Dialog och medling i vår tid – hur stärker vi förmågan att bygga fred underifrån?

Hur går det till när kvinnor, unga och olika minoriteter för fram sina behov i dialog- och medlingsprocesser? På Folke Bernadottedagen 2017, till minne av Sveriges första FN-medlare, arrangerade FBA ett seminarium om inkluderande fredsprocesser.

I en värld med fler svårlösta konflikter än någonsin, som i allt högre utsträckning utkämpas mellan icke-statliga aktörer, finns ofta behov av fler medlingsspår, så kallad multi-track diplomacy.

Det räcker sällan med att toppdiplomater kommer överens, eller att medlingen bara involverar regeringsföreträdare och stater. Fredsprocesser där konfliktens offer inte har en röst eller lokala fredsbyggare saknas har små förutsättningar att bestå. För att skapa legitimitet behöver konfliktens grundorsaker vägas in och lokala, nationella och internationella processer kopplas samman.

Men hur går det till när kvinnor, unga, olika minoriteter, etniciteter eller religiösa grupper för fram sina behov i dialog- och medlingsprocesser? Hur får civilsamhällets aktörer genomslag i framtida statsbyggande? Vilka lärdomar kan vi dra om inkluderande fredsprocesser?

Detta diskuterades under vårt seminarium den 15 september på Medelhavsmuseet i Stockholm, i anslutning till Folke Bernadottedagen 2017.

FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder hälsar välkommen till ett samtal mellan:

Eldridge Adolfo, senior rådgivare i dialog och medling vid FBA.

Eldridge Adolfo har tidigare arbetat för FN och EU, bland annat med förhandlingar med väpnade grupper i Sydsudan, Colombia, Sierra Leone, Zimbabwe, Kenya, Venezuela, Georgien, Libyen och Myanmar.

Tuija Talvitie, chef för The Crisis Management Initiative, CMI.

CMI är en oberoende finsk organisation grundad av den tidigare presidenten Martti Ahtisaari. CMI bedriver dialog- och medlingsinsatser i ett flertal aktuella konflikter och inkluderande dialog och lokalt ägarskap är centralt i deras arbete.

Noha Alkamcha, aktivist och utvecklingskonsult.

Medgrundare till The Syrian Forum, som samlar organisationer från civilsamhället i Syrien, och samordnare för det syriska civilsamhällets deklaration som bland annat vill öka det lokala inflytandet och andelen kvinnor i fredsprocessen för Syrien.

Om Folke Bernadottedagen

FBA (Folke Bernadotteakademin) har fått sitt namn efter greve Folke Bernadotte, FN:s första medlare med uppdrag att förhandla om fred mellan israeler och palestinier. Uppdraget blev hans sista; Folke Bernadotte dödades i Jerusalem den 17 september 1948. De svenska ansträngningarna för internationell fred, säkerhet och utveckling har varit många sedan dess. Varje år bjuder FBA in till ett seminarium i samband med Folke Bernadottes dödsdag för att uppmärksamma arbetet för fred.

Här kan du läsa om Folke Bernadottedagen 2016 och 2015.

Foto: Kvinnor från hela Afghanistan diskuterar sina erfarenheter, framtidsförhoppningar och hur de kan bidra till fredsprocessen. UN Photo/Fardin Waezi

”Vi kan inte längre ta freden för givet – det borde vi alla inse och göra mer för att försvara den.”

Sedan 2018 är Fredrik Wesslau sekunderad av FBA till EU:s rådgivande insats i Ukraina, (EUAM). I rollen som biträdande insatschef är han del i att leda organisationens dagliga arbete och strategiska riktning.

2022-09-29 14:51

Gender Assessment of the 2021 Electoral Process in Puntland

On October 25, 2021, Puntland became the first federal member state in Somalia to hold democratic elections to district councils. “One person one vote” elections were conducted in three “early districts” of Eyl, Ufeyn and Qardho. In addition to their historic significance, these elections offer an important opportunity to learn lessons, not least when it comes to the promotion of gender equality and the political participation of women.

FBA, Puntland Development and Research Center
2022
Till följd av Rysslands invasion har FBA både ökat och anpassat sitt arbete i Ukraina.

FBA i Ukraina

Så här bistår FBA