FBA får nytt uppdrag i Afghanistan

Regeringen har gett i uppdrag till FBA att under de två kommande åren ge stöd till fredsprocessen i Afghanistan, och stärka kvinnors deltagande i processen. ”Konflikten i Afghanistan har blivit värre men vi ska titta på effektiva och innovativa sätt att stötta en fredlig utveckling”, säger projektledare Tobias Petrelius.

Den afghanska regeringen har inte kontroll över hela landet. Flera av Afghanistans 34 provinser kontrolleras i dagsläget av talibanerna. Andra väpnade grupper, som IS, finns också med i bilden även om talibanerna utgör det största hotet mot staten. Och mot invånarnas säkerhet, som ständigt hotas av bombdåd och andra attacker.

Det finns många utmaningar men Tobias Petrelius är övertygad om att FBA:s insatser i Afghanistan kan göra skillnad, om än i liten skala.
– Läget är väldigt spänt men vi ska bidra med det vi kan, säger han.

FBA har sedan tidigare ett engagemang i Afghanistan. Under 2016 identifierade den svenska ambassaden i Kabul ett trettiotal kvinnor från Afghanistans olika provinser som bedöms kunna spela en roll i lokalt fredsbyggande på skilda håll i landet. Kvinnorna är exempelvis lärare, poliser, anställda på statliga myndigheter eller icke-statliga organisationer.

FBA fick i uppdrag att arrangera ett utbildningsprogram i dialog och medling för de afghanska kvinnorna. Vid tre tillfällen från slutet av 2016 till slutet av 2017 fick kvinnorna resa från sina hemprovinser till FBA:s utbildning i Kabul.
– Nu är kvinnorna ute och arbetar för fred i sina hemprovinser. Vi kommer också att fortsatt samla kvinnorna på träffar i Kabul så att banden mellan dem behålls. De utgör ett nätverk som kan ta stöd av varandra, säger Tobias Petrelius.

Att fortsätta arrangera möten mellan kvinnorna i nätverket är en av de saker FBA ska göra under 2018 och 2019 för att stärka kvinnors deltagande i fredsprocessen i Afghanistan, i enlighet med det nya uppdrag FBA har fått.

Den del av uppdraget som rör att ge stöd till fredsprocessen i Afghanistan kommer också att handla främst om utbildningsinsatser, riktade till personer involverade i fredsprocessen.
– Det här uppdraget är en intressant kombination av Sveriges satsning på dialog och fredsprocesser, och Sveriges feministiska utrikespolitik. FBA har hittills haft ett fantastiskt samarbete med svenska ambassaden i Afghanistan, och är glada att få fortsätta med det. Vi har även ett mycket bra samarbete med Sida som också är involverade i Afghanistan, säger Tobias Petrelius.

Sida har i uppdrag av den svenska regeringen att arbeta med Afghanistan under 2014–2019. FBA:s nya uppdrag för 2018–2019 ska komplettera Sidas insatser.

Foto: UN Photo/Eric Kanalstein