Livet på ett fältkontor i Georgien

Patrullerande i avlägsna bergsbyar, många möten och planering för att lyfta jämställdhetsfrågor. Det är vardagen för Mika Sörensen, som är utsänd av FBA till EU Monitoring Mission (EUMM) i Georgien. Han arbetar som biträdande fältkontorschef i staden Mtskheta.

Mika, kan du berätta mer om ditt uppdrag?

– Javisst. EUMM har tre fältkontor i Georgien, jag är biträdande chef på ett av de kontoren. Det är cirka 65 anställda på mitt kontor och de flesta jobbar som monitorer. Det innebär att de är ute på patruller längs med den administrativa gränslinjen mot Sydossetien, en av de två regioner som de facto bröt sig ut ur Georgien efter Sovjetunionen fall. Monitorerna bevakar vad som händer i området i enlighet med det avtal som etablerades efter stridigheterna 2008. Monitorerna besöker även georgisk polis och militär för att få insyn i deras verksamhet, och de samtalar med civilbefolkningen och representanter från civilsamhället för att rapportera om och indirekt hjälpa de människorna som drabbats av konflikten. Jag som chef är mest inne på kontoret, men minst en gång i veckan försöker jag följa med på en patrull.

Hur skulle du beskriva läget i Georgien i dag?

– I dag är läget generellt sett stabilt men den pågående konflikten i Ukraina skapar viss oro då det finns en hel del kopplingar. EUMM finns på plats sedan stridigheterna 2008, och vi fyller ett viktigt behov. Vi lyckas göra skillnad, skapa säkerhet så att folk kan leva sina vanliga liv. Konflikten är långtifrån löst, men vi bidrar till stabilitet och normalisering.

Du sekunderades till Georgien i januari 2015. Vad har du gjort innan?

– Jag har jobbat i fem år med FBA:s utbildningsverksamhet, jag är tjänstledig därifrån just nu. Tidigare har jag arbetat i sammanlagt 15 år i olika internationella fredsinsatser. Jag har bland annat varit Head of Logistics i Temporary International Presence in Hebron (TIPH) i Palestina, och Liaison Officer för EUPOL Afghanistan. I botten är jag civilekonom och reservofficer. Mina första utlandsinsatser gjorde jag inom Försvarsmakten, sen gick jag över till det civila.

Trots din breda erfarenhet gick du flera av FBA:s utbildningar innan du åkte till Georgien. Förutom den obligatoriska insatsförberedande utbildningen, gick du vår kurs i skydd mot risker i konfliktområden, och vår kurs för genusrådgivare. Vad lärde du dig?

– Kurserna var jättegivande. Kursen i skydd mot risker i konfliktområden är otroligt användbar i min vardag nu, eftersom EUMM bedriver en fältnära verksamhet där man utsätts för risker. Och kursen för genusrådgivare gav mycket praktiska tips som jag har möjlighet att använda som chef, för att driva jämställdhetsfrågor. På mitt initiativ tar vi till exempel upp genderfrågor på varje veckomöte på fältkontoret nu. Vi ser till att vi når både män och kvinnor när vi är ute och intervjuar lokalbefolkningen, så att vi får en komplett bild. Och vi försöker analysera våra resultat ur ett genusperspektiv. Det gäller att få en systematik i det.

Hur ser du på framtiden för EUMM?

– Det som engagerar mig mest just nu är den pågående omstruktureringen. Vi utvecklar vår organisation för att kunna verka mer effektivt samtidigt som vi försöker anpassa våra arbetsmetoder och ta hänsyn till hur läget har utvecklats sedan 2008. Jag ser detta som ett nödvändigt arbete eftersom vi behöver frigöra resurser till andra konflikter, till exempel EU-insatsen i Ukraina. Med en stärkt organisation och ökad förmåga kan EUMM fortsätta att bidra till att lösa konflikten i Georgien.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

An Introduction to Human Rights and Security Sector Reform

Successful security sector reform (SSR) must be guided by the understanding of people as rights-holders and the state, including core security actors, as duty-bearers in providing security as a service to the people.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet