David är valobservatör i Nigeria som har en historia av valvåld

Den 16 februari hålls president- och parlamentsval i Nigeria, och David Dahmén från Linköping är utsänd från FBA till EU:s valobservationsinsats på plats. Nigeria har en historia av valvåld. Över 800 personer beräknas ha dödats i samband med valet 2011, och vid det senaste valet 2015 miste omkring hundra personer livet.

David, du har varit valobservatör i över 20 år. Hur upplever du situationen i Nigeria?

– Jag är utsänd som långtidsobservatör och är här i två månader totalt, med staden Osogbo i sydvästra Nigeria som bas. Det finns risk för våld i samband med valkampanjen, och även risk för våld riktat mot oss valobservatörer. EU lägger stor vikt vid säkerhetsfrågor och jag och mina kollegor i valobservationsinsatsen har alltid med oss beväpnad polis vart vi än ska. Förutom valvåld är också andra typer av våld ett hot. Kraftigt beväpnade rånarligor kan till exempel slå till längs vägarna, det är en risk för alla trafikanter här.

Har du bevittnat några tecken på valvåld i Nigeria?

– Jag och min närmsta kollega har mött en del aggressiva unga män under vår tid här. Men poliserna som följer med oss i arbetet har tvingat tillbaka dem. Sedan berättade en av insatsens säkerhetsansvariga att han nyligen åkte  längs en väg där rånare slagit till och flera döda personer låg på vägen. Det är dock inte säkert att det har med valet att göra.

Hur kan valobservationsinsatser förhindra valvåld?

– Genom att finnas på plats vid vallokaler på valdagen, kan vi observatörer förhoppningsvis göra att våldsverkare tvekar att slå till. Det är i sammanhanget inte ovanligt att väljare kommer fram och tackar oss för att vi finns där. Om det ändå skulle uppstå våld, är vår rutin att snabbt dra oss undan och direkt kontakta våra säkerhetsansvariga och polisen som förhoppningsvis kan ingripa. Internationella valobservationsinsatser gör också stor nytta på längre sikt genom att bidra till en demokratisk och fredlig utveckling.

Möt de unga som kämpar för fred i Irak

Tidigare i år startade FBA ett program för unga fredsbyggare i Irak, för att stärka dem i deras arbete att på en icke-våldsam väg bidra till utveckling i landet. Just nu pågår det andra utbildningstillfället i staden Erbil. Här får du möta några av deltagarna.

2019-12-04 14:10