Liberia post-ebola – FBA viktig aktör i utvecklingssamarbetet

Sveriges regering har beslutat om en ny strategi för det bilaterala utvecklingssamarbetet med Liberia 2016-2020. FBA får i uppdrag att bidra till freds- och statsbyggande i landet.

I mars 2014 inkom både FBA och Sida med underlag till regeringen kring Sveriges biståndsstrategi för Liberia. Strax därefter slog ebolaepidemin till. Landet drabbades svårt med minst 10 000 bekräftat smittade medborgare, och ett troligt högt mörkertal.

I juni 2015 inkom FBA och Sida med reviderade underlag inför strategiarbetet, med hänsyn till den nya situationen i Liberia. Och nu har den svenska regeringen tagit beslut om strategin.

­– FBA får i uppdrag att bidra till hållbart stats- och fredsbyggande i Liberia de närmsta åren. Vi kommer tillsammans med svenska ambassaden i Monrovia, Sida och andra aktörer, att arbeta för att stärka säkerhet, demokrati och mänskliga rättigheter i Liberia, säger Lisa Ljungström.

Hon är projektledare på FBA och arbetar bland annat med FBA:s engagemang i Liberia, ett land som i modern tid skakats av blodiga inbördeskrig. Sedan fredsavtalet år 2003 finns FN-insatsen UNMIL på plats för att bland annat stödja den liberianska regeringen i dess arbete att konsolidera fred och stabilitet. FBA har tidigare haft utsänd personal till svenska ambassaden i Liberia samt till UNMIL och FN:s generalsekreterares särskilda representant för Liberias kontor, personal som främst arbetat med frågor som rör freds- och statsbyggande.

– Liberia har sedan fredsavtalet 2003 tagit flera viktiga steg mot en fredlig och demokratisk utveckling, och nu håller man på med en neddragning av FN-insatsen UNMIL. I och med ebolautbrottet blottades dock problem som korruption, svaga statliga institutioner och ett lågt förtroende för myndigheterna. Den liberianska regeringens plan för landet post-ebola fokuserar bland annat på återhämtning och att bygga en mer motståndskraftig stat. Det kompletterar landets plan för minskad fattigdom. I och med den nya svenska biståndsstrategin kan FBA vara med och stödja de processerna, säger Lisa.

Sveriges utvecklingssamarbete med Liberia tar sin utgångspunkt i ett rättighetsperspektiv och i fattiga människors perspektiv på utveckling. Ett miljö- och klimatperspektiv, ett jämställdhetsperspektiv liksom ett konfliktperspektiv ska systematiskt integreras.

FBA:s insatser inom ramen för strategin förväntas bidra till förbättrad kapacitet för en inkluderande liberiansk försoningsprocess. FBA:s insatser ska även bidra till ökad tillämpning av demokratiska principer och mänskliga rättigheter inom säkerhetssektorn. För att uppnå detta kan FBA till exempel verka för att öka den civila och parlamentariska kontrollen av säkerhetssektorn. Stärkta möjligheter till en rättssäker och transparent myndighetsutövning och till ansvarsutkrävande är vidare prioriterat. FBA:s insatser kan ske exempelvis genom utbildning, sekunderingar, rådgivning, metodutveckling och policystöd. Totalt tilldelas FBA 30 miljoner kronor ur den svenska biståndsbudgeten för att arbeta med det nya uppdraget i Liberia fram till år 2020.

– Sverige spelar redan en stor roll i Liberia som en av de största bilaterala biståndsgivarna, men även som en bidragande nation till FN-insatsen UNMIL, som ordförandeland i FN:s fredsbyggandekommissions landkonfiguration för Liberia och som partner till Liberia inom New Deal-ramverket. Sveriges nya biståndsstrategi för Liberia stärker den rollen ytterligare och vi på FBA är mycket glada över att vara med i strategin som nu ska operationaliseras, säger Lisa.

Läs mer om Liberiastrategin på regeringen.se.

Under 2015 fick FBA för första gången i uppdrag att bidra till en av Sveriges biståndsstrategier, strategin för Demokratiska republiken Kongo. Läs mer om det arbetet.

Unga fredsbyggare om Liberias framtid i FBA-podden

Snart avslutas den första omgången av FBA:s ledarskapsprogram för unga fredsbyggare i Liberia. Femton unga kvinnor och män från hela landet har i år utbildats för att kunna ta en aktiv roll i arbetet för fred och säkerhet och bidra till en fredlig utveckling.

2018-10-12 17:07