Livet på ett fältkontor i Georgien

Patrullerande i avlägsna bergsbyar, många möten och planering för att lyfta jämställdhetsfrågor. Det är vardagen för Mika Sörensen, som är utsänd av FBA till EU Monitoring Mission (EUMM) i Georgien. Han arbetar som biträdande fältkontorschef i staden Mtskheta.

Mika, kan du berätta mer om ditt uppdrag?

– Javisst. EUMM har tre fältkontor i Georgien, jag är biträdande chef på ett av de kontoren. Det är cirka 65 anställda på mitt kontor och de flesta jobbar som monitorer. Det innebär att de är ute på patruller längs med den administrativa gränslinjen mot Sydossetien, en av de två regioner som de facto bröt sig ut ur Georgien efter Sovjetunionen fall. Monitorerna bevakar vad som händer i området i enlighet med det avtal som etablerades efter stridigheterna 2008. Monitorerna besöker även georgisk polis och militär för att få insyn i deras verksamhet, och de samtalar med civilbefolkningen och representanter från civilsamhället för att rapportera om och indirekt hjälpa de människorna som drabbats av konflikten. Jag som chef är mest inne på kontoret, men minst en gång i veckan försöker jag följa med på en patrull.

Hur skulle du beskriva läget i Georgien i dag?

– I dag är läget generellt sett stabilt men den pågående konflikten i Ukraina skapar viss oro då det finns en hel del kopplingar. EUMM finns på plats sedan stridigheterna 2008, och vi fyller ett viktigt behov. Vi lyckas göra skillnad, skapa säkerhet så att folk kan leva sina vanliga liv. Konflikten är långtifrån löst, men vi bidrar till stabilitet och normalisering.

Du sekunderades till Georgien i januari 2015. Vad har du gjort innan?

– Jag har jobbat i fem år med FBA:s utbildningsverksamhet, jag är tjänstledig därifrån just nu. Tidigare har jag arbetat i sammanlagt 15 år i olika internationella fredsinsatser. Jag har bland annat varit Head of Logistics i Temporary International Presence in Hebron (TIPH) i Palestina, och Liaison Officer för EUPOL Afghanistan. I botten är jag civilekonom och reservofficer. Mina första utlandsinsatser gjorde jag inom Försvarsmakten, sen gick jag över till det civila.

Trots din breda erfarenhet gick du flera av FBA:s utbildningar innan du åkte till Georgien. Förutom den obligatoriska insatsförberedande utbildningen, gick du vår kurs i skydd mot risker i konfliktområden, och vår kurs för genusrådgivare. Vad lärde du dig?

– Kurserna var jättegivande. Kursen i skydd mot risker i konfliktområden är otroligt användbar i min vardag nu, eftersom EUMM bedriver en fältnära verksamhet där man utsätts för risker. Och kursen för genusrådgivare gav mycket praktiska tips som jag har möjlighet att använda som chef, för att driva jämställdhetsfrågor. På mitt initiativ tar vi till exempel upp genderfrågor på varje veckomöte på fältkontoret nu. Vi ser till att vi når både män och kvinnor när vi är ute och intervjuar lokalbefolkningen, så att vi får en komplett bild. Och vi försöker analysera våra resultat ur ett genusperspektiv. Det gäller att få en systematik i det.

Hur ser du på framtiden för EUMM?

– Det som engagerar mig mest just nu är den pågående omstruktureringen. Vi utvecklar vår organisation för att kunna verka mer effektivt samtidigt som vi försöker anpassa våra arbetsmetoder och ta hänsyn till hur läget har utvecklats sedan 2008. Jag ser detta som ett nödvändigt arbete eftersom vi behöver frigöra resurser till andra konflikter, till exempel EU-insatsen i Ukraina. Med en stärkt organisation och ökad förmåga kan EUMM fortsätta att bidra till att lösa konflikten i Georgien.

Terrorismbekämpning centralt i EU:s arbete för fred, säkerhet och utveckling

Mitt i rusningstrafiken den 11 mars 2004 exploderar pendeltåg på tre stationer i Spaniens huvudstad Madrid. Över 2 000 människor skadas och 191 dör. Bombdådet är det värsta som drabbat Europa i fredstid. Året därpå antar EU en strategi för att bekämpa terrorism.

2020-03-24 08:00

• Skrivet av Maria Chalhoub

Covid-19, a mechanism for conflict resolution?

Barely a month has passed since the World Health Organization announced the Covid-19 outbreak as a pandemic. Yet, we are already looking at a case tally of some 1 million globally, among them no less than 55 000 deaths.

For those of us in the conflict resolution industry, we worry not only about those conflict-ridded societies that have no infrastructure or means to cope with the outbreak, but about the potential shifting of international priorities, away from ... Läs hela inlägget »

2020-04-06 11:19
  • Skrivet av Mirna Hanna

I sökandet efter identiteten

Har du någonsin känt ett tomrum i djupet av ditt sinne och din själ, som om du aldrig haft någonting? Som om du var en människa utan förflutet, utan arv? Om du någonsin har känt detta, har du känt smärtan av att förlora din identitet.

När en människa flyttar till ett nytt land med ett främmande språk och ett nytt samhälle som skiljer sig så mycket från det man växte upp i kan man känna att identiteten ... Läs hela inlägget »

2020-04-01 13:08
  • Skrivet av Tomas Brundin

Om att hålla huvudet kallt, hjärtat varmt och händerna rena

Tänk om antalet ord hade kunnat skapa fred mellan Israel och Palestina. Då hade ockupationen upphört och två självständiga stater levt sida vid sida i fred och säkerhet. Men så har det inte blivit.

Ändå är orden varje tjänstemans viktigaste verktyg. Det är orden som lägger grunden för det politiska och juridiska ramverk som sätter gränser för olika aktörers agerande. Det är åtminstone vad vi hoppas och tror. Men då gäller det att hålla huvudet kallt.

Den vanligaste ... Läs hela inlägget »

2020-03-26 10:58

An Introduction to Human Rights and Security Sector Reform

Successful security sector reform (SSR) must be guided by the understanding of people as rights-holders and the state, including core security actors, as duty-bearers in providing security as a service to the people.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet