Livet på ett fältkontor i Georgien

Patrullerande i avlägsna bergsbyar, många möten och planering för att lyfta jämställdhetsfrågor. Det är vardagen för Mika Sörensen, som är utsänd av FBA till EU Monitoring Mission (EUMM) i Georgien. Han arbetar som biträdande fältkontorschef i staden Mtskheta.

Mika, kan du berätta mer om ditt uppdrag?

– Javisst. EUMM har tre fältkontor i Georgien, jag är biträdande chef på ett av de kontoren. Det är cirka 65 anställda på mitt kontor och de flesta jobbar som monitorer. Det innebär att de är ute på patruller längs med den administrativa gränslinjen mot Sydossetien, en av de två regioner som de facto bröt sig ut ur Georgien efter Sovjetunionen fall. Monitorerna bevakar vad som händer i området i enlighet med det avtal som etablerades efter stridigheterna 2008. Monitorerna besöker även georgisk polis och militär för att få insyn i deras verksamhet, och de samtalar med civilbefolkningen och representanter från civilsamhället för att rapportera om och indirekt hjälpa de människorna som drabbats av konflikten. Jag som chef är mest inne på kontoret, men minst en gång i veckan försöker jag följa med på en patrull.

Hur skulle du beskriva läget i Georgien i dag?

– I dag är läget generellt sett stabilt men den pågående konflikten i Ukraina skapar viss oro då det finns en hel del kopplingar. EUMM finns på plats sedan stridigheterna 2008, och vi fyller ett viktigt behov. Vi lyckas göra skillnad, skapa säkerhet så att folk kan leva sina vanliga liv. Konflikten är långtifrån löst, men vi bidrar till stabilitet och normalisering.

Du sekunderades till Georgien i januari 2015. Vad har du gjort innan?

– Jag har jobbat i fem år med FBA:s utbildningsverksamhet, jag är tjänstledig därifrån just nu. Tidigare har jag arbetat i sammanlagt 15 år i olika internationella fredsinsatser. Jag har bland annat varit Head of Logistics i Temporary International Presence in Hebron (TIPH) i Palestina, och Liaison Officer för EUPOL Afghanistan. I botten är jag civilekonom och reservofficer. Mina första utlandsinsatser gjorde jag inom Försvarsmakten, sen gick jag över till det civila.

Trots din breda erfarenhet gick du flera av FBA:s utbildningar innan du åkte till Georgien. Förutom den obligatoriska insatsförberedande utbildningen, gick du vår kurs i skydd mot risker i konfliktområden, och vår kurs för genusrådgivare. Vad lärde du dig?

– Kurserna var jättegivande. Kursen i skydd mot risker i konfliktområden är otroligt användbar i min vardag nu, eftersom EUMM bedriver en fältnära verksamhet där man utsätts för risker. Och kursen för genusrådgivare gav mycket praktiska tips som jag har möjlighet att använda som chef, för att driva jämställdhetsfrågor. På mitt initiativ tar vi till exempel upp genderfrågor på varje veckomöte på fältkontoret nu. Vi ser till att vi når både män och kvinnor när vi är ute och intervjuar lokalbefolkningen, så att vi får en komplett bild. Och vi försöker analysera våra resultat ur ett genusperspektiv. Det gäller att få en systematik i det.

Hur ser du på framtiden för EUMM?

– Det som engagerar mig mest just nu är den pågående omstruktureringen. Vi utvecklar vår organisation för att kunna verka mer effektivt samtidigt som vi försöker anpassa våra arbetsmetoder och ta hänsyn till hur läget har utvecklats sedan 2008. Jag ser detta som ett nödvändigt arbete eftersom vi behöver frigöra resurser till andra konflikter, till exempel EU-insatsen i Ukraina. Med en stärkt organisation och ökad förmåga kan EUMM fortsätta att bidra till att lösa konflikten i Georgien.

Kvinnors bristande deltagande ett stort jämställdhetsproblem

Jämställdhetsfrågan fick sitt internationella genombrott för 25 år sedan när 189 länder enades om en handlingsplan för att stärka kvinnors rättigheter. Några år senare antog FN:s säkerhetsråd resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet, som tog avstamp i handlingsplanen. 2020 har kallats ett jubileumsår för kvinnor rättigheter. Men var står jämställdhetsarbetet i världen idag?

2020-10-28 12:00

• Skrivet av Annika Folkeson

Avenues for accountability and participation: harnessing the power of the streets

While much of the world awaits the upcoming US presidential elections in November, Iraq remains ensnared in its own deliberations over elections. Following the protests that escalated significantly in October 2019, the government resigned and early elections are now set for June 2021.

The lack of jobs and public services, as well as rampant corruption, are among the grievances that have set off demonstrations across much of southern and central Iraq, as well as parts of Kurdistan ... Läs hela inlägget »

2020-10-22 12:12
  • Skrivet av Minna Naucler

‘Defund the police’ and reforming the security sector

In the midst of the pandemic, riots and unrest continues in the US over the recent cases of police brutality that resulted in the deaths of several African American individuals. While the Black Lives Matter movement continues to draw attention to the structural racism and inequalities of the American society, one of the slogans of the movement is ‘defund the police’ – seemingly meaning to disband or even abolish the police and give their funding to… ... Läs hela inlägget »

2020-09-30 11:43
  • Skrivet av Rhodri Williams

Civil society as a critical partner: rule of law and accountability in the Liberian COVID response

The rule of law is broadly recognized as necessary for good governance, peace and security. The UN 2030 Agenda recognizes this dynamic in all countries, rich or poor. However, the impact of the rule of law – or its absence – is most strongly felt in countries struggling with conflict and crisis.

As part of its work in Liberia, the FBA has supported local partners to apply rule of law principles in public administration. This reflects a ... Läs hela inlägget »

2020-09-14 09:51

Security Sector Reform for Practitioners

This booklet aims to provide the reader with a basic overview of security sector reform (SSR) as well as some initial insights necessary to engage in SSR programming.