Sju år efter Georgienkriget – utvärdering av FBA:s bidrag till EU:s observatörsinsats

Efter att den väpnade konflikten mellan Ryssland och Georgien nått ett vapenstillestånd i augusti 2008 inrättades EU:s observatörsinsats (EUMM) i Georgien. FBA har sekunderat personal till den civila insatsen sedan dag ett.

Sverige är ett av de länder som sänt flest personer till EUMM av alla EU:s medlemsstater och för FBA:s del har EUMM också varit den enskilt största insatsen sett till antal sekunderade. För att utvärdera effekten av myndighetens bidrag fick FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut) år 2015 i uppdrag att analysera FBA:s personalbidrag till EUMM utifrån regeringens resultatstrategi för internationell civil krishantering. Hela rapporten kan du läsa här.

Författarna drar slutsatsen att FBA:s bidrag till EUMM varit relevant för EUMM:s arbete och på ett bra sätt uppfyllt målen i Sveriges strategi för internationell civil krishantering när det gäller rekrytering, utbildning, kvinnor, fred och säkerhet samt samverkan. Författarna slår också fast att FBA aktivt medverkat till att stärka prioriterade svenska intressen i EUMM, till exempel mänskliga rättigheter och genusintegrering.

Utvärderingen konstaterar vidare att FBA har bidragit med personal på i stort sett alla nivåer i insatsen och att det är få andra medlemsstater och aktörer, om någon, som haft ett lika brett personalbidrag. Insatsen har också varit en inkörsport till internationella civila krishanteringsinsatser för en ny generation utsända och har inneburit att de fått erfarenhet i fält och att det är en kompetensuppbyggnad som gynnar inte bara FBA utan också Sverige. Sedan tidigare har FBA identifierat behovet av att förbättra hanteringen av personalens erfarenheter både under och efter tjänstgöring i insatsen och jobbar aktivt med att utveckla den kapaciteten, något som också uppmärksammas i rapporten.

Vill du veta mer om FBA-utsända som arbetar i EUMM kan du klicka här för att läsa en intervju med Mika Sörensen som är utsänd av FBA till insatsen och vid tidpunkten för intervjun arbetade som biträdande chef för fältkontoret i Mtskheta.

Ökad kunskap om god samhällsstyrning i Ukraina – nu tar lokala aktörer arbetet vidare

FBA:s arbete med att stärka rättssäkerheten i offentlig förvaltning på lokal nivå i Ukraina har resulterat i förbättrad samhällsservice och ett kunskapslyft om medborgarnas rättigheter. Nu är lokala aktörer redo att driva arbetet med god samhällsstyrning vidare.

2018-12-28 15:44