Livet på ett fältkontor i Georgien

Patrullerande i avlägsna bergsbyar, många möten och planering för att lyfta jämställdhetsfrågor. Det är vardagen för Mika Sörensen, som är utsänd av FBA till EU Monitoring Mission (EUMM) i Georgien. Han arbetar som biträdande fältkontorschef i staden Mtskheta.

Mika, kan du berätta mer om ditt uppdrag?

– Javisst. EUMM har tre fältkontor i Georgien, jag är biträdande chef på ett av de kontoren. Det är cirka 65 anställda på mitt kontor och de flesta jobbar som monitorer. Det innebär att de är ute på patruller längs med den administrativa gränslinjen mot Sydossetien, en av de två regioner som de facto bröt sig ut ur Georgien efter Sovjetunionen fall. Monitorerna bevakar vad som händer i området i enlighet med det avtal som etablerades efter stridigheterna 2008. Monitorerna besöker även georgisk polis och militär för att få insyn i deras verksamhet, och de samtalar med civilbefolkningen och representanter från civilsamhället för att rapportera om och indirekt hjälpa de människorna som drabbats av konflikten. Jag som chef är mest inne på kontoret, men minst en gång i veckan försöker jag följa med på en patrull.

Hur skulle du beskriva läget i Georgien i dag?

– I dag är läget generellt sett stabilt men den pågående konflikten i Ukraina skapar viss oro då det finns en hel del kopplingar. EUMM finns på plats sedan stridigheterna 2008, och vi fyller ett viktigt behov. Vi lyckas göra skillnad, skapa säkerhet så att folk kan leva sina vanliga liv. Konflikten är långtifrån löst, men vi bidrar till stabilitet och normalisering.

Du sekunderades till Georgien i januari 2015. Vad har du gjort innan?

– Jag har jobbat i fem år med FBA:s utbildningsverksamhet, jag är tjänstledig därifrån just nu. Tidigare har jag arbetat i sammanlagt 15 år i olika internationella fredsinsatser. Jag har bland annat varit Head of Logistics i Temporary International Presence in Hebron (TIPH) i Palestina, och Liaison Officer för EUPOL Afghanistan. I botten är jag civilekonom och reservofficer. Mina första utlandsinsatser gjorde jag inom Försvarsmakten, sen gick jag över till det civila.

Trots din breda erfarenhet gick du flera av FBA:s utbildningar innan du åkte till Georgien. Förutom den obligatoriska insatsförberedande utbildningen, gick du vår kurs i skydd mot risker i konfliktområden, och vår kurs för genusrådgivare. Vad lärde du dig?

– Kurserna var jättegivande. Kursen i skydd mot risker i konfliktområden är otroligt användbar i min vardag nu, eftersom EUMM bedriver en fältnära verksamhet där man utsätts för risker. Och kursen för genusrådgivare gav mycket praktiska tips som jag har möjlighet att använda som chef, för att driva jämställdhetsfrågor. På mitt initiativ tar vi till exempel upp genderfrågor på varje veckomöte på fältkontoret nu. Vi ser till att vi når både män och kvinnor när vi är ute och intervjuar lokalbefolkningen, så att vi får en komplett bild. Och vi försöker analysera våra resultat ur ett genusperspektiv. Det gäller att få en systematik i det.

Hur ser du på framtiden för EUMM?

– Det som engagerar mig mest just nu är den pågående omstruktureringen. Vi utvecklar vår organisation för att kunna verka mer effektivt samtidigt som vi försöker anpassa våra arbetsmetoder och ta hänsyn till hur läget har utvecklats sedan 2008. Jag ser detta som ett nödvändigt arbete eftersom vi behöver frigöra resurser till andra konflikter, till exempel EU-insatsen i Ukraina. Med en stärkt organisation och ökad förmåga kan EUMM fortsätta att bidra till att lösa konflikten i Georgien.

Somalia byggs upp efter 20 år av krig

Somalia är ett av världens mest krigsdrabbade länder, och har i över 20 år saknat en centralregering med kontroll över hela landet. Men internationella ansträngningar pågår för att ena Somalia och bygga fred. Sverige fördubblar nu sitt bistånd till Somalia, och FBA får i uppdrag att arbeta med Sveriges utvecklingssamarbete med landet.

2018-07-02 16:22

MEST LÄSTA

Una perspectiva de género en la construcción de la paz

This training manual has been developed to provide an introduction in Spanish to the policy framework on United Nations Security Council Resolution 1325 (UNSCR 1325) and its follow-up resolutions on women, peace and security.

Gabriela Elroy

• Skrivet av Carl Fredrik Birkoff

Cross-border cooperation between Ethiopia and Kenya for conflict prevention and peacebuilding

Within the framework of the strategy for Sweden’s regional development cooperation with sub-Saharan Africa 2016-2021 FBA is expected to contribute to increased regional integration and strengthened capacity to address cross-border challenges and opportunities at regional levels. This assignment is very much in line with the innovative, comprehensive and integrated cross-border programme between Ethiopia and Kenya initiated by the Ethiopian and Kenyan governments, in partnership with the Intergovernmental Authority on Development (IGAD) and the United Nations.

During the ... Läs hela inlägget »

2018-08-16 14:57
  • Skrivet av Anna Wikner

Varje utsänd är en pusselbit i den svenska utrikespolitiken

Jag jobbar med fred, brukar jag säga när mina barn frågar vad jag gör. Pretentiöst? Ja, men det låter betydligt roligare än byråkrat. Och det är en stor tillfredsställelse att veta att det jag gör i förlängningen – i en förvisso lång kedja – faktiskt syftar till fred, säkerhet och utveckling globalt.

Men de som med ännu större träffsäkerhet kan säga att de arbetar med fred är FBA:s runt 70 utsända kvinnor och män som är sekunderade ... Läs hela inlägget »

2018-08-07 10:35

Vardag i Filippinerna: starka kvinnor, politiska dynastier, bomber, rebeller och historiska fredsframsteg

”Minst tio döda i bilbomb i Filippinerna.” Så löd en tämligen oansenlig rubrik i det svenska nyhetsflödet i slutet av juli. Den islamistiska terrorgruppen Abu Sayyaf, mest känd för brutala kidnappningar av västerlänningar, har tagit på sig dådet som denna gång riktades mot filippinsk militär.

Den här typen av attacker är, tack och lov, ovanliga i landet och en betydligt mer positiv nyhet är det historiska undertecknandet av the Bangsamoro Organic Law den 26 juli. Lagstiftningen utgör ... Läs hela inlägget »

2018-08-01 13:28

Stefan Åström