”Jag vill hitta ett sätt för oss att leva i fred och frihet”

Nathalie Ndimubanzi, 24 år, bor i Goma och utbildar sig till läkare.

Det kommande året ska hon vara en del av Kvinna till Kvinnas team i Bukavu.Här arbetar Kvinna till Kvinna sedan 2009 för att förhindra sexuellt våld och utbilda om kvinnors rättigheter. Kongo är ett de farligaste länderna för kvinnor.

Nathalie är en hängiven förespråkare för jämlikhet och kvinnors rättigheter. Hon har varit ledare i en ungdomsklubb som bedrivit påverkansarbete och uppsökande aktiviteter för att informera unga om sexuell och reproduktiv hälsa. Hennes hjärtefråga är att förbättra omhändertagandet av kvinnor som utsatts för sexuellt våld.

Hon vill vägleda sina jämnåriga, som växt upp i ett land präglat av krig och våld, i fredsbyggande och konfliktlösning.

Hur vill du bidra till Kvinna till Kvinnas arbete med kvinnor, fred och säkerhet?

– Jag har bra koll både på ungas behov och hur man mobiliserar samhället och vill dela med mig av mina erfarenheter som ung kvinna i ett samhälle där kvinnors rättigheter inte respekteras. Och det jag lär mig under stipendietiden vill jag föra tillbaka till mitt lokalsamhälle.

Var kommer ditt engagemang från?

– Jag är yngst i min familj och den enda av oss syskon som fått chans att plugga vidare. Från början ville jag läsa elektronik men den enda skolan som erbjöd den inriktningen var för män. Då bestämde jag mig för att kämpa för mina rättigheter och alla flickors och kvinnors rätt att bestämma över sitt eget liv.

Vad betyder stipendiet för dig?

– Osäkerhet tillhör vardagen i det kongolesiska samhället, och många kvinnor utsätts för könsbaserat våld. Jag vill bekämpa våldet mot kvinnor, hjälpa dem som drabbats och hitta ett sätt för oss att leva i fred och frihet. Genom stipendiet kan jag förbereda mig inför min livsuppgift: att mobilisera unga människor som tillsammans kan bidra till att lösa Kongos utmaningar.

Vad vill du göra i framtiden?

– Mitt mål är att bli jämställdhetsexpert. Då kan jag vara till nytta för mitt land och andra länder som har samma problem som Kongo.

Foto: MIRADI

”Vi kan inte längre ta freden för givet – det borde vi alla inse och göra mer för att försvara den.”

Sedan 2018 är Fredrik Wesslau sekunderad av FBA till EU:s rådgivande insats i Ukraina, (EUAM). I rollen som biträdande insatschef är han del i att leda organisationens dagliga arbete och strategiska riktning.

2022-09-29 14:51

Gender Assessment of the 2021 Electoral Process in Puntland

On October 25, 2021, Puntland became the first federal member state in Somalia to hold democratic elections to district councils. “One person one vote” elections were conducted in three “early districts” of Eyl, Ufeyn and Qardho. In addition to their historic significance, these elections offer an important opportunity to learn lessons, not least when it comes to the promotion of gender equality and the political participation of women.

FBA, Puntland Development and Research Center
2022
Till följd av Rysslands invasion har FBA både ökat och anpassat sitt arbete i Ukraina.

FBA i Ukraina

Så här bistår FBA