Utsända till fredsinsatser hedras under Veterandagen

Veterandagen, är en hyllning till alla som bidragit till internationella fredsinsatser. FBA sekunderar civil personal och GD Per Olsson Fridh deltar i Försvarsmaktens statsceremoni i Stockholm. I det digitala Studio Utlandstjänst berättar Johan Chytraeus om evakueringen från OSSE:s insats i Ukraina och Claes Nilsson om hur myndigheten kraftigt ökat sitt stöd till landet.

Försvarsmakten hedrar under högtidliga former veteraner som deltagit i internationella fredsinsatser varje år den 29 maj. Samtidigt högtidlighålls också minnet av dem som omkommit under sin tjänstgöring. Alla veteraner och deras anhöriga bjuds in, även civil personal från polis, tull, kustbevakning, kriminalvård och olika typer av experter- och observatörer som FBA sekunderar.

Johan Chytraeus har varit utsänd av FBA till fredsinsatser i Georgien, Afghanistan och Ukraina. I detta videoporträtt berättar han bland annat om hur evakueringen från Kherson gick till när kriget bröt ut.

-Vår stad kom snabbt att blir omringad av rysk trupp och ukrainarna sprängde ett antal broar för att stoppa den ryska framryckningen, och det gjorde de ju rätt i naturligtvis, men det försvårade ju vår evakuering ut ur regionen, så vi blev kvar bakom fiendelinjen.

Gav bort allt till lokalanställda
Efter ungefär tio dagar blev de evakuerade, men då till Ryssland, vilket fick till följd att de lokalanställda ukrainarna inte vågade följa med.

-Vi lämnade kvar all mat. Vi tog inte med oss någonting och jag gav bort kontorets kontanta medel till personalen, delade upp det i olika kuvert för att de skulle ha förhoppningsvis tillräckligt tills de kunde ta sig ut ur Cherson, säger Johan Chytraeus.

Stöd till veteraner och internflyktingar i Ukraina
I det digitala programmet beskriver även Claes Nilsson, biträdande chef för FBA:s enhet för internationellt utvecklingssamarbete, om hur myndigheten utökat sitt stöd till Ukraina.

-Vi har gjort förstärkningar av alla typer av resurser och har mycket personal i Ukraina. Vi har länge givit stöd för att stärka rättsstatens principer i lokal förvaltning och nu ser vi att det innebär stora utmaningar att ge bra skydd för bland annat veteraner och internflyktingar, säger han.

-Vi har stort fokus på stöd till våra lokala partners och även multilaterala organisationer som FN och EU, som har en väldigt viktig roll att spela nu för motståndskraften och i samband med återuppbyggnaden.

Libanon i fokus
Utsänd personal gör skillnad för freden och säkerheten internationellt, och med deras ansträngningar ökar förutsättningarna för en säkrare omvärld och säkrare Sverige.  FBA anordnar vid sidan av Försvarsmaktens statsceremoni, ett särskilt evenemang för att visa uppskattning för alla civila sekunderade.

Under årets Veterandag, som äger rum vid Veteranmonumentet Restare vid Sjöhistoriska museet på Djurgården i Stockholm, uppmärksammas särskilt personal som tjänstgjorde i FN-insatsen i Libanon, UNFIL, United Nations Interim Force In Lebanon,1978-2007.  I FBA:s Fredsarkiv finns dokumentation inte bara från denna insats, utan mängder av personliga foton, brev och annat historiskt material från svenskar som gjort internationell tjänst.

Colombia – fredens framgångsexempel?

År 2024 är världens konfliktnivåer historiskt höga. Ett land som verkar gå emot trenden är Colombia, som fortsätter ta försiktiga kliv mot en mer fredlig utveckling efter nära 60 år av konflikt. Efter fredsavtalet med Farc-gerillan 2016 pågår nu förhandlingar med den största kvarvarande gerillan ELN inom ramen för president Gustavo Petros omfattande fredsprojekt Paz Total – total fred. Men hur väl stämmer bilden av Colombia som fredligt framgångsexempel, och vilka lärdomar går det att dra av landets fredsprocess?

2024-03-28 11:00

På internationella uppdrag

Joint brief series: The Performance of Peacekeeping

This research brief series is the outcome of a joint initiative by the Folke Bernadotte Academy (FBA), the Challenges Forum International Secretariat (CFIS) and the Swedish Defence University (SEDU). The aim of the series is to contribute to policy development by bringing cutting-edge research on key issues within peacekeeping to the attention of policy makers and practitioners. The editorial committee has consisted of Dr. Linnéa Gelot from SEDU, Agnes Cronholm and Dr. Johanna Malm from FBA, and Pernilla Rydén, Benoit Pylyser and Sanni Laine from CFIS. The views and opinions expressed in the brief series are those of the author(s) and do not necessarily reflect the official policy or position of the collaborating partners.

Several authors
2024
Till följd av Rysslands invasion har FBA både ökat och anpassat sitt arbete i Ukraina.

FBA i Ukraina

Så här bistår FBA

Pär Sköld

Pär är expert på Liberia, demokrati- och fredsbyggande