Rafal Janahi, 31

Du arbetar för Prosperity Maker For Women Empowerment Company. Kan du berätta mer om företaget?

– Det är ett socialt företag som har verksamhet på flera platser i Irak, bland annat i staden Nasiriyya i provinsen Dhi Qar där jag bor. Vi ger utbildning och arbete åt utsatta kvinnor så att de kan försörja sig själva och få ett drägligt liv, det rör sig till exempel om frånskilda kvinnor och änkor. På senare tid har vi också börjat arbeta med unga i behov av en inkomst, både kvinnor och män. De tillverkar bland annat ljus, smycken, accessoarer och konstverk i trä som sedan exporteras och säljs.

Vad är din roll i företaget?

– Jag har haft mitt arbete i ungefär ett år. Under den tiden har jag hunnit med att skriva flera rapporter om olika hantverksyrken som finns traditionellt i Irak, och så har jag rekryterat flera äldre personer som arbetar inom yrkena, som vi nu använder som lärare i våra utbildningar. De får föra vidare sina viktiga kunskaper, och kvinnorna och de unga får lära sig saker som kan ge dem en inkomst.

Hur kom det sig att du sökte dig dit?

– Min mamma är konstlärare, och hon gjorde mig tidigt intresserad av konst och hantverk. Sen har jag tidigare arbetat med frågor som rör fattigdomsbekämpning på Iraks socialdepartement, och med att kartlägga ekonomisk utsatthet bland befolkningen för statistikavdelningen på Iraks ekonomidepartement. I det här jobbet får jag kombinera att arbeta med konst och att ge människor en möjlighet till egen försörjning och ett värdigt liv.

Varför ville du delta i FBA:s fredsbyggarprogram för unga i Irak?

– Alla ansträngningar för fred i Irak är bra. När jag fick kännedom om programmet kände jag direkt att jag ville gå det. Jag har redan fått användning av kunskaperna i dialog och fredsmedling som jag fick under det första utbildningstillfället. Jag har använt kunskaperna för att hantera konflikter i familjen och på jobbet.

Hur är situationen just nu i den södra delen av Irak där du bor?

– Jag bor med min mamma i Nasiriyya, jag är ogift utan barn. Säkerhetssituationen är svår här just nu på grund av alla demonstrationerna. Skolorna är stängda och människor som protesterat har gripits och skadats eller dödats.

Vilka är de största utmaningarna i Irak enligt dig, och vad hoppas du på inför framtiden?

– Säkerhetssituationen och instabiliteten är de största utmaningarna just nu. Jag hoppas att situationen förändras till det bättre, och att jag och mina landsmän får leva anständiga liv i fred och säkerhet. Personligen skulle jag också vilja resa och se världen – och så skulle jag vilja plantera rosor på alla gator i Irak.

Forskningens uppgift att nå ut med resultat som kan omsättas i handling

Efter 20 år med kvinnor, fred och säkerhetsagendan är vi ännu långt från att nå de uppsatta målen där kvinnors deltagande i fredsprocesser är en nyckelfråga. FN:s generalsekreterare har uppmanat internationella aktörer att se över sina arbetssätt. I vilken mån kan forskningen hjälpa oss utveckla arbetet för fred och säkerhet för att bli mer effektiva?

2020-12-18 11:41

• Skrivet av Sven-Eric Söder

Vi lever i en tid där det finns grogrund för våld och konflikt

Det hävdas ofta vid en betraktelse av världen att just vi, just nu upplever en tidsperiod av avgörande förändringar – eller ett paradigmskifte om vi så vill. Det är inte alltid sant. Men just nu tror jag att vi på goda grunder kan hävda att vi genomlever en tid med avgörande historiska förändringar.

Som alltid är den ekonomiska utvecklingen i världen formerande, och den ekonomiska utvecklingen är i stor utsträckning beroende av den tekniska utvecklingen. Kina utmanar ... Läs hela inlägget »

2021-01-12 11:22
  • Skrivet av Hanna Bertelman

Creating space for dialogue in Colombia

In Colombia, four years after the signing of the historic peace agreement between the government and the FARC guerrilla, local civil society actors are a pivotal force for promoting change. The FBA, together with CIASE, a network of women´s organizations, and the Colombian National Police is enabling a space for joint learning for civil society actors and police officers on human security, leadership, and dialogue and mediation.

As most of those who have seen a peace process ... Läs hela inlägget »

2020-12-16 11:56
  • Skrivet av Maja Bredman

Sinande hopp om fredsprocessen i Afghanistan när riktade attacker mot civila ökar

”Sluta springa västs ärenden. Vi vet var ni bor.”

Ungefär så löd budskapet i de hotbrev som några av kvinnorna inom civilsamhället i Afghanistan, som FBA samarbetar med, mottog endast dagar efter det att talibanerna och USA signerat ett så kallat fredsavtal den 29 februari i år. Breven var stämplade med talibanernas sigill och levererades till kvinnornas kontor eller hemadresser i Kabul, berättade kvinnorna för mig när jag träffade dem i Bryssel i början av mars. FBA ... Läs hela inlägget »

2020-11-27 13:32

Lediga jobb