Möt FBA:s första utsända rådgivare inom unga, fred och säkerhet

Tre snabba frågor och svar med Julius Kramer, den första personen som FBA sänder ut till en internationell fredsinsats för att arbeta med unga, fred och säkerhet.

Julius, i början av 2021 intar du rollen som Youth, Peace and Security Adviser i FN:s fredsinsats i Somalia, UNSOM. Kan du berätta mer?

– Det ska bli jättespännande. Jag ska rådge ledningen i UNSOM om hur de ska genomföra mandatet från FN:s säkerhetsråd om att arbeta med unga, fred och säkerhet, och koordinera UNSOM:s verksamhet på området med andra FN-organs arbete i Somalia. Jag ska också ge råd till den somaliska regeringen som även de har ungas deltagande i konfliktlösning som prioritet. Somalia har en av världens yngsta befolkningar, men trots det är unga sällan representerade där besluten fattas. De väpnade konflikterna i Somalia hänger ihop med starkt åldersbaserade maktstrukturer. Den väpnade grupp i landet som utgör störst hot mot centralregeringen är Al-Shabaab, som betyder just ”Ungdomen”. Det finns en felaktig, orättvis och stereotyp bild av unga som våldsivrare, trots att de flesta unga utgör en enormt positiv kraft för fred, säkerhet och hållbar utveckling i Somalia.

Hur känns det att flytta till en container på FN:s högbevakade camp vid flygplatsen i Mogadishu?

– Jag kommer att få arbeta på distans från Sverige till en början, men så fort covidläget tillåter flyttar jag ner. Jag ser fram emot det. På plats kommer jag att ha alla andra FN-organ i Somalia i närheten. Och med säkerhetsarrangemang kommer jag att kunna åka ut i landet och träffa somaliska unga, regeringen och andra viktiga aktörer i samhället.

Du lämnar ditt arbete som handläggare för unga, fred och säkerhet på FBA i Stockholm. I den rollen har du bland annat lett arbetet med att skapa en koalition av unga fredsbyggare i Irak. Förklara!

– Irak är liksom Somalia ett land med mycket ung befolkning, som står långt ifrån makten. Det har lett till att miljontals unga under det senaste året har gått ut och demonstrerat på gatorna. Protesterna ledde till sist till att regeringen avgick, men klyftan mellan generationerna, och mellan medborgare och beslutsfattare, är fortfarande stor. I det arbete jag har genomfört i Irak har FBA gett råd till regeringen om ungas deltagande i freds- och samhällsbygget. Vi har översett bildandet av en nationell koalition där unga, civilsamhälle och regering kan föra dialog, samverka och sätta en gemensam riktning för att stärka ungas roll i freds- och säkerhetsarbetet i landet. FBA har faciliterat denna process, men det är unga människor och organisationer som har axlat ledarskapet och bestämt riktningen i arbetets alla faser.

Foto: Nathalie C. Andersson