FBA-podden 10: Hur går det med jämställdhetsarbetet i världen?

2020 har kallats ett jubileumsår för kvinnors rättigheter. För 25 år sedan enades världens länder om en handlingsplan för att stärka kvinnors rättigheter, och några år senare kom säkerhetsrådsresolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet. Men var står jämställdhetsarbetet i världen idag? Vi pratar om historiska framsteg, politiska prioriteringar och vad som görs för att nå målet om en jämställd värld.

Medverkande: Gertrud Åström, en av Sveriges främsta jämställdhetsexperter, Annika Söder, kabinettssekreterare på Utrikesdepartementet 2014-2019 och Gabriela Elroy, chef för FBA:s program för kvinnor, jämställdhet och unga.

”Vi kan inte längre ta freden för givet – det borde vi alla inse och göra mer för att försvara den.”

Sedan 2018 är Fredrik Wesslau sekunderad av FBA till EU:s rådgivande insats i Ukraina, (EUAM). I rollen som biträdande insatschef är han del i att leda organisationens dagliga arbete och strategiska riktning.

2022-09-29 14:51

Gender Assessment of the 2021 Electoral Process in Puntland

On October 25, 2021, Puntland became the first federal member state in Somalia to hold democratic elections to district councils. “One person one vote” elections were conducted in three “early districts” of Eyl, Ufeyn and Qardho. In addition to their historic significance, these elections offer an important opportunity to learn lessons, not least when it comes to the promotion of gender equality and the political participation of women.

FBA, Puntland Development and Research Center
2022
Till följd av Rysslands invasion har FBA både ökat och anpassat sitt arbete i Ukraina.

FBA i Ukraina

Så här bistår FBA