Veteraner bidrar med material till Fredsarkivet under Veterandagen

Den 29 maj firas Veterandagen 2019 med festligheter och utställningar i anslutning till Veteranmonumentet vid Sjöhistoriska museet i Stockholm. I år uppmärksammas särskilt personal som tjänstgjorde i FN-insatsen UNEF II i Sinai i Mellanöstern, och Fredsarkivet får nu påfyllning av material från just den FN-insatsen.

Flera veteraner har hört av sig till Fredsarkivet för att bidra med diabilder, filmer, brev och dagböcker som skildrar tiden i FN-tjänst i Mellanöstern. En av dem är Sven Eriksson, som tjänstgjorde som kvartermästare på trosskompaniet under 52M i UNEF II.

–Det blir första gången jag besöker Veterandagen. På senare år har jag allt mer undrat vad alla kompisar från kompaniet, som jag mötte där nere, gör idag. Så jag hoppas få träffa några bekanta, och jag ska också överlämna material från FN-insatsen till Fredsarkivet, säger han.

Fredsarkivet, som är en del av FBA, finns på plats under Veterandagen, tillsammans med personal från myndigheten som arbetar med personalförsörjning av civila till internationella fredsinsatser.

– Vi är mycket glada över veteranernas engagemang och deras bidrag till Fredsarkivet. Bilderna, filmerna, breven och dagböckerna ger ett viktigt tillskott till vårt arbete med att historiskt dokumentera det svenska deltagandet i fredsinsatser. Materialet är viktigt för forskare, studenter och intresserad allmänhet att få ta del av, säger Mattias Wandler, intendent vid Fredsarkivet.

Över 6 300 svenska soldater tjänstgjorde 1973 till 1980 i FN-insatsen UNEF II som var stationerad i Sinai i Egypten. Deras gärningar står i fokus för Försvarsmakten på Veterandagen i år, medan Röda Korset uppmärksammar sina veteraners insats vid det svenska fältsjukhuset i Korea 1950-1957.

Jom Kippur-kriget eller det arabisk-israeliska kriget 1973 startade den 6 oktober när egyptiska styrkor anföll Israel från söder och syriska styrkor samtidigt angrep från Golanhöjderna. Efter knappt tre veckor trädde en vapenvila i kraft och FN:s säkerhetsråd beslutade att sätta samman en fredsbevarande styrka, genom resolution 340.

– Jag var 22 år gammal när jag ryckte in. Först skulle jag genomgå en tre veckor lång förberedande utbildning, men en bataljon stod beredd och kriget pågick, så plötsligt befann jag mig i något som kunde ha eskalerat till en storkonflikt. Jag hade inte haft en tanke på att jag kunde bli placerad där, så visst undrade jag ibland vad som skulle hända och hur det skulle gå, berättar Sven Eriksson, och tillägger:

– Jag håller på att gå igenom mitt material från den här tiden. Förutom ett 80-tal egna diabilder så tar jag med mig omkring 200 bilder från en bekant som tjänstgjorde i samma insats till Veterandagen.

Bilderna som han överlämnar till Fredsarkivet kommer att digitaliseras och göras tillgängliga för en bredare publik. De skildrar i stor utsträckning livet på huvudcampen i UNEF II, men också vissa ledigheter i Kairo och en tid när Sven Eriksson befann sig i tält i Ismailiyya.

– Jag håller på att leta igenom mina lådor för att även hitta min korrespondens hem. Det materialet, där det finns vissa tidsangivelser, kan vara bra att ha tillgång till för att få klarhet i kronologin. Så det tänker jag också lämna till Fredsarkivet så snart jag hinner, säger han.

Första bilden: Sven Eriksson överlämnar material från sin tid i FN:s fredsinsats UNEF II till Mattias Wandler från Fredsarkivet, som tillhör FBA, på Veterandagen i Stockholm.

Andra bilden: En av Sven Erikssons bilder från UNEF II.

Om Veterandagen

Den 29 maj firas världen över alla dem som deltagit i någon av FN:s fredsinsatser. Internationellt kallas dagen International Day of UN Peacekeepers. I Sverige går den under benämningen Veterandagen och genomförs för att hedra både civil och militär svensk personal som gjort en insats för fred.

Vill du dela med dig av material till Fredsarkivet?

Har du tjänstgjort i en fredsinsats? Vill du dela med dig av dina minnen, fotografier, brev eller dagböcker därifrån? Kontakta Fredsarkivet vid FBA. Här kan du läsa mer.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

Mitigating Election Violence through Dialogue and Mediation in West Africa

This brief discusses the role that dialogue and mediation training can play in addressing electoral violence, a serious problem to human life and democracy in many countries. Over fifty percent of the African states have experienced electoral violence since the 1990s.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet