FBA stöd i fredsprocessen i Colombia

Förhandlingarna mellan den colombianska regeringen och vänstergerillan FARC har slutligen utmynnat i ett fredsavtal. En över 50 år lång konflikt, som kostat hundratusentals människor livet och orsakat miljontals internflyktingar, kan gå mot sitt slut. FBA har i flera år bidragit med stöd till fredsprocessen.

Det var under 1960-talet som ett antal kommunistiska gerillor växte fram i Colombia i opposition mot regeringen, bland annat FARC. Flera mindre gerillagrupper slöt fredsavtal med regeringen under 1990-talet, men inte FARC som i stället växte till den största gruppen med närvaro i stora delar av landet. Konflikten mellan Colombias regering och FARC intensifierades.

FBA:s engagemang i Colombia startade under 2000-talet i form av bland annat rådgivningsstöd till den colombianska reintegrationsmyndigheten ACR som då arbetade med att återanpassa demobiliserade paramilitära styrkor och avhoppade gerillasoldater.

Efter att fredssamtalen mellan FARC och den colombianska regeringen inleddes på Kuba i oktober 2012 intensifierades FBA:s arbete för att stödja fredsprocessen i Colombia.

– Ett stort antal personer från colombianska myndigheter som haft en avgörande roll i fredsprocessen på Kuba har gått FBA:s DDR-kurser. Vi har hållit kurser i Sverige men även arrangerat utbildningsinsatser i Colombia, säger Hans Thorgren, chef FBA:s program för DDR – disarmament, demobilization and reintegration, det vill säga avväpning, demobilisering och återanpassning av före detta kombattanter.

Den 24 augusti kom nyheten om ett genombrott i förhandlingarna på Kuba. Fredsavtalet var klart, parterna var överens.

– Det är ett historiskt avtal, det är fantastiskt att det till sist är på plats efter fyra år av förhandlingar. Det illustrerar också behovet av långsiktigt arbete. Sådana här processer tar tid, säger Hans.

Fredsavtalet måste nu godkännas i en folkomröstning i Colombia den 2 oktober. Först därefter kan arbetet med att implementera avtalet påbörjas.

– Det återstår flera utmaningar för att kunna bygga långsiktig stabilitet i Colombia. Och det finns fortfarande andra väpnade grupper i landet. Men utvecklingen i Colombia är hoppfull och vi ser fram emot att fortsätta stödja processen också i framtiden, avslutar Hans.

Klicka här för att läsa mer om FBA:s arbete med avväpning, demobilisering och återanpassning av före detta kombattanter (DDR).

Foto: UN Photo/Gill Fickling