”En genusrådgivare måste utveckla tjock hud”

– Det viktigaste är att bygga förtroende. Annars lyssnar ingen på dina råd. Fabrice Ramadan, en av kursledarna, ser ut över de 21 deltagarna på FBA:s nya utbildning för genusrådgivare. De flesta arbetar i internationella fredsinsatser och har åkt till Sandö för att vässa sina yrkeskunskaper.

– Att vara utsänd som genusrådgivare i en internationell fredsinsats är som att vara en byggställning. Du är där för att ge stöd, och när du åker hem ska dina partners i landet kunna stå på egna ben, fortsätter Fabrice.

Han har lång erfarenhet av frågorna. Deltagarna, som arbetar som genusrådgivare och liknande inom bland annat EU-, OSSE- och FN-insatser för fred, och FN-organ som UNDP och UN Women, lyssnar noga.

De har ett inte helt enkelt jobb. Det är vanligt att stöta på motstånd och ifrågasättande när man är ute i en internationell fredsinsats och arbetar för jämställdhet, säger Fabrice.
– Vi jobbar med fred och säkerhet här, jämställdhet har inget att göra med det. Sådana reaktioner kan man få.

Deltagarna mumlar igenkännande. Någon har fått smeknamnet, eller snarare öknamnet, ”Miss Gender Balance” på sin arbetsplats. En annan har fått höra att jämställdhet är farligt för att det kan leda till att alla kvinnor kommer att bli lesbiska och lämna sina män. En tredje har fått höra att alla killar som arbetar med genusfrågor antingen är homosexuella, eller bara låtas vara intresserade av jämställdhet för att få tjejer.
– Ibland blir man desillusionerad. En genusrådgivare måste utveckla tjock hud, säger Fabrice.

Hur ska man då komma över motståndet? Deltagarna får sitta i grupper och diskutera. När resultatet av grupparbetet presenteras är alla överens. I stället för att bli arg är det mycket bättre att ha tålamod och försöka förklara varför det är viktigt att ta hänsyn till kvinnors särskilda behov i konfliktområden.

Att vara vänlig, skapa förtroende och få folk att lyssna är nyckeln, säger Fabrice. Lyckas man med det kan man göra riktig skillnad som genusrådgivare.

FBA:s kurs för genusrådgivare 2014

Pågick: 16–21 november
Plats: Sandö
Deltagare: 21 personer