Utsända till fredsinsatser hedras under Veterandagen

Veterandagen, är en hyllning till alla som bidragit till internationella fredsinsatser. FBA sekunderar civil personal och GD Per Olsson Fridh deltar i Försvarsmaktens statsceremoni i Stockholm. I det digitala Studio Utlandstjänst berättar Johan Chytraeus om evakueringen från OSSE:s insats i Ukraina och Claes Nilsson om hur myndigheten kraftigt ökat sitt stöd till landet.

Försvarsmakten hedrar under högtidliga former veteraner som deltagit i internationella fredsinsatser varje år den 29 maj. Samtidigt högtidlighålls också minnet av dem som omkommit under sin tjänstgöring. Alla veteraner och deras anhöriga bjuds in, även civil personal från polis, tull, kustbevakning, kriminalvård och olika typer av experter- och observatörer som FBA sekunderar.

Johan Chytraeus har varit utsänd av FBA till fredsinsatser i Georgien, Afghanistan och Ukraina. I detta videoporträtt berättar han bland annat om hur evakueringen från Kherson gick till när kriget bröt ut.

-Vår stad kom snabbt att blir omringad av rysk trupp och ukrainarna sprängde ett antal broar för att stoppa den ryska framryckningen, och det gjorde de ju rätt i naturligtvis, men det försvårade ju vår evakuering ut ur regionen, så vi blev kvar bakom fiendelinjen.

Gav bort allt till lokalanställda
Efter ungefär tio dagar blev de evakuerade, men då till Ryssland, vilket fick till följd att de lokalanställda ukrainarna inte vågade följa med.

-Vi lämnade kvar all mat. Vi tog inte med oss någonting och jag gav bort kontorets kontanta medel till personalen, delade upp det i olika kuvert för att de skulle ha förhoppningsvis tillräckligt tills de kunde ta sig ut ur Cherson, säger Johan Chytraeus.

Stöd till veteraner och internflyktingar i Ukraina
I det digitala programmet beskriver även Claes Nilsson, biträdande chef för FBA:s enhet för internationellt utvecklingssamarbete, om hur myndigheten utökat sitt stöd till Ukraina.

-Vi har gjort förstärkningar av alla typer av resurser och har mycket personal i Ukraina. Vi har länge givit stöd för att stärka rättsstatens principer i lokal förvaltning och nu ser vi att det innebär stora utmaningar att ge bra skydd för bland annat veteraner och internflyktingar, säger han.

-Vi har stort fokus på stöd till våra lokala partners och även multilaterala organisationer som FN och EU, som har en väldigt viktig roll att spela nu för motståndskraften och i samband med återuppbyggnaden.

Libanon i fokus
Utsänd personal gör skillnad för freden och säkerheten internationellt, och med deras ansträngningar ökar förutsättningarna för en säkrare omvärld och säkrare Sverige.  FBA anordnar vid sidan av Försvarsmaktens statsceremoni, ett särskilt evenemang för att visa uppskattning för alla civila sekunderade.

Under årets Veterandag, som äger rum vid Veteranmonumentet Restare vid Sjöhistoriska museet på Djurgården i Stockholm, uppmärksammas särskilt personal som tjänstgjorde i FN-insatsen i Libanon, UNFIL, United Nations Interim Force In Lebanon,1978-2007.  I FBA:s Fredsarkiv finns dokumentation inte bara från denna insats, utan mängder av personliga foton, brev och annat historiskt material från svenskar som gjort internationell tjänst.

Ansökningsperioden för 2024 års Zaida Catalán-stipendium är nu öppen

Är du en ung fredsbyggare i början av din karriär med ett stort engagemang för kvinnor, fred och säkerhet? Har du erfarenhet från arbete inom detta område i Demokratiska Republiken Kongo eller Afghanistan och vill ta ditt engagemang till nästa nivå? Då har du möjligheten att ansöka om 1325-stipendiet för 2024.

2024-02-15 09:51

På internationella uppdrag

• Skrivet av Per Olsson Fridh

Förändring i styrningen av FBA för 2024

2023 har passerat som ett av de våldsammaste och konfliktdrabbade åren på mycket länge. Inte bara den fruktansvärda utvecklingen I Israel och Palestina och det fortsatta ryska invasionskriget i Ukraina, utan det har också varit en förödande utveckling i Sudan, i Sahelområdet, Östra DRK. Väpnad konflikt har fortsatt på Afrikas horn, i Mocambique, i Syrien […]

Inlägget Förändring i styrningen av FBA för 2024  dök först upp på FBA-Bloggen.

2024-01-05 09:30
  • Skrivet av Per Olsson Fridh

Fred, säkerhet och mänskliga rättigheter

Under förra året dog det dubbelt så många i väpnade konflikter än året dessförinnan. När Uppsala Universitet snart ska sammanställa årets dödsiffror kommer de att behöva inkludera det exceptionellt stora antalet offer i Israel och Palestina, utöver de många andra pågående väpnade konflikterna runt om i världen. Återigen blir det tydligt att det främst är […]

Inlägget Fred, säkerhet och mänskliga rättigheter dök först upp på FBA-Bloggen.

2023-12-10 07:01
  • Skrivet av Carl Fredrik Birkoff

Därför behöver världen FN

Från FN-byggnaden i Monrovia i Liberia, med utsikt över havet, syns en bilpark med trasiga och sönderrostade vita FN-bilar. De är en påminnelse om FN:s fredsbevarande styrka, UNMIL:s långa närvaro i landet. Styrkan sattes in 2003, i slutskedet av inbördeskriget i Liberia, som pågick under två etapper från 1990 till 2003, och som krävde över […]

Inlägget Därför behöver världen FN dök först upp på FBA-Bloggen.

2023-10-24 09:23

An Insider’s View: Lessons from the Afghan Peace Process, 2001-2021

This insider’s view gives a first-hand account of the Afghan peace process between the government of the Islamic Republic of Afghanistan and the Taliban between 2001 and 2021.

Baryalai Helali
2024
Till följd av Rysslands invasion har FBA både ökat och anpassat sitt arbete i Ukraina.

FBA i Ukraina

Så här bistår FBA

Johanna Gårdmark

Johanna är expert på FBA:s arbete i Ukraina, internationella fredsinsatser och civil-militär samverkan