David är valobservatör i Nigeria som har en historia av valvåld

Den 16 februari hålls president- och parlamentsval i Nigeria, och David Dahmén från Linköping är utsänd från FBA till EU:s valobservationsinsats på plats. Nigeria har en historia av valvåld. Över 800 personer beräknas ha dödats i samband med valet 2011, och vid det senaste valet 2015 miste omkring hundra personer livet.

David, du har varit valobservatör i över 20 år. Hur upplever du situationen i Nigeria?

– Jag är utsänd som långtidsobservatör och är här i två månader totalt, med staden Osogbo i sydvästra Nigeria som bas. Det finns risk för våld i samband med valkampanjen, och även risk för våld riktat mot oss valobservatörer. EU lägger stor vikt vid säkerhetsfrågor och jag och mina kollegor i valobservationsinsatsen har alltid med oss beväpnad polis vart vi än ska. Förutom valvåld är också andra typer av våld ett hot. Kraftigt beväpnade rånarligor kan till exempel slå till längs vägarna, det är en risk för alla trafikanter här.

Har du bevittnat några tecken på valvåld i Nigeria?

– Jag och min närmsta kollega har mött en del aggressiva unga män under vår tid här. Men poliserna som följer med oss i arbetet har tvingat tillbaka dem. Sedan berättade en av insatsens säkerhetsansvariga att han nyligen åkte  längs en väg där rånare slagit till och flera döda personer låg på vägen. Det är dock inte säkert att det har med valet att göra.

Hur kan valobservationsinsatser förhindra valvåld?

– Genom att finnas på plats vid vallokaler på valdagen, kan vi observatörer förhoppningsvis göra att våldsverkare tvekar att slå till. Det är i sammanhanget inte ovanligt att väljare kommer fram och tackar oss för att vi finns där. Om det ändå skulle uppstå våld, är vår rutin att snabbt dra oss undan och direkt kontakta våra säkerhetsansvariga och polisen som förhoppningsvis kan ingripa. Internationella valobservationsinsatser gör också stor nytta på längre sikt genom att bidra till en demokratisk och fredlig utveckling.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

Mitigating Election Violence through Dialogue and Mediation in West Africa

This brief discusses the role that dialogue and mediation training can play in addressing electoral violence, a serious problem to human life and democracy in many countries. Over fifty percent of the African states have experienced electoral violence since the 1990s.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet