Salah Hammad

Från: Sudan
Arbetar som: Chef för avdelningen för mänskliga rättigheter på Afrikanska unionens högkvarter i Addis Abeba, Etiopien

Varför sökte du till FBA:s kurs för genusrådgivare?
– All verksamhet i Afrikanska unionen ska gå igenom gender-mainstreaming. Det är ett nytt beslut och jag ska leda processen. Vi ska till exempel inkludera genusfrågor i vår utbildning för personer som ska arbeta i Afrikanska unionens fredsinsatser. I dag ingår inte frågorna i utbildningen, men nu ska jämställdhet prioriteras mer i organisationen. Jag hörde talas om den här kursen och kände att jag behövde gå den för att kunna göra ett bra jobb.

Är det inte ett jättejobb att få hela Afrikanska unionen att bli bättre på jämställdhet?
– Ja, men jag känner mig väldigt optimistisk. Det handlar om att få personalen på högkvarteret att förstå att de här frågorna är viktiga. Och det handlar om att se över alla policydokument, instruktioner och utbildningar. Jag har mött en del motstånd, och folk har gjort sig roliga på min bekostnad för att jag är man och jobbar med det här. Det brukade stressa mig och göra mig ledsen. Men nu känner jag mig väldigt motiverad och det går bättre.

Hur ser du på framtiden?
– Ljust. Jag är något så ovanligt som en ensamstående pappa, jag har tre söner där hemma. De är 16, 14 och 12 år. Jag pratar med dem om mänskliga rättigheter varje dag. De kallar sig feminister och mänskliga rättigheter-kämpar alla tre.