varit att ge råd till colombianska myndigheter om hur FARC:s vapen ska tas omhand. Nu säger fredsavtalet att FARC ska ha lämnat över alla vapen inom 180 dagar, sedan ska vapnen smältas ner och bli till statyer, sa Stefan Åström.
Han beskrev samtidigt framtiden som en stor utmaning.
– Många av de här människorna har länge vant sig vid att använda våld, många har fötts in i gerillan. Det blir inte enkelt att integrera dem i det civila samhället.

Ulrika Modéer, statssekreterare på Utrikesdepartementet med ansvar för internationellt utvecklingssamarbete, och Elsa Håstad, chef för Sidas enhet för Europa och Latinamerika, deltog också i seminariet. De betonade båda att Sveriges fortsatta stöd till Colombia, som implementeras av Sida och FBA, måste säkra kvinnors och ungdomars deltagande i fredsprocessen.

Deltog gjorde även Kai Eide, Norges ambassadör i Sverige. Norge har precis som Sverige spelat en viktig roll för att stötta fredsprocessen i Colombia. Norge har varit ett av två ”guarantor-countries” under den fyra år långa förhandlingsperioden.
– Nu behöver Colombia fortsatt internationellt stöd, inte minst finansiellt, sa Kai Eide.

Även Eamon Gilmore talade om omvärldens ekonomiska stöd till Colombia och den fond som EU har upprättat till stöd för fredsprocessen. Både ekonomiskt och politiskt stöd behövs för den fortsatta processen, enligt honom. Men först och främst behöver det colombianska folket godkänna fredsavtalet i den folkomröstning som ska hållas den 2 oktober.

– Att implementera ett fredsavtal är inte lätt. Det kommer säkert att dyka upp hinder på vägen. Då är det internationella stödet viktigt, sa Eamon Gilmore.

FBA har tidigare fått uppdrag inom Sveriges regionala strategi för utvecklingssamarbete med Afrika söder om Sahara, och inom Sveriges bilaterala strategier för utvecklingssamarbete med Mali, Liberia och Demokratiska republiken Kongo.

Foto från Colombia: Pedro Szekely
Foto från seminariet i Stockholm: FBA

Forskningens uppgift att nå ut med resultat som kan omsättas i handling

Efter 20 år med kvinnor, fred och säkerhetsagendan är vi ännu långt från att nå de uppsatta målen där kvinnors deltagande i fredsprocesser är en nyckelfråga. FN:s generalsekreterare har uppmanat internationella aktörer att se över sina arbetssätt. I vilken mån kan forskningen hjälpa oss utveckla arbetet för fred och säkerhet för att bli mer effektiva?

2020-12-18 11:41

• Skrivet av Sven-Eric Söder

Vi lever i en tid där det finns grogrund för våld och konflikt

Det hävdas ofta vid en betraktelse av världen att just vi, just nu upplever en tidsperiod av avgörande förändringar – eller ett paradigmskifte om vi så vill. Det är inte alltid sant. Men just nu tror jag att vi på goda grunder kan hävda att vi genomlever en tid med avgörande historiska förändringar.

Som alltid är den ekonomiska utvecklingen i världen formerande, och den ekonomiska utvecklingen är i stor utsträckning beroende av den tekniska utvecklingen. Kina utmanar ... Läs hela inlägget »

2021-01-12 11:22
  • Skrivet av Hanna Bertelman

Creating space for dialogue in Colombia

In Colombia, four years after the signing of the historic peace agreement between the government and the FARC guerrilla, local civil society actors are a pivotal force for promoting change. The FBA, together with CIASE, a network of women´s organizations, and the Colombian National Police is enabling a space for joint learning for civil society actors and police officers on human security, leadership, and dialogue and mediation.

As most of those who have seen a peace process ... Läs hela inlägget »

2020-12-16 11:56
  • Skrivet av Maja Bredman

Sinande hopp om fredsprocessen i Afghanistan när riktade attacker mot civila ökar

”Sluta springa västs ärenden. Vi vet var ni bor.”

Ungefär så löd budskapet i de hotbrev som några av kvinnorna inom civilsamhället i Afghanistan, som FBA samarbetar med, mottog endast dagar efter det att talibanerna och USA signerat ett så kallat fredsavtal den 29 februari i år. Breven var stämplade med talibanernas sigill och levererades till kvinnornas kontor eller hemadresser i Kabul, berättade kvinnorna för mig när jag träffade dem i Bryssel i början av mars. FBA ... Läs hela inlägget »

2020-11-27 13:32