Sju år efter Georgienkriget – utvärdering av FBA:s bidrag till EU:s observatörsinsats

Efter att den väpnade konflikten mellan Ryssland och Georgien nått ett vapenstillestånd i augusti 2008 inrättades EU:s observatörsinsats (EUMM) i Georgien. FBA har sekunderat personal till den civila insatsen sedan dag ett.

Sverige är ett av de länder som sänt flest personer till EUMM av alla EU:s medlemsstater och för FBA:s del har EUMM också varit den enskilt största insatsen sett till antal sekunderade. För att utvärdera effekten av myndighetens bidrag fick FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut) år 2015 i uppdrag att analysera FBA:s personalbidrag till EUMM utifrån regeringens resultatstrategi för internationell civil krishantering. Hela rapporten kan du läsa här.

Författarna drar slutsatsen att FBA:s bidrag till EUMM varit relevant för EUMM:s arbete och på ett bra sätt uppfyllt målen i Sveriges strategi för internationell civil krishantering när det gäller rekrytering, utbildning, kvinnor, fred och säkerhet samt samverkan. Författarna slår också fast att FBA aktivt medverkat till att stärka prioriterade svenska intressen i EUMM, till exempel mänskliga rättigheter och genusintegrering.

Utvärderingen konstaterar vidare att FBA har bidragit med personal på i stort sett alla nivåer i insatsen och att det är få andra medlemsstater och aktörer, om någon, som haft ett lika brett personalbidrag. Insatsen har också varit en inkörsport till internationella civila krishanteringsinsatser för en ny generation utsända och har inneburit att de fått erfarenhet i fält och att det är en kompetensuppbyggnad som gynnar inte bara FBA utan också Sverige. Sedan tidigare har FBA identifierat behovet av att förbättra hanteringen av personalens erfarenheter både under och efter tjänstgöring i insatsen och jobbar aktivt med att utveckla den kapaciteten, något som också uppmärksammas i rapporten.

Vill du veta mer om FBA-utsända som arbetar i EUMM kan du klicka här för att läsa en intervju med Mika Sörensen som är utsänd av FBA till insatsen och vid tidpunkten för intervjun arbetade som biträdande chef för fältkontoret i Mtskheta.

Forskningens uppgift att nå ut med resultat som kan omsättas i handling

Efter 20 år med kvinnor, fred och säkerhetsagendan är vi ännu långt från att nå de uppsatta målen där kvinnors deltagande i fredsprocesser är en nyckelfråga. FN:s generalsekreterare har uppmanat internationella aktörer att se över sina arbetssätt. I vilken mån kan forskningen hjälpa oss utveckla arbetet för fred och säkerhet för att bli mer effektiva?

2020-12-18 11:41

• Skrivet av Sven-Eric Söder

Vi lever i en tid där det finns grogrund för våld och konflikt

Det hävdas ofta vid en betraktelse av världen att just vi, just nu upplever en tidsperiod av avgörande förändringar – eller ett paradigmskifte om vi så vill. Det är inte alltid sant. Men just nu tror jag att vi på goda grunder kan hävda att vi genomlever en tid med avgörande historiska förändringar.

Som alltid är den ekonomiska utvecklingen i världen formerande, och den ekonomiska utvecklingen är i stor utsträckning beroende av den tekniska utvecklingen. Kina utmanar ... Läs hela inlägget »

2021-01-12 11:22
  • Skrivet av Hanna Bertelman

Creating space for dialogue in Colombia

In Colombia, four years after the signing of the historic peace agreement between the government and the FARC guerrilla, local civil society actors are a pivotal force for promoting change. The FBA, together with CIASE, a network of women´s organizations, and the Colombian National Police is enabling a space for joint learning for civil society actors and police officers on human security, leadership, and dialogue and mediation.

As most of those who have seen a peace process ... Läs hela inlägget »

2020-12-16 11:56
  • Skrivet av Maja Bredman

Sinande hopp om fredsprocessen i Afghanistan när riktade attacker mot civila ökar

”Sluta springa västs ärenden. Vi vet var ni bor.”

Ungefär så löd budskapet i de hotbrev som några av kvinnorna inom civilsamhället i Afghanistan, som FBA samarbetar med, mottog endast dagar efter det att talibanerna och USA signerat ett så kallat fredsavtal den 29 februari i år. Breven var stämplade med talibanernas sigill och levererades till kvinnornas kontor eller hemadresser i Kabul, berättade kvinnorna för mig när jag träffade dem i Bryssel i början av mars. FBA ... Läs hela inlägget »

2020-11-27 13:32