Livet på ett fältkontor i Georgien

Patrullerande i avlägsna bergsbyar, många möten och planering för att lyfta jämställdhetsfrågor. Det är vardagen för Mika Sörensen, som är utsänd av FBA till EU Monitoring Mission (EUMM) i Georgien. Han arbetar som biträdande fältkontorschef i staden Mtskheta.

Mika, kan du berätta mer om ditt uppdrag?

– Javisst. EUMM har tre fältkontor i Georgien, jag är biträdande chef på ett av de kontoren. Det är cirka 65 anställda på mitt kontor och de flesta jobbar som monitorer. Det innebär att de är ute på patruller längs med den administrativa gränslinjen mot Sydossetien, en av de två regioner som de facto bröt sig ut ur Georgien efter Sovjetunionen fall. Monitorerna bevakar vad som händer i området i enlighet med det avtal som etablerades efter stridigheterna 2008. Monitorerna besöker även georgisk polis och militär för att få insyn i deras verksamhet, och de samtalar med civilbefolkningen och representanter från civilsamhället för att rapportera om och indirekt hjälpa de människorna som drabbats av konflikten. Jag som chef är mest inne på kontoret, men minst en gång i veckan försöker jag följa med på en patrull.

Hur skulle du beskriva läget i Georgien i dag?

– I dag är läget generellt sett stabilt men den pågående konflikten i Ukraina skapar viss oro då det finns en hel del kopplingar. EUMM finns på plats sedan stridigheterna 2008, och vi fyller ett viktigt behov. Vi lyckas göra skillnad, skapa säkerhet så att folk kan leva sina vanliga liv. Konflikten är långtifrån löst, men vi bidrar till stabilitet och normalisering.

Du sekunderades till Georgien i januari 2015. Vad har du gjort innan?

– Jag har jobbat i fem år med FBA:s utbildningsverksamhet, jag är tjänstledig därifrån just nu. Tidigare har jag arbetat i sammanlagt 15 år i olika internationella fredsinsatser. Jag har bland annat varit Head of Logistics i Temporary International Presence in Hebron (TIPH) i Palestina, och Liaison Officer för EUPOL Afghanistan. I botten är jag civilekonom och reservofficer. Mina första utlandsinsatser gjorde jag inom Försvarsmakten, sen gick jag över till det civila.

Trots din breda erfarenhet gick du flera av FBA:s utbildningar innan du åkte till Georgien. Förutom den obligatoriska insatsförberedande utbildningen, gick du vår kurs i skydd mot risker i konfliktområden, och vår kurs för genusrådgivare. Vad lärde du dig?

– Kurserna var jättegivande. Kursen i skydd mot risker i konfliktområden är otroligt användbar i min vardag nu, eftersom EUMM bedriver en fältnära verksamhet där man utsätts för risker. Och kursen för genusrådgivare gav mycket praktiska tips som jag har möjlighet att använda som chef, för att driva jämställdhetsfrågor. På mitt initiativ tar vi till exempel upp genderfrågor på varje veckomöte på fältkontoret nu. Vi ser till att vi når både män och kvinnor när vi är ute och intervjuar lokalbefolkningen, så att vi får en komplett bild. Och vi försöker analysera våra resultat ur ett genusperspektiv. Det gäller att få en systematik i det.

Hur ser du på framtiden för EUMM?

– Det som engagerar mig mest just nu är den pågående omstruktureringen. Vi utvecklar vår organisation för att kunna verka mer effektivt samtidigt som vi försöker anpassa våra arbetsmetoder och ta hänsyn till hur läget har utvecklats sedan 2008. Jag ser detta som ett nödvändigt arbete eftersom vi behöver frigöra resurser till andra konflikter, till exempel EU-insatsen i Ukraina. Med en stärkt organisation och ökad förmåga kan EUMM fortsätta att bidra till att lösa konflikten i Georgien.

Start för fredsbyggarprogrammet för unga i Irak

Irak är svårt sargat efter många år av konflikt och våldsamma protester mot bristerna i samhället har skakat landet den senaste tiden. Nu startar FBA ett program för unga fredsbyggare i Irak, för att stärka dem i deras arbete att på en icke-våldsam väg bidra till utveckling i landet.

2019-10-28 16:39

• Skrivet av Taleb Sobeh

Irakierna vill se ett slut på sekterismen

Över 250 personer har hittills dödats i massdemonstrationerna mot regeringen som just nu skakar Irak. Medan jag följer de dystra nyheterna från mitt arbete på FBA:s kontor i Stockholm, tänker jag på en artikel av en forskare som jag läste redan för några år sedan med rubriken ”Den irakiska politiken är kliniskt död”. En mycket dramatisk titel – men inte överdriven med tanke på det då rådande läget i Mellanöstern, terrorgruppen IS framfart, och det internationella ... Läs hela inlägget »

2019-11-06 10:38
  • Skrivet av Kuisma Kinnunen

From policy to practice – gender as a perspective

As a trainer, what could be better than to be part of a multinational group with a variety of backgrounds, eagerly wanting to learn new skills? Especially when you get to be the course participant for a change.

I had a dual aim when I recently participated in the Gender Perspective in the EU Common Security and Defence Policy Course, organised by FBA under the auspices of the European Security and Defence College. Besides learning new gender ... Läs hela inlägget »

2019-10-23 10:51
  • Skrivet av Marianne Boqvist

Han lämnade vapnen i bilen – en berättelse från Fredsarkivet

”Några mil från Luena stoppades vår kortege i en vägspärr av män med automatkarbiner. Spänningen var kännbar, men som fälttolk skickades jag fram för att förhandla. Jag bestämde mig för att lämna vapnen i bilen. Obeväpnad satt jag på kofångaren mellan bilens strålkastare och pratade med männen i vägspärren… De var nervösa och en av dem tappade sin karbin flera gånger under vårt samtal. Efter en stunds diskussion lät de oss passera.”

Detta är ett utdrag ur ... Läs hela inlägget »

2019-10-17 14:12

Insights from the Inside: Women’s Mediation Networks as a Tool for Influencing Peace Processes

Civil society-led networks of women have for decades worked hard to promote peace in conflict areas around the world, and lately, a new wave of women's mediation networks are being established that are led by states or regional organizations. All these networks share a collective aim: To promote women's inclusion and influence in mediated peace processes.

FBA, Uppsala University, PRIO

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet