Nytt stipendium för unga fredsbyggare till minne av Zaida Catalán

FBA inrättar, på uppdrag av regeringen, ett stipendium till stöd för FN:s säkerhetsrådsresolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet. Det ger personer som befinner sig i början av sin karriär möjlighet att fördjupa sina kunskaper om frågor som rör kvinnors deltagande i fredsbyggande och konfliktlösning.

Stipendiet inrättas till minne av Zaida Catalán, som under åren 2011-2016 var utsänd av FBA som jämställdhetsexpert i flera internationella fredsinsatser.

– Zaida Catalán var en mycket engagerad och uppskattad kollega. Stipendiet är ett svenskt bidrag för att stärka det internationella arbetet med kvinnor, fred och säkerhet genom att fler unga fredsbyggare får möjlighet att arbeta med frågorna i hennes anda, säger FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder.

Stipendiet riktar sig till unga fredsbyggare med ett starkt engagemang för kvinnor, fred och säkerhetsagendan i FBA:s samarbetsländer Afghanistan, Demokratiska republiken Kongo (DRK) och Palestina – de länder där Zaida Catalán var verksam som utsänd av FBA.

Inför pilotomgången öppnar FBA enbart för ansökningar till DRK och Palestina, men förhoppningen är att i framtiden varje år utse en stipendiat i respektive land. Sista ansökningsdatum är den 14 december 2020 för att få stipendium under 2021.

Här kan du läsa mer om stipendiet.

I år firar FN:s säkerhetsrådsresolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet 20 år. Den bildar tillsammans med efterföljande resolutioner agendan för kvinnor, fred och säkerhet som slår fast att kvinnors deltagande i att förebygga, hantera och lösa konflikter är avgörande för hållbar fred och säkerhet. Resolutionerna uppmärksammar också behovet av att bättre skydda kvinnor och flickor mot våld och konflikters verkningar.

FBA är Sveriges expertmyndighet på området, med uppdrag att stärka genomförandet av agendan för kvinnor, fred och säkerhet.

Foto: Marc Nozell/Flickr